Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Det kommer da noen oppdrag i ny og ne:
18/11/21 Repsol Sinopec UK
Prelay COSL Pioner (+WROV), D/D 14
20/11/21 - 25/11/21

3 Likes

Noen med tilgang som kan dele.

Fortsetter diskusjonen fra Solstad Farstad (SOFF) 2:

4 Likes

Takk for deling!

Jeg tolker artikkelen dit hen at rapporten for q3 til uka neppe vil inneholde større negative bomber, snarere bekrefte at rederiet fortsatt er på riktig vei etter restruktureringen.
Kjenner at jeg ble optimistisk nå mtp kursutvikling siste tiden.
Kursutviklingen har vært slitsom, Hemen snart under 2 mill nå, NM kontrakt og q3 til uka så er vi kvitt dem denne uka, ville vært aldeles strålende.

1 Like

Bare få dager igjen til q3 slippes.
Sioff leverte helt greit, kanskje noe under forventning, Eidesvik leverte til tross for minus kanskje over forventning, mens Havila leverte kanskje betydelig svakere enn forventning.

Hva forventer du deg av Solstad Offshore når det gjelder inntektene?

• 1100 - 1199 mill
  • 1200 - 1299 mill
  • 1300 -1399 mill
  • 1400 - 1499 mill

0 stemmegivere

Og hva forventer du på bunnlinjen?

• Minus 300 - 399 mill
  • Minus 200 - 299 mill
  • Minus 100 -199 mill
  • 0 - minus 99 mill
  • Positiv bunnlinje

0 stemmegivere

Jeg har jo normalt estimert konservativt- og det som har vist seg å være for lavt. Mener derimot at jeg har et bedre grunnlag for estimering av 3Q enn jeg har hatt tidligere- spesielt på inntektssiden.

For den/de som stemmer 1400-1499. Hvor kommer pengene fra kontra 2Q?

Hvor mange kontrakter har selskapet inngått i 2021 som gir inntekter på ny kontrakt fra q3?
Jeg har ikke dette i hodet lenger, men flere kontrakter på PSV’er har hvertfall blitt sluttet rundt sommerstid som skal kunne bidra i q3, flere av disse er nå ferdige på kontraktene og returnerer.
I tillegg skal man heller ikke glemme at det er reaktivert fartøyer i q2 som vil bidra til økte inntekter i q3(selvsagt også kostnader)
I tillegg skal man heller ikke utelukke at NM har dratt inn bedre og bedre rater etterhvert som tiden og markedet har spilt på lag.
Der er hvertfall tre helt konkrete argumenter for økte inntekter.
Det man derimot ikke vet er om 1264 mill i q2 var for høyt av en eller annen grunn.

Personlig må jeg hvertfall si at dersom man ikke klarer å øke inntektene med minimum 7-10% fra q2 til q3 er det direkte svakt, må kunne kalle en spade for en spade, nå MÅ selskapet vise fortsatt bedring.
Q3 har for meg vært det kvartalet hvor selskapet skal bevise at retningen er riktig og gjør de ikke det vil hvertfall jeg revurdere min investering.
Og da er man på et sted mellom 1352-1390 mill.

Er du helt uenig i det siste her @srh ?
Forøvrig spent på dette med valutautslag samt nedskrivinger, men forventer ingen nedskrivinger i Solstad altså. Mer eller mindre alle salg har gitt ubetydelig effekt på regnskapene.
Det mer interessante blir når det meldes om NM kontrakt siden dette er nedskrevet til 0.

Australis var på god kurs mot Singapore, så fikk kursen seg en knekk og nå halter de mot Manila i 6,6 knop. Hva har skjedd her?

Jeg vil nok verken være overrasket eller skuffet over et 3Q resultat tilsvarende 2Q. Dette på samme måte som jeg tror 4Q vil bli svakere enn 2Q og 3Q med mindre det snarlig kommer flere gode kontrakter med nærmest umiddelbar oppstart. Jeg tror dessuten- og samtidig at SOFF vil høste godt av å ha is i magen mht. inngåelse av nye kontrakter, og på denne bakgrunn kanskje velge å “tape” litt inntekter gjennom 4Q21 og 1Q22.

Fremtiden ser lys ut, og vi vil med litt lengre horisont nok se langt hyggeligere tall enn det vi vil se de nærmeste kvartalene.

Enig!
Valutautslaget vil nok kunne influere positivt i 2Q, og jeg vil bli svært overasket dersom vi ser ytterligere nedskrivninger selv om også vi har et par subsea skip som har fylt 20 år.

Jeg er skjønt enig med deg at disse kvartalene nå på ingen måte er “avgjørende” samtidig mener jeg at q1 var direkte dårlig(reddet av term.gebyret), q2 var mye bedre, mens q3 bør bli enda bedre enn q2.
Og q3 bør bli bedre fordi selskapet har hatt de aller fleste psv’ene på kontrakter også de som ble reaktivert og som blant annet ble sendt nordover på sommeren.
Den 7 stk psv kontrakten sør mot Afrika vet jeg ikke hvor mye som vil genereres nå i q3, lite antageligvis, men spotten har gjennom kvartalet vært meget positiv mht Solstad, sammenlignet med foregående kvartaler.

Jeg er optimistisk mtp tallene så skal jeg være den første til å gi erkjenne dersom jeg tok feil.
Er ørlite mer skeptisk til q4 slik det ser ut.

Det er, for oss, mange ukjente faktorer som spiller inn her så dette blir jo bare spekulasjoner.

Jeg tror dessuten at markedet vil vise seg å verdsette god strategi og lange linjer mer enn de enkelte q-resultatene den nærmeste tiden fremover selv om sikkert sistnevte vil kunne gi mulighet for volatilitet og gode trades.

Enig i det du skriver.
I denne aksjen er det umulig med gode trades muligheter for tiden om noen måtte ønske det så lenge Hemen har 2,2 mill aksjer igjen og Swedbank også tømmer seg.
I Solstad har jeg vært long i nøyaktig 1 år nå.
Har kjøpt og solgt endel rundt 5,3-5,6, men har aldri på de 12mnd vært ute av selskapet.
Og det er mange ukjente faktorer her og denne Covid situasjonen koster skjorta for selskapet og sliter ut mannskapene.

Men, reflekterte over det her om dagen i uken, at jeg kjøpte mine første aksjer i Soff i nov ifjor på 4,99 og fortsatte å kjøpe hele veien opp til ca 10, solgte noe på 9 og har siden kjøpt hele veien ned og nå er vi ved utgangspunktet.(har solgt også for å bruke midlene på andre muligheter)

Jeg har omtrent samme historie. Kjøpte meg inn i slutten av oktober 20- og har økt siden selv om 1/5 av offshoreporteføljen senere er konvertert til SIOFF . Sitter nå totalt med med en hyggelig slump med aksjer og et snitt på 6,04 i SOFF.

Jeg har mer tro på SOFF idag enn jeg hadde for et år siden, men tror nok fort vi må vente ytterligere minst 2-3 år på den avkastningen som jeg ser for meg. Det blir derimot helt sikkert mulighet til å ta ut en hyggelig gevinst vesentlig tidligere.

1 Like

Du som er live @EdVogue, hvor mange fartøy har Solstad ut eller rundt Angola pt?

Hm, det var en litt i overkant oppgave så ikke legg for mye i det om du ikke selv har interesse for det.

Nokså sikker på både psv og ahts øker i q3, litt mer usikker på csvene, har vært endel flyttung av csver jg er usikker på om er innenfor eller utenfor kontrakt🤔

Vi får håpe at Q3 blir en positiv rapport. Om denne også er under forventningene så kan det bli tungt å sitte i aksjen de neste 12 månedene. Nå følger jo jeg en del rigg aksjer også, og har fulgt framleggelsene av Q3 der også. Der kommuniseres det at der er håp om å få full aktivitet på rigger i 2022 og flere sier sågar innen utgangen av Q2 2022. Der håper en på at det vil komme kraftige rateforbedringer i løpet av første halvår fordi markedet blir strammere. Og det er vel det samme som Solstad sa i Q2 2021 presentasjonen, at når utnyttelses graden er over 90% som kommer ratehopp fort. Så kan jo selvsagt makrobildet bli endret slik som vi så denne uka når Corona igjen er framme i mediabildet. Jeg er optimist fordi lommeboka er investert i optimisme :wink:

3 Likes

Ser den, men kan ikke se at eksempelvis Australis har seilt i blinde så lenge for selskapets regning