Skjønner det, men du spår da et helt historisk ellevilt rally på så kort tid
I tillegg til det du skriver tror jeg det blir veldig viktig at “trøkket” generelt opprettholdes på et høyere nivå enn de seneste årene, spesielt i Nordsjø spotten. Dette vil forsterke investorers inntrykk av og tro på at segmentet kan være inne i en mer varig endring til det mye bedre.
Q4 og q1 er nok tradisjonelt ikke de beste kvartalene, men et vedvarende høyere trykk i spotten med rater som virkelig viser igjen samt NM melding vil få flere investorer interessert.
Uten tvil har vi de seneste 2-3 måneder opplevd en helt annen omsetning i offshore rederiene enn vi så før sommeren.
Idag er det omsatt for nesten NOK 10 mill i disse selskapene på OSE, om man husker tilbake noen måneder var det ikke sjelden at dagsomsetningene for alle disse selskapene tilsammen lå på 2 mill og ned mot 1 mill.
Det har skjedd en transformasjon til det bedre.
Fantastisk at noen begynte å kjøre Havila Shipping, det har bidratt svært positivt inn mot den omsetningen vi ser i selskapene idag.
Og som jeg sa da Havila ble kjørt, dette vil kunne påvirke de andre selskapene også på en positiv måte.
Tja, det er kanskje noe optimistisk ift. tidsaspektet- men ikke resultatet så lenge forutsetningene møtes. For dette innebærer jo strengt tatt at et nær forlist skip er reddet, og da er det vel ikke så merkelig at verdibildet blir drastisk endret?
Edit: Jeg tro vi vil komme til å se mye rakettvekst i denne sektoren fremover.
Ikke uenig i det, men jeg tror nok vi kan påregne at minimum 75% av disse nødvendige inntektene vil komme fra faste kontrakter
Kunsten er å henge på videre, etter at man er kommet i pluss på posisjonen. Lett å selge etter å ha ventet mange måneder på oppgang
Jeg håper og tror det var gryende tro på endring av fundamentale forhold som bidro til trade-rally i Havila, mer enn at det var trades der som bidro til fundamental endring.
Men, det bli jo bare ren gjetning.
For all del, enig i det, men tenker mer ift interesse og mediaoppmerksomhet det gir med trøkk i segmentet.
Vet du er veldig opptatt av hva som er en , tja kall det rasjonell, fornuftig elelr rettferdig prising av et selskap, men dessverre kan man kanskje si, det funker ikke alltid slik på denne børsen.
Et selskap trenger faktisk ikke være i nærheten av å tjene penger, bare mange nok tror på selskapet eller blir revet med til å tro på selskapet så får man en kurs som ikke er i nærheten av å kunne forsvares.
Et stjerneeksempel i så måte er Nel, trekkes ofte fram, men ikke uten grunn.
Hvordan i alle dager skulle man med hånden på hjertet kunne si og rettferdiggjøre en mcap på 40 mrd der da kursen var på 35, det var den reneste galskap, men slikt kan skje dersom mange nok kaster seg på noe.
Solstad vil dersom vi får noen gode år nå kunne oppnå fantastisk inntjening, men vi er avhengig av at markedet spiller på lag.
Jeg er ikke all in i solstad, sitter i flere spennende selskaper, men så snart mer kapital kommer inn vil jeg øke mer der, ingen tvil om det.
Ja, skjønner hva du sier. Mitt poeng er at disse verdiene da kommer til å være reellt fundamentert og således uavhengig av børspsykologien .
Edit: Det vil således være enkelt for ettertiden å dokumentere om jeg fikk rett, eller om jeg tok skammelig feil
Det fundamentale trumfer nok som regel til slutt.
Får gå inn med en del mer og bare sitte. Har vært masse inn og ut her. Stått så stille så da har heller gått inn i andre ting.
Fundamenter er stabile greier, men er avhengig av rettmessig egnede grunnforhold
Har også vært ut med inntil 30-50% i perioder for å gripe andre muligheter, men vi er nok rimelig nær et punkt nå hvor det begynner å bli “farligere”
Hemen plutselig tom kombinert med NM og det blir anger og forbannelse i ukesvis dersom man gamblet med beholdningen.
Hva er NM?
Normand Maximus
Og hva ligger i den spenningen ?
Dersom NM-situasjonen går i dass, så vil nok SIOFF vise seg å være et langt bedre alternativ, eller alternativt at man sparer pengene til DOF igjen er aktuell. Ikke at jeg tror dette skjer, men for å nyansere bildet.
Sitter bare på mobil nå, fint om @Metallian , @aksjewonka , @srh eller andre kan dra den om NM, dersom ikke skal jeg ta det imorgen
Fant mye info her