Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Ja, enig i at de to casene isolert sett ikke kan sammenlignes heller.
Holder å se på Soff sin egen liste, den viser nesten det samme som for Havila uansett, noe mer AS bak på soff sin. (Topp 50 i Soff har økt med 0,6% siden 31.12, noe som styrker min hypotese)

Det spiller mindre rolle, har bare fundert og tenkt litt på dette over lengre tid og også spilt det inn i fb gruppen i innlegg, men blir overdøvd der :grinning:

1 Like

Stemmer nok at vi var en gjeng her som fikk blåst liv i engasjementet.
De fleste av mine venner sitter nok igjen enda dog sikkert med en reduksjon de fleste og det er endel av poenget mitt.
De fleste av de som sitter igjen nå vil nok bli sittende enten kursen går til 21 eller 47, men er ganske sikker på at mye av aktiviteten i Soff begge veier skyldes et stort småsparer korps.

Det er vel ikke nødvendigvis gjøre diskusjonen om hva som er rett aksjekurs mer tåkete en nødvendig. Dry et riktig at det noen spørsmål som vi ikke har svar på. Men mye vet vi og ser frem til Q2 presentasjon i august.

Selskapet har vært gjennom restrukturering og har lagt dette bak seg på kort og mellomlang sikt.

Alle rapporter og analyser tyder på at på kort og mellomlang sikt så øker etterspørselen.

Det er allerede veldig høy kapasitetsutnyttelse av båtene til SOFF of de bekrefter st det er flere store forespørsler i prosess.

Aksjekursen reflekterer i dag noe over bokført egenkapital. Det er potensialet for å oppskrivning verdien av skipene når ratene stiger. Oppskrivning av skipsverdiene med 10 % øker egenkapitalen med 80-90 %. Det store spørsmålet på kort sikt er om vi får en slik oppjustering i forbindelse med fremleggelsen av Q2

Økte renter er en relativt liten komponent i det store bildet når kapasitetsutnyttelsen og ratene er høye. Renter kan utgjøre 30-45 K pr dag pr skip. Med dagrater på over 1000 K pr dag er dette utgjør dette mindre enn 5%.

Holdes ratene oppe på et høyt nivå over tid som det ser ut til, er refinansiering av eksisterende lån overkommelig

Jeg er enig at det er utfordringer i det lange bildet hvis man tenker fornyelse av flåten.

Denne bransjen har hatt flere tunge år. N peker de fleste piler oppover mot bedre kapasitetsutnyttelse og mye bedre rater.

Tilbake står en risikovurdering knyttet til makromessige overraskelser som kan kullkaste dagens markedssyn og sannsynligheten for en oppjustering av skipsverdiene i takt med høyere rater for skipene

Skjer dette er skal vi høyt opp i det korte bildet. Om det ikke skjer så reflekterer dagens kurs egenkapitalen i selskapet.

3 Likes

Veldig enig i at dersom dagratene i snitt hadde vært 1 mill pr fartøy hadde det spilt null rolle, nå er det ikke slik for da hadde soff hatt en årlig inntekt på 32,5 mrd.

Uansett, alt tyder på at markedet vil fortsette å være sterkt i flere år framover og det betyr at Solstad mest sannsynlig vil overholde sine framtidig økonomiske forpliktelser, ingen tvil om det.

Jeg skal ikke blande meg mer inn i dette, var bare en refleksjon fra min side ift kursoppgang og nedgang over de seneste månedene.
Jeg har fortsatt ståltro på at Solstad lykkes.
Jeg tror de vil tjene tildels bra mengder med penger framover.

Hvor er kursen til Soff i september,
18 eller 70 - noen som vil dele tanker?

Fryktelig avhengig av Q2 tallene i august men må jeg tippe er jg nærmere 70 enn 18😄

Jau, Q2 tall i august. Er ikke det i seneste laget
Er det vanlig å drøye 2 mnd?

Edit, Spør for en venn :slight_smile:

Helt vanlig😀

Det er da en halvårsrapport

Hvor mange fartøy har dem i opplag og i aktiv tjeneste. Litt vanskelig og manøvrere rundt dette.

Sikkert lett for dem som kjenner virksomheten

Er vel 80-82 i drift nå🤔 en jåndfull i opplag, 5-6 omtrent og ingen store de er i jobb

Takker for tilbakemelding.

Plage deg med ett siste spørsmål, kan doff situasjonen bli ett problem for soff, evt andre?

Dårlig spørsmål, best guess mener jeg.

Forstår at du ikke har fasit

Nei, Soff har vært gjennom rekonstruering og begynner ikke betale før 2024-

Takker igjen for info.

Da skal jeg gjøre min due d mellom aktuelle selskap.

Ha en fortsatt fin kveld

1 Like

Hunter Group har solgt inventaret og sitter med 3,8 mrd de skal investere… Vil supply og SOFF være interessant for dem? De kan sluke hele selskapet og ha 1 mrd på bok (budpris på 36 kr gir mcap på 2,8 mrd) som cash buffer til skipsinvestering eller nødcash om market recovery går noe tregere enn vi tror.

Sveaas og Fredly har vært storaksjonærer i de samme selskaper ved mange anledninger. Ikke utenkelig at disse to snakker sammen…

For de som har litt risikovilje igjen i pungen så ligger nå SOFF og smatter på MA50 (i daily chart) og vi kan stå foran en liten reaksjon/bølge opp. Vi er ikke veldig oversolgt men samtidig er vi på nivå med hvor vi var i Mai da det gikk opp fra 12-13kr til over 40kr på kort tid. Jeg sier ikke at vi nå skal ta ut nå HOY osv - jeg sier bare at det er vanlig med reaksjon opp fra glidende snitt.

Sist gang vi krysset ned gjennom MA50 fikk vi en undershoot på drøyt 10-15% og det kan fint skje nå også - før vi evt skal oppover et stykke.

EDIT: Undershoot på 10-15% herfra vil være i området 24-26kr

2 Likes

Minner om denne. Melding her vil ta markedet på senga og man mister verdifulle kroner av oppgangen:
· American Shipping Company ASA (AMSC) announced today the purchase of “Normand
Maximus” from Maximus Limited
· Solstad Offshore ASA (“SOFF”) experience strong interest from clients to
charter the “Normand Maximus” on shorter and longer contracts after current time
charter expires during 4th quarter 2022

1 Like