Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Jeg er ingen ekspert på Offshore, men det forundrer meg dog at ingen andre har reagert på at Normand Maximus skal ligge “inhouse” i 2 måneder.
Jeg har vanskelig for å tro at klassingen tar 8 -9 uker, men tar forbehold om at jeg bommer her, men siden jeg ikke tror det må det ligge andre mulige årsaker til grunn:

Kan det hende at,

1. Fartøyet i tillegg til klassingen skal gjennom en modifisering ift. neste lengre kontrakt?
  2. Kan det være at klassingen varer 4-6 uker og siden(jeg antar) at ny kontrakt starter rundt årsskiftet så er det billigere å la den ligge til slutten av desember før man hyrer inn hele mannskapet igjen?
  3. Kan det hende at det er noe mer reperasjoner/utbedringer som må gjøres eventuelt før eller etter klassingen. Det skjønner jeg heller ikke da vel dette kunne vært gjort mens klassingen foregår, antar det lar seg gjøre.
  4. Kan det være slik at deler av disse 8-9 ukene er forbeholdt mobilisering/flytting til ny region?

Håper inderlig snart vi får noen svar på dette.

Normand Maximus CSV Inhouse until 20.12.2021 Mexico

1 Like

Hvorfor er det for lang tid?

Har du noen referanser/sammenlikningsgrunnlag?

Jeg aner ikke hvor lang tid noe slikt tar, men jeg har ikke noen formening om 8-9 uker er for mye eller for lite heller :slight_smile:

Har slengt ut det samme i fb gruppen, der sitter halve management i Solstad og også veldig mange øvrige Solstad ansatte, håper noen svarer et eller annet.

Nei, jeg vet ikke, det bare slo meg at 8-9 uker er ekstremt lang tid og jeg tror rett og slett bare ikke at en 5 års klassing tar slik tid.
Man snakker vel om 1 uke for en psv og 2 uker for ahtser?
En Csv da kanskje 3-4 uker, at en litt større CSV skal ta det dobbelte i tid finner jeg rart.
Har forsøkt å google uten hell, det blir for teknisk for min del det jeg fant, så gav opp.
Dette er ikke ment som innlegg for å skape spenning etc., så fint om noen vet noe mer bestemt ift tidsaspekt her, @Metallian

1 Like

Ser en på FB nå svarte meg og sier følgende når det gjelder NM:

“2-4 uker skal være innenfor, men da er alt optimalt på den størrelse skute”

Så, inntil videre konkluderer jeg med at det kan være betimelig å dra denne diskusjonen.

2 Likes

5 års-klassing tar ikke 8 uker med mindre de tømmer tørrdokken med bøtte. Reisetid, 5-års vedlikehold og noen tilpasninger kan derimot påkreve en del tid totalt sett

1 Like

Tror Siem Helix har vært til inne til femårsklassing, og den har vært til kai siden 28. august til 8. oktober, altså ca 5 og en halv uke:

https://www.diariopopular.com.br/geral/navio-siem-helix-deixa-o-estaleiro-rio-grande-apos-passar-por-servicos-de-reparo-165099/

1 Like

Klassing på ein slik båt tar nok minst 3-4 uker. I tillegg er NM en båt med mye komplisert teknisk utstyr som jeg tipper det blir tatt vedlikehold på i samme slengen (kraner vls ++)

Dessuten tipper jeg at verkstedoppholdet blir i Europa, så da går det jo i tillegg 2-3 uker på seiling.

3 Likes

Dersom skuta dras til Europa er jeg enig, men enn så lenge står den oppført med Mexico.
Kan selvsagt endres med noen tastetrykk.
Men, tror ikke de drar den til Europa for klassing med mindre den skal i jobb i Nordsjøen

Enig at rundt en mnd høres fornuftig ut. Men den er ikke gått i dokk ennå heller. Så kan jo fort være noen uker før den går i dokk. Tid er nok bestilt og kalkulert ref ferdig 20.12. Så tipper kontrakten inkl alt ekstra arbeid hun har fått er ferdig. Og nå ligger de fint til ankers før de skal inn. Et slikt skip får ikke bare oppdrag for en uke og to slengt i fanget. Krever mye tid og planlegging både for mobilisering og demobilisering.

1 Like

Enig med de over her, virker menge for kun klassing, men reisetid/modifisering/kranjusteringer etc kan være forklaring.

Og jg tror som nevnt at dersom klassing gjøres i usa er det fordi den skal jobbe videre der.

Ser også at 2 Island Offshore ahtser, deriblant Victory, somvar rapportert til spotten i november nå er borte, skyldes nok at de forlenger eksisterende jobber.

Prosper, Sigma og Sapphire som har 233k/dag i snittrate er forlenget til 23.10 noe som er bra siden det er jobbtørke. Jobbtlrken kan skyldes værmeldingen for denne uken, isåfall kan vi få trangt marked igjen fra helga.

Tenker de pynter bruden og oppgraderer NM i samme slengen, inkl batteripakke og hybridsertifisering. Så er den rigget til en fet langtidskontrakt gjennom et større Windstaller prosjekt med masse PR.

1 Like

Spennende tanker, hvorfor ikke rigge den for fremtiden.

Hemen ned 42k, Swedbank ned 59k. Lite interessant på kjøpssiden bortsett fra at Karmøytannlege Fiskå har tatt seg et bet.

Dagens liste viser kun oversikt over ca. 180k omsatte aksjer av det som vel totalt var 1,7m så her må det komme mer senere med mindre mange har kjøpt/solgt samme aksje en rekke ganger

Det er vel fra dagen med 1,7 mill. aksjer omsatt. Litt skuffende at Hemen ikke klarte å lempe ut mer.

Husk kryss, og en rekke andre merkelig førte handler ref. ovenstående. Forrige kryss ble registrert T+4

Hadde vel meldt hybfidisering av NM? Er det noen så store csver som er hybridisert før?

Største jeg vet om er Seven Viking, og nå snart Normand Ocean

1 Like

Det er ikke alltid de listene er helt oppdatert.

Nei, det er noe rart som foregår med listene. Jeg har handelsvarsel på en rekke aktører inkl. Hemen, og i dag fremkommer ikke de på mitt handelsvarsel selv om de iht. listen altså skal ha solgt.

Der ble listene revidert… og da har verken Hemen eller Swedbank solgt!??
men mange aksjehandler mangler enda…