Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

@Lundekunde er enig med deg overalt. Det kan vi se en positive bevegelse tidlig morgen som skal roe seg over tid, tror jeg!
Forresten er det helt avhengig til generelt oppfatning av små aksjenærene ( store aksjenære ha allerede gjort hva de ville :blush:)

Håper hsn Sundsbø eller hva han heter i E24 har en kommentar imorgen, han har god overdikt på Soff

Markedspris for NM kan være riktig ut i fra ratene den har hatt i det siste/ nå fremover. Når det blir tegnet en langtidskontrakt, kommer det til å være til en rate som gjenspeiler NM størrelse og dens egenskaper som stor båt. Den raten kommer til å bli inngått i ett presset marked og med en rate størrelse, som speiler NM og markedet. Enda er det ikke mangel på båter, men allerede til sommeren tror jeg vi kommer til å se ett meget stramt marked. Oppdragsgiverne til SOFF tjener penger som gress om dagen. De kommer til å tjene like mye de neste 2-5 årene. Derfor er jeg nokså sikker på att vi kommer til å se MEGET høye rater i nær fremtid. Når det skjer vil NM og dens inntekter kunne forsvare en god del høyere verdi på båten enn i dag.
Hva tenker dere om dette?

1 Like

For Soff så hjelper det ikke på “båtens verdi”, men ratene for oppdrag videre vi selvfølgelig skape høyere inntekter

Det har du vel rett i fordi nå har vel ikke SOFF noe eierskap i NM lengre, Røkke eier vel hele båten?

Kapasitetsutnyttelsen i markedet er allerede høy. Energikrisen har skapt stor aktivitet hos alle som kan bidra til å løse krisen. Som selskapet understreker på Q1 vil ratene stige utover året og dermed også verdiene på flåten.

Dette skjer i situasjon hvor flåteverdien og selskapsverdien er relativt lav.

Når det gjelder meldingen i ettermiddag så er ikke den helt entydig og jeg forventer en oppdatering. Det ser i hvertfall ut som om selskapet er kvitt garantiforpliktelsen for hele skipet. I den misligheoldsitvsjonen som skipet har vært må dette være særdeles godt nytt. Avsetninger kan løses opp og tillegg en langsiktig avtale som forhåpentligvis gir brukbar rate.

I tillegg vil jeg tro at om skipet er solgt vil selskapet få 25% av kjøpesummen som er lik eierandelen i skipet. Imidlertid får jeg inntrykk av at det her er gjort en hestehandel og at det er behov for noe mer informasjon før vi kan forstå dealen. Rater, fordeling av kjøpesum, dekning av påløpte garantiforpliktelser for å nevne noe.

Uansett er dette en stor derisk for selskapet som blir reflektert i aksjekursen i morgen :).

5 Likes

Synes denne er utydelig:

The residual claim is in the amount of approximately USD 158 million, and is
part of the obligations guaranteed by SOFF. Interest accrue and will be
compounded. The residual claim under the current bareboat agreement falls due on
31 March 2024, corresponding to the maturity date of SOFF’s Senior Secured
Facilities Agreements.

Dette sier AMSC

AMSC CEO, Pål Lothe Magnussen, comments “We are excited about this value
accretive acquisition as it creates significant growth in cash flows and leads
to a substantial increase in annual EBITDA. It also diversifies AMSC’s leasing
portfolio and adds additional stable and predictable returns to our
shareholders. We look forward to working together with Solstad as a long-term
tonnage provider going forward. We have for some time been looking for the right
growth opportunity and we are very satisfied with concluding on this
transaction. The Transaction is accretive on all key financial metrics and is
projected to produce more than 20% annual return on equity with strong running
dividend yield. The offshore services market is in recovery and is currently
experiencing increased activity and positive outlook. We believe the timing of
the Transaction is favorable and the risk/reward attractive”.

1 Like

Ser noen antyder at dette er indiskontert gjennom whispers og kjendiskjøpene den store oppgangen siste tida. Det tror jeg ikke, da SIOFF, DOF, PRS, offshore har vært sinnsyk over hele linja, ikke bare SOFF. Mao, jeg tror vi får rally.

2 Likes

Helt enig,de andre har gått fantastisk med høyere omsetning enn normalt.

:joy::joy: Henriksen er nok kjempe fornøyd :smirk:

2 Likes

haha, ja, det kan du regne med :joy: :joy: :joy: :joy:

Restrukturering og emisjon på NOK 1.-, steikje hvor noen kan bomme.
Det værste er jo at antageligvis valgte mange å lytte til det latterlige vrøvlet også og med det har gått glipp av et eventyr

4 Likes

Kraftig reversal i USA. Kan bli tidenes fredag den 13. dette😀

1 Like

Eventyret mitt fortsetter. Men i alle eventyr er det hinder å overkomme. Er så glad har Soff dei andre aksjene mine er blodrøde :smirk::joy:
Rydda i porteføljen når krigen starta. Tok ein del tap men ser no at kan kjøpa dei billigare. Men velger å holde meg til planen.
Takk igjen Rodjer :crown:
Gruppa har blitt heilt rå… Husker når eg begynte da var det vel 75% innlegg fra deg :joy::smirk:

3 Likes

Vi har vel snart steget så mye at vi må finne oss et annet selskap som er to big too fail og som har nok gjeld, lav inntjening og har noe metall/coins som kan skrives opp.

Åssen er det med banksektoren, har de begynt å pakketere gjeldsprodukter kreativt igjen?

1 Like

Har Solstad et restkrav på seg ifm salg av NM, eller ikke? Og hva var det opprinnelige kravet?

Tror det ja. Men syns melding er uklar.

Ja, jeg irriterte nok mange den gang i den spede start “hva er den den kødden maser om ustanselig” synes jeg hører det :joy:

Men, det ordnet seg til slutt for mange

2 Likes

Eg forstår det slik at gjelda på 2400 mill er gode. I stedet er det nå eit krav på 158 musd til kreditorer etter at båten er solgt til AMSC. Så eg forstår det som at kreditorer har krevd meir frå Soff nå når dei har solgt Maximus

1 Like

Det er det jeg ikke forstår. Er denne løsningen egentlig så veldig mye å juble over når alt kommer til alt? I verste fall er den helt nøytral (?)