Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

nei. jeg tror det er god driv enda. men på et eller annet tidspunkt så blir det en rekyl for evt. deretter å vokse videre selvfølgelig hvis det er tro på markedet. har du kjøpt på 35-38 så har jo du gjort det meget bra. gratulerer :+1:

1 Like

Kjøpte mer på 35-38, majoriteten av beholdningen på 6.

1 Like

fantastisk. så du vil ha rundt 40 i gevinst. utrolig. jeg lå før på 6.3 men pga kjøp og salg så ligger jeg nå på 9. på kontoen, :cowboy_hat_face:men jeg er fornøyd.

1 Like

men går vi ned under 36…så kjøper jeg…

1 Like

🫶Blir uansett spennende å se hva selskapet klarer å levere.

1 Like

sant, men red for minus i q2 også… eller tett på null. q3 har jeg mer troen på, men spennende å høre om ahts jobber på over 1mill pr dag.
hvis markedet stramer seg til så kan vi nå 1.5mill og mer. da er vi på rett kjøl

Når selv “pgs” klarer seg i media, vil alle supply levere kanon Q2 samt guiding på Q3 vil bli hinsidig.
Tenker nesten nå, om en unngår de selskapene som ikke har godkjent restrukturering vil stort sett alle øke frem mot Q3.

Hadde kursmål for neste sikring på 50kr, men det blir ikke justert noe før 80kr evt. om markedet fortsatt er sprengt, blir nok dette målet justert til tresifret.

2 Likes

men greit å vite at det er 18000 mill i gjeld og i tillegg betaler vi nå for en verdi på selskapet på 4200 mill. sammen blir det jo… 22200 mill som skal betales ned. båtene er gamle…regn med ca snitt 2008 dvs 14 år… hva om 10 år til dvs d er båtene 24 år gammle i snitt.
dvs gjeld på 22200 skal forsvinne på 10 år. dvs det krever at man leverer 2200 mill i året . i dag går ca 1000 mill til nedskrivninger…ergo må vi se et løft på 1200mill i forhold til null resultat. i forhold til i fjor hvor man tapte 1000 mill…så trengs det 2200 mill for å komme i null…men hva med profit? de fleste liker å sitte igjen med minst 50% på 10 år investering… 4200/2= 2100. fordelt på 10 år… 210 mill hvert år. ergo trenger man 2410mill mer enn i fjor…men gjenerelt 1410 mill i overskudd hvert år…noe å tenke på

5 Likes

Shell trenger 3 AHTS fra 9-11 juni. Tre Viking båter skal være ledige på britisk side, ellers er det tynt nå. Lurer på om Normand Prosper kan snike inn den før oppstart 20.06. på lengre jobb.

Er litt usikker om Prosper klarer den. Men tipper dei selger Prosper inn litt “billig” på den valaris Viking jobben

1 Like

Den klarte det. Til 1,5 mill :wink:

5 Likes

Ser ut som det brede sentiment er oppadgående på verdens børser i dag. Holder det seg gjennom USA ligger ikke nødvendigvis makro i veien for videre oppgang i morgen;)

2 Likes

ja lett for at vi går over 50 i de neste dagene. hvem vet hvor dette skal ende. leste noe om at noen utenlandske oppkjøpsfond ser nå på
olje service. lett for at det drar med seg solstad,siem med flere.
Det er ihvertfall stor optimisme. for min det så sitter jeg igjen med 1/3 av aksjene jeg hadde og kommer ikke til å selge mer før vi har pasert minst 55-60. om det er rett…vi får se. har lyst til å være med på den bølgen som nå kommer

Skulle vært kjekt å se noen vurderinger på hvilke rater som er nødvendig i x antall år for å betale ned gjelden før båtene begynner å tjene penger for aksjonærene, og ikke bare til långiverne. Gjerne med bakgrunn i gjenstående forventet levetid på skutene, selv om den kan være tricky.

Nærmer seg 2mill/dag nå for ahts

1 Like

Finfine VSSAB rater her :slight_smile:

1 Like

Ja glad jeg har en pott der og, gjeldfrie og 4 ahts i spot nå, dette er nesten tregangeren raten på russlandjobben

sant. har tenkt litt. når det ikke er kapasitet/penger/vilje til å fornye så vil nok fartøyene få lengre levetid tror jeg. Når vil rederiene starte med å fornye seg…hvem vet. uansett hvis de bestemmer seg i 2023 så tar det nok 1 år med mer i design fase parallelt med å få finansiering. videre anbud og bygging…lett 2 år. vi snakker lett om
at første nybygg kan være på plass i 2026. Bankene er allerede på banen i 2024 når det gjelder fornyelser og start på nedbetaling av avdrag på de 18000 mill som er i gjeld. For deg som er investor så må du se for deg som jeg har nevnt før et 10 år med inntekter som overgår min.1410mill i overskudd. For året 2021 så hadde man intekter på rundt 5400mill og et tap på rundt 1136mill. Hvis man anså at driftskostnadene ikke økte og at alt gjenspeiler rater på båtene. da har vi at intektene må økes til 5400+1136+1410= 7946 mill kr.Hvis man anslår at økt aktivitet medfører større slitasje på fartøy/mennesker…jeg regner med rundt 250mill. tar man også med at båtene begynner å bli gammle og trenger flere oppgraderinger…så regn med 250mill ekstra…dvs totalt 500 mill.
da har ci 8446 mill. Ratene skal da opp 8446/5400= 1.56 dvs 56% høyere enn i dag. i dette ligger det ikke bare rater men også aktivitet. dvs at båtene er mer i drift og mindre landlige. ergo for ratene så må vi korigere med 0.9 ved 10% økt aktivitet. ergo regn med rate økning på 1.56 x 0.9 = 1.41…dvs 40%. dette basert på at båtene seiler 10% mer. så hvis en ahs hadde rundt 250.000 kr pr dag så må vi på det gjevne over året seile inn mer enn 350.000 kr
over 10år. men skal man samtidig fornye flåten. Dvs at vi kan få bygget nye båter og opprettholde fartøy verdien i rederiet…dvs
verdier på ca. 40000 mill eller mer så må man ut med rundt 40000/20 + 40000 x 0.05= 4000 mill. dvs basert på 20 års nedskrivning meg 5% rente. ergo blir regnestykke mer intresant.
i dag går det bare rundt 1000 mill til nedskrivinger renter tror jeg er rundt 800…regn med 1800. dvs ved fornyelse så må man ut med minst 4000-1800= 2200 mill mer.

da blir regne stykket… (8446 +2200)/5400 x 0.9= 1.774 dvs
ratene skal opp 77.4% i forhold til året 2021 forutsatt 10%
større aktivitet. så hvis snitt ratene var 250.000 for en ahs vil det da være behov for rater på over 443000 kr/dag for en ahs i snitt for hele året. kanskje kan dette gå for AHS og supply med hva med CSV fartøyene. vi har ikke sett en super utvikling der enda. håper det kommer ut i 2024 eller før. når det gjelder regnestykket mitt så ta det med en klype salt :cowboy_hat_face: dette er mine tanker uten å ha en dyp innsikt.

men det å lege merke til at intektene må opp i : 8446 +2200=10646 mill pr år ser vi dette mot hva vi har i dag.
så er det en økning på 1.97…dvs97% for å få et sunt firma. noe å tenke på.

3 Likes

Noen som har regnet på MCAP-faktor SOFF vs. SIEM?
Virker på meg som om SIEM er vesentlig høyere priset enn SOFF med tanke på flåtestørrelse osv.

Ja i Facebook gruppen er dette gjort. Særegenheten til selskapene gjør imidlertid en slik sammenligning relativt kompleks som følge av antallet variabler/ulikheter mellom selskapene. I et grovt pennestrøk så pekes det
imidlertid i din retning.