Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Hvor lenge skal denne frykten i markedet vare?
Inflasjon, oljepris, udugelig rentehåndtering, krigen i Ukraina, frykten for en potensiell krig mellom Tyrkia-Iran prises inn nå. Men so what, oljeprisen skal ikke ned, Opec klarer ikke levere det Russland gav, USA er jo helt skakke med han senile creepen…

Ja, ikke godt å vite.
USA er fucka uansett president, det har de seneste 20-30 årene vist

Ja men nå er det helt sinnsykt udugelig hvordan de håndterer næringspolitikk og spesielt olje. Helt på snørra. Til og med influencere driver å predikerer en global short krise på varer. Venezuela-toalettpapir krisen er bare barnemat ift til hva som konspireres nå….

Spennende tider. Jeg er all inn i olje i hvert fall…
Long!

1 Like

Jepp, helt enig i at det er på trynet

16kr eller straks 33% ned fra toppen. Rimelig grei derisk etter euforia tendensene i offshore i forkant. Sitter selv helt feil plassert her så teller på knappene hva jeg nå gjør. Realisere tap i påvente av videre fall eller bare sitte gjennom hva enn dette er å satse på en mild recovery.

Hvis Tyrkia og Iran starter en krig som det er så mye snakk om (aner ikke hva det handler om) så er det vel lurt å sitte i olje. Krig = olje oppover!

Nja, i utgangspunktet sikkert smart, men det vil vel eventuelt kun forsterke en elelrs håpløs situasjon makromessig og da er det lite kjekt å sitte i noe som helst kanskje om man ikke har et langsiktig bilde.

Ja sant. Da blir det gull i så fall, cash inflasjonsmessig nå er litt balle.

Den eneste oljeaksjen min som er opp i dag er IOX, den er jo helt krise ellers…

Sale of vessel

Inflasjon, økte renter og børsuro endrer ikke det faktum at det er mangel på energi og olje som kan kjøpes i verden. Oljeprisen holder seg godt på over 120 $ fatet og er forventet å stige. Derfor er det heller ikke å forvente endringer i markedet for tjenester knyttet til oljeleting og markedet for supply båter og tjenester.

Økte renter vil redusere marginene, men i et marked med stigende rater skulle en tro at dette blir dekket av bedre rater. Derfor antar jeg at fallet i aksjekursen er en overreaksjon og at flere følger psykologien på børsen i øyeblikket.

Meldingen fra selskapet tyder på at kapasitetsutnyttelsen vil stige sammen med skipsverdiene.

2 Likes

Soff har vel sånn 20milliarder i gjeld sist jeg sjekket som var en stund siden. Dette blir dyrt hvis de skal betale mer rente på dette.

Rentebetingelser er vel gitt🤷🏼

Hvordan har de forhandlet rente?

Fastsatt under rekonstruksjon.

Det er vel strengt tatt omvendt, de har fått rentebetingelser etter rekonstruksjon og inflasjonen har vært høy, ergo så har lånet blitt billigere

1 Like

Ja ikke sant, før renten ble skrudd opp

1 Like

Det var når renta var i bånn, høsten 2020 :grin:

Fett! Fastsatt rente på hele lånet?

Tenker vi fort kan få en rekyl oppover mot 40-42 nå dersom vi bryter og forlater 36.

EDIT: Mislyktes i første forsøk. Jeg har valgt å halvere beholdningen i SOFF i påvente av videre utvikling. Uoversiktelig situasjon nå.