Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Ikkje i det heile. Kun fast rente på 4% av lånet, så renta vil påverke SOFF ganske godt

Var det ikke mer? Mener å huske jeg leste her at det var over 1/4 :thinking:

Nei. Kun 4% står i Q1 rapporten

1 Like

Heldigvis har de avdragsfrihet, da skal nok rentebetalingene være mer overkommelige. Inflasjonen har fortsatt gjort en god jobb

Mesteparten av gjelden er på 3 mnd NIBOR/LIBOR +2- 2,5 % og noe er på 3 mnd NIBOR +4,75%

2 Likes

Vi må pt. ha ca. 8% inntektsvekst for å forsvare 2% renteøkning som tillegg til ca. 30% inntektsvekst for å oppnå bærekraftig drift. Dette er derimot slett ikke usannsynlig som følge av eks. Snittratenivå og forventede rater i morgendagens marked- og som vi jo ser klare tegn på allerede.

6 Likes

For nye kontrakter så kan man øke prisen men for kontrakter som gjelder over flere år så sliter man…tenker da spesielt på Dof

1 Like

Flott poeng der.
LPS sa en gang i 2021 at Soff er opportunistiske. I Q1 sa de vel at de hadde ca 1000 fartøydøgn ledig i 2022 og ca 10.000 fartøydøgn for 2023.

I mitt hode er fokuset nå på å utnytte markedsutviklingen på en best mulig måte, fordel Soff. At det ikke er kommet melding om lengre kontrakter, kan bety de holder igjen frem til de får «gode rater» på nye lengre kontrakter.
Når de meldte NM avtalen sa de også at de allerede hadde interessenter på denne.

Etter hvert som markedet blir strammere, jo større fordel Soff pga flåtestørrelsen. De vil sakte men sikkert snu backloggen på lange kontrakter. Om 1 til 2 år kan dette bli en meget pen kontraktsportefølje for de følgende 3-5 årene.
Altså «om» markedet skulle snu om de neste 3-5 årene så vil Soff fortsatt sitte på betydelige langsiktige avtaler som gir pene inntekter.
Fortsetter dette så vil Soff kontinuerlig forbedre avtalene.
Vet ikke om dette ble klart, men er nå slik jeg tenker litt langsiktig.

7 Likes

Jeg er helt enig, og heri ligger muligheten for Soff- og SOFFs aksjonærer

5 Likes

Hva tror dere Jerome Powell gjør i dag ift til rentehevingen i USA? Vil ha hugge til på 0,75 eller tror det blir lavere? Kl 20.00 norsk tid faller bøddelen.

Solstad Offshore, DeepOcean and Østensjø team up in remote operations venture

2 Likes

Gøy, dette dpurte jeg Los om på en QA og han sa litt diffust at de fulgte med…

Det er rare tider i spoten nå… Equinor har booket A.Saltfjord for 45+45 dager men de bruker den ikke nå så den leies ut til over millionen/dag…fantastisk :smiley:

De neste dagene (tilogmed 22.06) forsvinner Siem Ruby, NormanSapphire og Prosper på litt lengre jobber…

2 Likes

SIOFF dropper renewable ideen sin…

Aksjen falt på meldingen i mars. Da skal vel den opp nå. Tolker det som at olje og gass nå blir så sterkt at her er mer penger å hente før man switcher mer til fornybarmarkedet.

Decision to no longer pursue re-domiciliation plan

2 Likes

Og stiger den, kanskje den drar med seg SOFF.

Eller er det fusjon…

1 Like

Olje og gass skal opp, håper virkelig at det ikke skal lengre ned… Siem, Solstad, Eidesvik etc…

Mellom hvem?

Ja, ser det spekuleres på Finansavisens forum…

Viking+Sioff er mitt hovedbet på fusjon