Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Er litt kjedelig å få rett i tidligere spådommer (ned til MA100) når jeg allerede sitter vektet godt oppe på 31 (basert på “magefølelse”) :rofl: #sticktotheplan

2 Likes

Det herjes vilt idag hvertfall, tradere, shortere samt småsparere som er usikre.
Vanskelig å vite videre retning for dagen

Bare og sitte stille og vente på at røyken legger seg

2 Likes

Trader kun soff for egen del for tiden.

Presentation of the 2nd quarter 2022

Noen som har fått med seg presentasjon - var det noe nytt under solen?

Har sett den - var intet nytt der (i mine øyne). Kjedelig og traust - som forsåvidt ikke er negativt i seg selv. Føler vel at valutasmellen ødelegger dagen og kursen men dette er jo midlertidig. Gitt at det ikke forverrer seg selvsagt. Neste Q kan det være en milliard eller to motsatt vei…

2 Likes

B2B over 1 for 4(?) kvartsl på rad, økt behov særlig innen csv- inntektene skal opp videre.

FA var jo i det gavmilde hjørnet igår til en forandring, de la vekt på inntektene i headingen, hadde de valgt valutasmellen som heading tror jeg resultatet idag hadde vært enda rødere

2 Likes

Det ble redegjort for flere mulige kort- og langsiktige fremtidige jobber for NM, og forøvrig en generelt oppløftende og stigende etterspørsel

Det ble sagt at alle nye avtaler- og de aller fleste opsjonsforlengelsene bidro til bedre priser reflektert av dagens marked

2 Likes

Har økt beholdningen i SOFF med 14% i dag for egen del. Føler at 10-15% fall er et godt tidspunkt. Valuta effekt er vel snart maks av hva den kan bli. Q3 blir 200-250M bedre enn Q2 antar jeg. Jeg har ingen tro på at oljeprisen blir liggende under 100 USD i Q3, når slipp fra SPR stopper i USA. Russland tjener alltid på å være i krig om vinteren på slagmarken, enten det er Frankrike eller Tyskland som tar seg en visitt. Tror også det samme vil gjelde for Ukraina. Så konflikten varer nok fram til våren i allefall og det vil destabilisere energimarkedet til de grader gjennom vinteren. SOFF tjente oppunder 600 mill på et kvartal, og med 850 i Q3, så er MCAP på 2,2 mrd lav. Inflasjonen spiser 8-10% av gjelden per år også framover. Om rentene kommer opp på samme nivå og kostnadene stiger tilsvarende så er det negative faktorer. Så er der nok en mulighet for emisjon/gjeldskonvertering, men om dette håndteres slik som Borr har gjort det, så vil det kunne gavne både aksjonærer og bankene. Faktisk så bør selskapet gjøre noen grep for å styrke de langsiktige aksjonærverdiene, samt ivareta bankene sine. Men det er nå bare mine subjektive meninger etter å ha fulgt selskapet i et par år…

6 Likes

Jeg liker jo disse små enkle regnestykkene mine, og etter at renteøkningen spiste opp deler av den forbedrete inntekten i Q2 har jeg regnet litt på hvor mye ratene må øke for å holde tritt med økt rente fremover.

Inntektene må jo uansett opp selvfølgelig så dette er bare for å se på forholdet mellom økte renter og nøevendig rateøkning for å kompensere.

1% renteøkning tilsvarer ca 200mill/året, og jeg går her ut fra 1 år med 1.5% renteøkning altså vil renteutgiften da stige med ca 300m.

Soff har litt avrundet 80 båter som jobber 335 dager i året (ca 90% utnyttelse)

Det gir oss 26800 fartøydøgn i året.

300 000 000/26800= ca 11 000kr/dag

Det er for å si det forsiktig ikke store tallet når vi ser på ratene som oppnås nå kontra de ratene Soff har hatt.

4 Likes

Men sentralbankene durer vel på med 0.75% hver andre måned for tiden. Så vi kan fort se 3% økning i løpet av et år før sentralbankene roer seg ned og tar en pust i bakken…

1 Like

Absolutt, men i skrivende stund er det litt dårlige AHTS rater i spotten(GBP 19000). Heldigvis gode PSV(NOK 200000)

Økt rente her hjemme virker vel positivt mot usd som lånet rr i?

Nå er det vel USA som øker med 0.75 for tiden, mens her i Norge så er det vel 0.5 som gjelder :wink:

1 Like

Stopper nok med den siste 0,75 i usa, her dog skal vi opp.

Der pauset den

26 er litt i overkant (evt underkant) av det jeg så for meg av fall når den først skulle falle…! 26 bør holde…!

Vil nesten si dette er oppsiktsvekkende utvikling.

Tok nytt bet på 26,55, kan ikke tenke den skal lenger ned