Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Ser utfordringen med kompleksiteten her med tanke på alle variablene.
Nå er det jo også vanskelig å vite hvilket av selskapene som er “korrekt” priset også, men slo meg at SOFF virker rimelig sammenlignet med SIEM

Personlig har jeg delt innsatsen litt men er jo veldig tung i Soff fordi jeg kom inn så tidlig der- har endel i både VSSAB og GEOS nå samt en mindre post i Sioff. (Tok litt gevinst i Sioff på 200% og dyttet i Geos)

Det vi vet er om siem er rett priset er Soff feil:) i våres aksjonæres favør.
Med skipsverdier bokført idag kontra det som kommer vil dette ha enormt utslag.

En får ikke tak i råmateriell til å bygge båter idag engang( er selv litt både i tech bransje og bygg)
Det hadde vært gøy å vist nyprisen idag på ett tilsvarende skip, den er høy. Tipper 3x dagens bokførte verdi.

Ja det er svært interessant å vite reell verdi i dagens marked. Er det varslet om justering av flåteverdi i nærmeste fremtid? Ingen tvil om at gjelden til SOFF holder kursen nede, så en eventuell større oppskriving kombinert med dagens hinsides rater må jo være bull så det holder.

2 Likes

Juni

Se web av Q1, der LPS informerer o
Dette:)

1 Like

At markedet er så positiv til selskapet per tid tror jeg til en vis grad kan forklares av forventninger til oppskrivning av flåteverdi. Om ikke til sommeren så i allefall innen utgangen av året

På mine tall.
Altså med PSV 175k/d
AHTS 350k/d
CSV 550k/d
Så er Sioff og Soff veldig likt prisa på både Ev/Ebit og Ev/Ebitda, men eit viktig poeng her er ar viss ein får enda høgare rater så vil det vere litt meir positivt for Soff då Sioff har eit par båter som vil ha stabil inntekt i lang tid. I tillegg så vil EV endre seg mindre i Soff viss Marketcap veks enn i Sioff

Her har eg lagt til grunn Sioff 15-20% bedre PSV på grunn av dualfuel og alder, og eksisterende WIV avtale og stabil inntekt på andre segment

1 Like

Hvilke tall har du lagt til grunn for markedsverdi - antall aksjer x kurs?

Dagens
Men kan vere feil her altså. Dette er ikkje noko eg har brukt mykje tid på

1 Like

Dette med markedsverdi er relativt komplisert, selv om dagens er et godt utgangspunkt. Jeg vil også tro markedsverdien SIOF vs. SOFF er noe mange i første øyekast reagerer på siden differansen er så stor, tross sistnevte sin betydelige større flåte. SOFF har også særdeles høyere gjeld, hvilket SIOF naturligvis belønnes for.

Heilt enig. Og det er derfor eg meiner det blir feil å sjå på kun marketcap her når gjelda er såpass stor og at ein heller må sjå på Entreprise Value og der er spesielt Soff og Sioff relativt likt prisa på rater litt fram i tid.

2 Likes

Husk at prosentvis slår ulikt ut avhengig av utgangspunkt.

2 Likes

Voldberg øker med 200k til 400k og sitter med 300k gjennom Skøien AS og 100k gjennom Dukat AS.

4 Likes

Rate-bonanza for offshore-rederne | Finansavisen

2mill/dag…helt vilt

Ja, dette gir et ikke ubetydelig spotbidrag til kassa, og ikke minst usikkerhet for oppdragsgiverne som vil bidra til vesentlig høyere rater også for kontraktsarbeider.

Ser nå ut som om alt vi så for oss er i ferd med å slå ut i full blomst- allerede nå!

1 Like

Er dette bra eller dårlig for oss hobbyinvestorer? Kan man frykte at han selger seg ut igjen når han synes gevinsten er stor nok, og slik sett ødelegger kursen?

…mye mer enn det. dette med krigen i ukraina og hva den betyr for olje industrien var ikke kalkulert inn. jeg så først en betydelig oppgang ut i 2024 ergo så solgte jeg mye i de siste ukene.

Ville ikke lagt så stor vekt på dette. Det er ikke nok til å gruse kursen med utgangspunkt i siste ukers daglige omsetting.

1 Like

Voldsom omsetting så langt i dag. 24 mil på 42 min…