Har nok sammenheng med NM og Europa.
Umiddelbart etter at jeg la det ut her og i fb gruppen endret ordreboken seg .
Flere enn oss som ser det som positivt.
Ikke utenkelig at vi nå snart kan oppleve litt oppgang på forventning og fomo
Har nok sammenheng med NM og Europa.
Umiddelbart etter at jeg la det ut her og i fb gruppen endret ordreboken seg .
Flere enn oss som ser det som positivt.
Ikke utenkelig at vi nå snart kan oppleve litt oppgang på forventning og fomo
Nå tenker jeg at tiden er inne for at du Ola, dunker soff over 5,50?
Jeg prøvde kl. 11:46:56, men 8311 stk ble for lite…
Leser på fb gruppen nå og en som har kommentert at NM skal til Rotterdam for dokk og klassing.
“Maximus skal nok sannsynligvis klasses i Rotterdam. To svære offshorekraner og et svært VLS-tårn gir nok gode grunner for å ta båten til Europa for 5-årsklassing.”
Ha ha. Men for å få en kurs på 5.5 og vekse videre så må det nyheter til. Det er ikke bare å kjøpe
Men vet han dette med sikkerhet?
Jeg kan ikke garantere noe som helst, men mange Soff ansatte i gruppen…
jeg forstår de bør ha en ide. det å ta en runde på kraner og tårn er sikkert greiest å gjøre nær leverandørene
men håper nå på en jobb for saipem. hvid prosjektet ble stanset i fjor så er det kanskje snart i gang igjen og behovet for maximus er der
Fra xtrainvestor: “Klassifiseringen er høyst sannsynlig planlagt for lenge siden - dette blir likt som EU godkjenning av kjøretøy. At NM satte kurs mot Europa i håp om å finne en dokk fremstår særdeles usannsynlig. Klassifiseringen vil jeg tro kunne blitt gjennomført hvor som helst med tilgang på dokk, av tilstrekkelig størrelse.
Tenker selv at forflytningen over Atlanterhavet styrker antagelsen om at det venter en kontrakt i denne regionen når klassifiseringen er fullført”
… det tror jeg også. håper på en langtids kontrakt på minst 5 år
Som jeg har diskutert med @Rodjer så tror jeg kontrakten er ubetydelig så lenge den er på 2 år pluss og gir inntekter noe høyere enn break even. Dette reduserer risiko betraktelig og kan øke appetitten for SOFF. Men, da gjenstår bare hvordan å håndtere kredittfasiliteter fom 2024
Det som er intresant med solstad er når man tar bort nedskrivinger…da begynner det å likne på noe. Årsaken til at jeg nevner det er at det vil bli frykteligt dyrt å bygge slike båter og når markedet begynner å balansere seg så kan kanskje noe båter skrives opp…
Dette er et veldig vesentlig poeng og her kommer SOFF meget godt ut av det- med 20 års levetid som grunnlag for avskriving- og mange store komplekse skip herunder konstruksjonsskip. Dette gir jo ingen penger i kassen, men kan likevel vise seg å ha sine fordeler.
En annen ting; har dere beregnet snittrateforskjellen pr. Konstruksjonsskip (les: Subseainntekter/ antall aktive subseaskip* 90dager) mellom SOFF og DOF eks. for 2q. Her er så vanvittig med potensial ved inngåelse av nye kontrakter.
Hemen ned 95k, Swedbank ned 2k
NM er forøvrig snart fremme i Freeport
så da blir det klassing i freeport…ergo sannsynlig med mer arbeid i mexico. hva tenker dere?
Selv om jeg også tror de skal klasses i Freeport så vet vi ikke det helt sikkert før de faktisk ligger i dokken. Kan være en stopp på veien til Europa.
Siden de skriver på nettsidene at hun er ledig Europa fra 20.12. Så tipper jeg det betyr at de ikke har noe ferdig jobb landet, verken i Gulfen eller Europa, men at det er bedre å ha henne ledig nærmere Norge enn i Mexico. Så jobbes det nok intenst med å skaffe jobb (over hele verden) til de er ferdige i dokk.
At de lander en kontrakt før den tid føler jeg meg ganske trygg på! Blir spennende måneder frem til desember uansett. Og spennende å synse om ting en egentlig ikke har peiling på
Og der var gårsdagens glimt av håp snudd til skuffelse
Der kom forlengelsen på Drott sin vindkraftjobb som eg nevnte igår, foreløpig 9 dager ekstra til 10.11
Prosper sin 300k/dag er nå forelnget til 01.11
Kun Sigma ledig av våre ahtser i spotten nå
Aker Horizons fortsetter å ri den grønne bølgen, og lanserer nå store planer om et nytt fornybarfond. Den første investeringen kan bli gjort allerede til neste år, ifølge konsernsjef Kristian Røkke.
Selskapet er i modne samtaler med et ledende globalt finansielt selskap som potensiell ankerinvestor til et fond med 1 milliard euro i midler. Fondet skal fokusere på eiendeler innen karbonfangst, hydrogen og elektrifisering.
Mon tro om Solstad/Windstaller blir kunde her?