Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Veldig bull, men jeg er litt skuffet overlat de ikke er mer konkrete. Men, detaljene får kanskje bare paretokunder?

Kjem kanskje noko etterkvart, men er ikkje kome noko nytt anna enn oljeservice-oppdateringa frå mai

Det skinner jo greit igjennom at de er bull, men de er veldig forsiktig med å anbefale😊 De er jo slik det bør være👍
Hadde vært interessant å visst om de tenker å sette noe kursmål snart.

Ja han nevnte jo litt om det… jg tror at skipsverfiene må opp og de må ha grønne tall gør noen tør vurdere det🤔

3 Likes

Da har Prosper satt kursen mot Amerika. Sapphire følger nok straks etter!

4 Likes

Jeg er ingen teknisk ekspert og har jo fulgt med på SOFF og vært aksjonær siden høsten 2020.

Leste på Facebook her om dagen at noen varslet hode-skulder formasjon, men jeg klarer ikke se den? Høyre skulder er jo for lav, da fyller det ikke HS-kravene. Har egentlig bare oppfattet det som skremselpropaganda, eller er jeg bare på bærtur? Synes egentlig det tekniske ser bra ut :thinking:

1 Like

Total sitt flytt neste uke hentet nå 3 båter-av de vanligvis billigere- til en pris av 1.4-2mill/dag

1 Like

Husker forrige gang det var snakk om hode-skulder-formasjon, det var i Mars når kursen peaka rundt 21 og korrigerte ned til 14. Håper og tror at vi er inne i en naturlig korreksjon etter en voldsom vekst, og at vi etterhvert kan begynne å klatre rolig oppover igjen :slight_smile:

1 Like

Det kan jo se ut som en hode skulder formasjon, men det blir likevel prematurt å konkludere med dette.

Litt søkt, men figuren under viser til en potensiell hodeskulder formasjon under utvikling.
image
Se hvordan det gikk

3 Likes

Synes SOFF begynner å se litt spennende ut igjen.

Vi rundet godt ved ca. 29kr 2 ganger og var veldig nær ved å touche MA50 i daily chart. Det er litt rom for nedgang til diagonale støtter og ikke minst MA100 og forrige topp ved roughly ca. 20-21kr. Men ville ikke kjøpt på denne litt tynne oppgangen vi har så langt idag. Men den kan fint gli videre oppover herfra.

Hvorvidt SOFF skal ned til ca. 20-21kr eller lenger ned (til type 11-15kr) er mer et spill på om makro (inflasjon og/eller pandemirelaterte ting) fucker det til for alle enn at SOFF isolert sett dras ned dit. Sentimentet rundt olje og offshore er fortsatt sterkt imo.

Jeg har forøvrig solgt meg helt ut i påvente av hva som skjer videre samt pålagt meg selv en generell trade-/kjøpestopp nå innfor sommeren. Nivåer som kan få meg til å bryte med pålagt kjøpsstopp er for min del i beltet mellom 14 og 21kr.

PS! Noterer forøvrig at Magne Hystad de siste par ukene igjen har økt med ca. 200.000 aksjer (ifht listene her på TI).

1 Like

3 uker ut i juni er snittratene for AHTS i Nordsjøen ca 1,2 mill. Det er helt sykehus med kirurgi og legevakt på toppen.

2 Likes

Tror Q3 blir noen ordentlig godsaker :grin:

1 Like

Arctic(podden) argumenterer altså nå for en generell dobling av 2021-ratene i 2023. Når SOFF da trenger ca. 50% økte inntekter levert fra ratesnittet for å oppnå sunn- og bærekraftig drift innebærer dette at rederiet kan komme til å gå svært gode tider i møte dersom de får rett. Det påminnes i denne sammenheng- igjen om SOFFs ekstraordinært lave snittrater og godt nedskrevne skipsverdier. Dagens aksjonærer og selskapets kreditorer kan således også forvente å gå lysere tider i møte.

4 Likes

Her er det vanskeligere å finne info og det gikk litt kjappt så her må det tas forbehold om feil.

4 Likes

Nytt riggflytt tatt 3 båter, alle på ca 2mill/dag🙈

Akkurat nå er det kanskje berettiget å stille spm om Solstad har feilvurdert og sendt for mange fartøy på mellomlange kontrakter versus å holdt flere igjen i spotten?

Må legge til at jeg ikke kjenner ratene de går på nå og derfor blir det kanskje feil og unødig å spekulere i det.
De går garantert på bra rater der de er nå, men klart om ratene skal ligge mellom 1-2 mill for en ahts det meste av sommeren så er det lite tenkelig at det er ratene i kontraktene hvertfall.

De oppnår nok ikke samme gortjeneste juni-juli som de ville gjort i dpotten, men med flere sv båtene på fast kontrakt uti august/september- og noen fra mai av blir ikke regnestykket like enkelt . Hudk at med Soff båtene i dpotten ville ratene vært lavere, de er 20-25% av kapasiteten der.

Dagens spot gjør underverker for smårederier med tilgjengelige skip men endrer lite for et selskap som SOFF. Og, flere skip gir lavere rater. Det er mange, lange og gode langtidskontrakter som skal gi SOFF sunn- og bærekraftig drift. En god spot bidrar til å øke risikoen for oppdragsgiverne herunder øker langtidskontraktviljen og tilhørende rater. En god spot er således bra for alle, om enn noe senere- men samtidig langt bedre for SOFF. Dette er nå i alle fall min mening

3 Likes

Langtidskontrakter skaper forutsigbarhet og stabilitet, hvilket gir lavere inntjening sammenlignet med spot.
Spot kontrakter derimot er uforutsigbar og ustabil, men kan gi et betydelig bedre inntjeningspotensial sammenlignet med spot. På den andre siden er den operasjonelle risikoen er høyere.
Tror en kombinasjon er gunstig.

1 Like

Tror fortsatt den Sapphire jobben er den best betalte i spotten i sommer mtp rate/lengde. Viktigste er å tvinge kundene til å få flere ahts på lengre kontrskter