Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Og jg tror et par sv disse mellomlange kontraktene er godt betalt, de sender ikke ahtser til Canada i juni uten god betaling

Da er Installer snart igang igjen på PAYARA FIELD GUYANA, med meldt ankomst den 29.06.

1 Like

Der kom eneedelig Triumph i jobb (25.6) 200k/dag for Dana -fin rate for en 800kvm psv

3 Likes

Men hvorfor vil den ikke oppover siden utsiktene tilsynelatende er så gode? Er det gjeldsposisjonen deres som holder kursen igjen?

Synes dette med “riktig” kurs er uhyggelig vanskelig jeg for min del, om det er 18, 28, 38, 48 eller 58, det må jeg bare si.
På kurser 4-10 visste “alle” at den var blillig gitt markedsendringene.
Med kurser på 40-50 drevet av i all hovedsak småsparere og eufori hovedsaklig fra fb gruppen ble nok flere i tvil.
Solstad har en formidabel gjeld uansett hvordan man velger å vinkle det, de har den største og bredeste flåten, men tidene er usikre fortsatt i den forstand at rentebanen er anderledes nå enn for 6mnd siden.
Jeg tror at vi enklere kan regne oss fram til kurs når vi ser q2 og q3 resultatene, de bør vise en betydelig bedring og det tror jeg de gjør, spørsmålet blir, hvor mye bedre?

2 Likes

Makro makro makro det gjelder for stortsett hele børsen og vil fortsette å gjøre det på tross av fundamentale forhold.

Den FB gruppen er er rent mareritt, har gitt opp. Tror Q2 vil gi oss en grei indikator, men Q3 er der det store skjer. Tror det vil være det store synlige vendepunktet til bransjen (for SOFF). Med de ratene som har vært den siste tiden og så vil nok bransjen generelt levere ganske bra tall allerede i Q2. Dette gjelder kanskje mer de andre selskapene som er med eksponert mot spotten, men det vil jeg tippe smitter over på SOFF.

Dette har jeg ikke tiltro til. Rett og slett fordi omsettingen over tid, selv på 40tallet har vært meget høy - for soff å være. Selskapet har også i løpet av rimelig kort tid begynt å konkurrere omsetningsmessig med flere tungvektere. Euforien er jeg helt enig i, selv om en likevel og med god grunn kan argumentere for at euforien har rotfeste. En skal ikke glemme at supply har hatt en særdeles utfordrende situasjon i nesten 10 år. Hvorvidt situasjonen blir bedre i fremtiden er tidlig å predikere, selv om det per dags dato ser lyst ut.
Krigen i Ukraina og EUs sanksjoner av RU befester Norges geopolitiske posisjon ytterligere. To vesentlige trekk ved norsk energipolitikk er knyttet til forutsigbarhet og stabilitet. Norge står for omtrent av 20 prosent av gass eksporten i EU - skal denne fortsette å være forutsigbar og stabil vil SOFF være blant aktørene i Nordsjøen med nytteverdi.

Helt enig i alt du skriver med unntak av fb gruppen samt flere.
Er helt overbevist om at oppgangen har blitt drevet av i stor grad småsparere noe man også i stor grad har kunne se på aksjonærlistene.
Man skal huske at de færreste hadde oppdaget Offshore relaterte selskaper på de første 2-300% oppgang.
Selv idag har det enda ikke kommet ut analyser med kursmål for noen av supply selskapene.
Veldig mye likt det vi så i Nel Hydrogen.
I tillegg til at mange selvsagt etterhvert ville forståelig nok sikre gevinst fra 40- 50 mener jeg at vi kunne se at oppgangen var drevet av mange små ved den betydelige tilbakegangen i kurs. Fra høyt 40 tall til lavt 30 tall. Da mener jeg vi i stor grad så det omvendte, til dels panikk i markedet grunnet makro gav en domino effekt blant småsparere som kastet kortene.

Selvsagt krydret med begge veier med større investorer samt og ikke minst tradere.
Husk at fb gruppen nå nærmer seg 5,5k medlemmer. Blir omsetning om halvparten av de kjøper/selger 5-10k hver seg.

Solstad har HØY gjeld nå, men altså IKKE høy gjeld med snittrater 50% + over det vi har sett de seneste årene. Dette må jo være hovedpoenget for alle de som kan SOFF- og har investert i SOFF.

Enig og det er nok budskapet man må jobbe med framover og blir spennende å se regnskapene de to neste kvartalene nå.

1 Like

Ja, samtidig som jeg skjønner at mange investorer, etter så mange år med tap, gjerne vil se reelt grunnlag for dette før de entrer skipet. Det er vel nettopp dette som har medført at SOFF-menigheten har fått- og får muligheten til å tjene gode penger på denne aksjen.

1 Like

har du kjøpt deg inn igjen?

Nei, trader den kun innimellom.
Har vært veldig usikker på hva som er fornuftig kursmål på sikt her.
Synes den steg for mye for fort og er usikker på om den nå skal ned helt mot 20 ish igjen før den stiger merkbart igjen eller om den stabiliserer seg på 30 tallet

Om småsparer hypotesen er riktig og del av dem har vært sittet lenge med aksjene så skal kursen betydelig ned. Det eneste rasjonelle for dem med fortsatt profitt er å ta gevinst.

Tror jo personlig at det er mer enn en hypotese, samtidig kan det meste være tatt ut nå.
Vanskelig å si.

En hypotese forblir det til den enten blir verifisert eller falsifisert. Standard vitenskapelig fremgangsmåte.

Mener du det er større finansielle institusjoner som har handlet i Solstad de seneste månedene?
De største jeg har sett er vel i hovedsak bjellesauer og de er vel i det store ute igjen.

ja det er ikke let å bli klok på dette, men NM er ute av verden. videre ser vi rater som bedrer seg.
videre har disse gutta med masse peng heve seg på. tenker på eieren av viking supply som også er inne i siem.
videre så har jeg sett at noen kapteiner har investert i solstad. det er jo alltid et godt tegn. men tror ikke den skal mer ned enn 20. slik jeg ser det så har fartøyene steget pga høy stål pris samt at ratene er bedre. videre så går rentene opp. alt sammen er bra når man eier store skips verdier.
jeg har kjøpt en del i område 28 til 35. jeg solgte meg betydelig ut når det steg så mye og nå henter jeg noe inn igjen…vi får se. q3 blir interessant, men q2 så håper jeg at vi ikke er mer på minus enn 100 mill. q3 tror jeg blir pluss og for hele året så er jeg happy hvis vi for et tap som er redusert til minus 500 eller mindre. 2023-2024 og utover blir interessante år. tror ikke på noen emisjon