Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Et lite utvalg med investorer som bør ha peiling og som sitter i ro:
Langebru, Peter Martin Anker (tidlig hoffmegler for Fredriksen, CEO RS Platou og Platou Securities), 500k
Kristianro AS, Egil Stray Spetalen, 431k.
Vicama AS, Kjell Christian Ulrichsen (etablerte Fondsfinans, eier Telenor Arena, 1,5 mrd eiendeler) 425k.

3 Likes

Kursen sklir på lavt volum.

Veldig lavt volum idag igrunn

Lett jobb for shorts å presse den nedover med så lite motstand som er nå. Tipper vi kan se 28.50 på denne bevegelsen ned nå - det ble litt for prematurt å ta ut 30.50 og 31.50 (glidende snitt) i denne omgang. MA100 ligger omtrent på 28.50-29.00 og bør være en god støtte. Kjøpte selv mer på 30.10 idag.

Syns det lukter melding og jeg nå snarlig🤨

Veldig lav omsetning idag.

Ja, og det benytter Voleon seg nok av

Kjøper Voleon aksjer for å presse kursen ned? Ser de ikke på noen kjøpslister…
Må si jeg ikke helt har forstått dette Shortegreiene.

Flere andre også. Noen aksjer jeg hadde på utlån ble nettopp innløst.

1 Like
  1. De låner SOFF aksjer først av aksjonær.
  2. Deretter selger dem på antatt kurstopp.
  3. Salgssummen brukes til å kjøpe tilbake aksjer til en billigere pris.
  4. Etter kjøpet vil dem sitte igjen med flere aksjer enn antallet som opprinnelig ble lånt.
  5. antallet aksjer lånt til å begynne med returneres til eier. Overskytende aksjer er profitten.
3 Likes

Siste punkt er jo bare om de er langsiktig long. De fleste shortere er vel negative til kursutviklingen, og vil bare dekke inn samme antall som de shortet opprinnelig. Prisdifferansen er profitten.

1 Like

Angående DNB og nedsalg. Mye tyder vel på at DNB ikke driver og selger seg ut, men antakelig er storleverandør av lånte aksjer til Voleon. Når Voleon dekker seg inn, må DNB flagge 10% igjen. Just my two cents…

4 Likes

Nå kjenner jeg ikke til Voleon, men som du leder til er shortere normalt spesialisert innen å søke profitt på nedtur. Det kan se ut som dem shorter ganske bredt:
VOLEON CAPITAL MANAGEMENT LP - all short positions (shorteurope.com)
Full shorting history for Voleon Capital Management Lp in Norway (shorteurope.com)

Har tenkt samme tanke. Da blir det morro😄

Det blir spennende å se. Det er likevel viktig å merke seg at utlånte aksjer ikke registreres som solgt - ergo fremkommer dem ikke i kjøp og salg oversikten fra vpsservice (tror jeg limte inn et tilsvar fra pareto i går i den andre tråden når det gjelder dette spørsmålet).
Ut lånte aksjer blir kun registret som solgt dersom aksjene lånes fra kalender år til kalender år.

1 Like

Jeg tror ikke vi får se flagging på DNB over 10% igjen, det virker i såfall utrolig klønete at de utløser først en massiv sell off og nervøsitet i markedet med påfølgende nedgang.

Jeg tror fortsatt som tidligere nevnt at med Voleon sin aggressive shorting så avventer de salget sitt for ikke å torpedere kursen og samtidig å gi hjelp til shorterne

1 Like

Mulig jeg er helt på viddene her, så bær med meg :slightly_smiling_face:
Men situasjonen er jo slik at familien Solstad gjennom Jarsteinen AS har rett til å utvide sin eierandel betydelig til en hyggelig pris på ett senere tidspunkt, der kriteriene vel ble satt i avtalen om restrukturering. Og spørsmålet mitt er da om dette skal skje gjennom utstedelse av nye aksjer? Eller kan dette på noen måte være aksjene som DNB sitter på?

1 Like

Ja det stemmer jo godt med at man ikke ser noe på oversikten hva gjelder navn og firmaer. Men kommer det med på totale antall omsatte aksjer? Synes ofte dagsomsetningen er mye høyere en hva det kan synes på listene. Også om man tar med at en del tradere kjøper og selger aksjer samme dag.
Sånn som på fredag. Veldig høy omsetning, men stemmer overhodet ikke med listene.

Det kommer med i omsettingen. Vil også tro det eier som registreres som selger på VPS listen. Sånnsett kan det ikke være noe vanskelig å undersøke listene dagen etter at Voleon står oppført med short,

Det er ukjent for meg🤨 jg har antatt det er nye aksjer men har ingen kilde