Så hva skjer når JF leverer tilbale aksjer til DNB. Blir det DNB som skal selge sine 7%?
Siden alle tror at nedsalg snart er over, så må jeg si at jeg tror der kan komme mer… Noen som hr tanker rundt DNB sin strategi?
DNB skal ut selvsagt, men de har ofte mindre hastverk enn andre “gjeldsaksjeeiere”…
DNB kan selvfølgelig begynne å selge, men rent logisk så hadde det vært lite klokt av DNB å låne ut egne aksjer for så å fortsette eget salg umiddelbart i etterkant, i kjølevannet av nedsalget til Hemen. Det mest logiske i så fall ville vært å starte nedsalget selv umiddelbart.
Hadde ikke Dnb Soff som en av sine nyttårsraketter i fjor ?
Har de så lite tro på egne analyser at de selger ?
Dersom DNB som SOFFs agent/kredittinstitusjon ikke har større tro på SOFF enn at de selger på disse nivåene så tror jeg de samtidig må erkjenne at de må se langt etter å tjene penger på SOFFs lån fremover- De kommer til å sitte (Tror jeg)
Dette tilsvarer ratene for SIOFFs pågående kontrakter og bør være innenfor rekkevidde for våre tilsvarende skip i dagens marked. HELT ENIG!
Det er jo litt stusselig å ende i rødt med kontraktsmelding på grønn børs.
Får håpe JF fikk lempet ut mye.
Mange Soff-aksjer som endte opp som Sioff-aksjer idag antakelig.
Ja, det er selvsagt både kjipt og stusselig, men så snart Hemen er ute og ingen andre større aktører begynner å dumpe så vil vi ganske snart ta igjen både Havila og Eiof i prosentvis oppgang.
Har man anledning nå i november å fortsette å laste så kan sjansen være stor for en relativt hurtig avkastning når Hemen er ute såfremt Solstad viser fortsatt riktig retning i q3 og bygger videre på q2 inntektene.
Jeg tror inntektene vil vise at retningen fortsatt er meget god, mer usikker på bunnlinjen, men klarer de å komme i nærheten av minus 100 mill så vil det være særdeles gode nyheter.
Da har vi kommet til et punkt hvor det skiller lite fra å gå i pluss og med flere nye kontrakter på store csv’er som den idag gjeldende fra tidlig 2022 kan vi få et sabla godt både q1 og q2, spesielt q2.
Ja, der mange trår i fella, man selger Soff på laveste kurs og handler en aksje som har steget 15-20% siste dagene.
Sioff kan komme til å reagere tilbake noe samtidig som man også tapte på salget av av soff aksjer, så selger man sioff om en dag eller to på lavere kurs fordi det kommer en ny kontrakt i soff og man kjøper tilbake soff igjen høyere enn dagens salgskurs.
Dette er de klassiske feilene ved å jage “etter” aksjer.
Been there, done that så snakker av erfaring, men man lærer etterhvert.
PS. jeg har ikke handlet hverken soff eller sioff idag, men jeg kjøpte mer eiof på 4,47 igår. Man skal handle når det ser som mørkest ut og mange nok er negative såfremt det da ikke er fare for konkurs.
Man kan nesten ikke forestille seg hva som kan komme til å skje i Soff nå om ikke lenge, en kombo av at Hemen er ferdigsolgt samt en NM kontrakt, dobling?, ja, tror ikke det kommer til å feile mye på det.
Gir meg ikke på at når NM er iorden så vil det se ganske mye lysere ut for alle de hundrevis av investorer som sitter på gjerdet og avventer nettopp dette.
Risikoen består seg ikke om Hemen selger seg ut, men om selskapet fikser en god nok kontrakt for NM.
Men, jeg er sikker på at meldes det en NM kontrakt så er den bærekraftig, noe annet vil ikke bankene tillate.
Gjentar det gjerne, i desember ifjor gikk kursen fra NOK 5 til 10,86 på det høyeste etter at selskapet meldte om en 6, gjentar seks måneders kontrakt for NM, den mer enn doblet seg på en “fillekontrakt”.
Oljeprisen var ca. usd 40 dollar på tidspunktet og man hadde ingen vaksine mot covid 19.
Nå er oljeprisen det dobbelte, man har vaksine(nok ikke så god som man skulle ønsket, men dog) og utsiktene er noe helt annet sammenlignet med for bare 12mnd siden.
Jeg har troa og for de andre som måtte ha trua, ikke la dere lure, Hemen sine 3 mill aksjer kan gå i blokksalg på utsiden av børs når som helst, ingen som vet og da meldes NM da kan man fort ha gått glipp av 30-40% umiddelbart.
Ingen av oss vet, men det finnes ingen garanti for at Solstad ikke allerede har kontrakten klar til signering, men avventer grunnet at man “ønsker ikke å gi JF høyere kurs enn nå”.
Konspiratorisk ja, men heller ikke usannsynlig. Nå kom det en kontrakt idag, men det er ikke meldt veldig mange og det kan være en del av LPS sin strategi at selskapet skal ikke bidra til mer kroner i JF sin kasse enn ytterst nødvendig.
Men dobling er pysete……skal mye høyere enn det
Kommer melding om NM tror jeg vi lander et sted mellom 12-14 på dagen - ren synsing.
Jeg har nå skrevet her i månedsvis om 40-70% også på kurs 8-10 dersom NM kontrakt.
Ønsker ikke skrive høyere kurs, om få tar meg seriøst nå vil det ikke være en igjen om jeg skriver NOK 15, men ikke uenig med dere
Soff blir definitivt en potensiell julekule/nyttårsrakett i år også. Kursen er halvert siden i fjor…
Dersom alt går «som planlagt» ser jeg en kurs på 30-40 kr ved 2Q22. Dette basert på NM løsning, 8 nye CSV-kontrakter og et bedret OSV- marked og som da gir sorte tall pt. og signaler om evne til å betjene gjelden fom 2024.
Edit: Merk at jeg er elendig på børspsykologi- og en dårlig spåmann.
Såpass ja. 6 gangern på så kort tid
Jeg synes det ligger til rette for en nyttårsrakett.
Q 3 tall ute, mer guiding fra Solstad, stor sannsynlighet for avklaring NM og Hemen tom for aksjer.
Potensielt flere CSV kontrakter, vraking/salg av de resterende båtene og positiv utvikling i psv markedet.
. .
Det innebærer P/B på anslagsvis 0,8-0,9 dersom vi antar at det tapes ytterligere litt EK frem til da. Dette er på de nevnte forutsetninger verken urimelig eller utenkelig