Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Vanskelig å si, men vanskelig å tolke det negativt hvertfall.
Og vi er på overtid ift meldinger.

Eller overtid, vi er vel for søren langt ut i 1 ekstraomgang.

2 Likes

Opec: Forbruket av olje vil fortsette å øke (msn.com)

Syns det bildet til Edv var nokså spesielt, blir overrasket om det der var helt tilfeldig…

2 Likes

Enig i det.
Lukter ofte godt av slikt, men tør ikke ta noe for gitt.
For første gang på lenge var det soff som bidro positivt i portisen min.
Imorgen er det kanskje både soff og havila som drar opp.

1 Like

https://www.offshore-mag.com/rigs-vessels/article/14211163/solstad-offshore-adopts-fleet-lte-for-north-sea-vessels

Jeg har nettopp tatt en liten gjennomgang av Tidewater- som er verdens desidert største offshorerederi og avdekket at de kun har en liten håndfull konstruksjonsskip. Her må det følgelig gjøres store amerikanske investeringer eller kontraheres aktivt dersom de skal få alle vindturbinene som ligger i pipeline ut på sjøen.

ja tidewater er helt i grøfta… de har satset på mange små båter.
de har etter hva jeg vet ingen slike store båter om det er ahts eller csv. de hadde noen store ahts men de hugget dem

Tidewater er refinansiert chspter 11 og hadde hatt et bra utgangspunkt nå med en litt annerledes flåte… Det er for mye smått rett og slett. De henger litt bak oss i US men i Nordsjøen er det snart bare 1000kvm+ psver som er attraktive, og ahtsene skal helst være 20000bhp++

Ja, den flåten var ikke mye å snakke om- i et fremtidig antatt konstruksjonsskipsperspektiv

Hva vet du om csv-flåten globalt?

Jeg googler dette nå, og ser mer og mer positivt på SOFFs og DOFs globale konkurransesituasjon for det virker jo som disse rederiene sammen sitter på en svært stor andel av det globale tilbudet

Jeg har ikke oversikten globalt må jeg innrømme-men si det sånn- hvorfor er SOff/Doff(/Siem) store aktører i brasil-og Soff i Afrika og Australia + noe i Asia? Det er fordi konkurransen på deres nivå er begrenset. Når Soff sender CSVèr fra Norge til Taiwan for å installere havvind sier det litt egentlig tenker jeg?

Ja, det er nok et godt poeng og overensstemmer med det jeg har funnet så langt.

Da reiser det seg vel et spørsmål om hvorvidt den reelle konkurransen mht. offshore vind er mot nye spesialskip snarere enn andre eksisterende konstruksjonsskip. Her dreiser deg seg vel i stor grad om laste- og løftekapasitet samt stabilitet i sjøen og hvor det vel kun er for sistnevnte soom nye skip vil kunne dra noe særlig fordel (eks gjennom å ha ben)

Uansett virker det lite miljøvennlig og tilsvarende uøkonomisk å velge løsninger som ikke omfatter og/eller inkluderer den eksisterende flåten- og hvor jo også mannskapskompetansen finnes.

Jeg kjenner faktisk på et lite adrenalinkick over oppdagelsen av at det tilsynelatende finnes så få CSVer globalt, og tenker at SOFF og DOF må han enorme muligheter her!?

2 Likes

Og tenk om forhandlingene i Dof ikke fører i ønsket retning.

Det er nå blitt min våte drøm…

Interessant lesestoff:

Edit: For de som ikke gidder å leses hele. Dette forklarer hvorfor SOFFs CSV (OCV) flåte representerer et greit potensiale

Hemen ned 100 001 aksjer på dagens liste- ellers lite av spenning

… så de selger ned og skal ut… er det andre endringer? hva med bankene?

1,8 mill aksjer har de solgt siden meldingen kom for 2 mnd siden.

Ca. snitt på 42k/dag

Mye offshore på topp akkurat nå.

Det blir spennende å se. Forøvrig ingen aktivitet fra bankene og/eller noen spennende kjøpere å rapportere om idag.

Og der kom det et flytt!

NEW Ithaca Energy
R/M WilPhoenix (3xAHTS), D/D 14
04/10/21 - 06/10/21

1 Like