Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Endelig skjer det litt i spotten med nye oppdrag til fordeling:

NEW Neptune Oil & Gas Supply duties, D/D 14 26/11/21 - 27/11/21
NEW Total E&P Supply duties, D/D14 27/11/21
NEW SR Group Chain work (1 x AHTS ), D/D 5 26/11/21 - 27/11/21
NEW Dana Petroleum Supply duties, D/D 14 26/11/21
NEW Premier Oil E&P Supply duties, D/D 14 26/11/21 - 27/11/21
2 Likes

Fader, kjenner på en viss spenning ift rapporten kl 17🤣

Det er helt sikkert….

Sitter med en god slump med aksjer i Soff og Sioff. Har egentlig mest troa på Soff, men her har vi en selger som legger lokk på kursen, det tar tid. Kan det være en ide å selge her fylle på med sioff, der ingen store selger, i hvert fall er det ikke et lokk over kursen. Så kan man bytte tilbake senere, hva tenker dere om det?

1 Like

Jeg skal ikke si særlig flere ganger min mening ift sioff.
Men, man visste det ville komme en rekyl etter at nedsalget var ferdig og den kom, gikk fra ca. 2,5 til 3,2.
Q3 er ferdig, så spørsmålet er mer hva triggere kan man forvente i Sioff som kan gi øredøvende oppgang?
Offshore aksjer er dessverre enda ikke de mest sexy så uten at tradere vil inn å kjøre aksjen er vel sjansen minimal for at man kan forvente et voldsomt rykk.

1 Like

Har begge selskapene selv. Nå skal man være forsiktig med å låse seg til kun fundamentale betraktninger. Sioff kan bli en julekule bare fordi mange nok mener det

2 Likes

Nå har vi jo det fenomene at de aksjene som har falt mest i år, får en voldsom rekyl på slutten av året. Soff gikk vel fra 3,- til 10,- i fjor. Men det er ingen selvfølgelighet at det må skje. Nå er jo også aksjen gruset og vi ser tendenser til at markedet bedrer seg og da kan en opptur komme pga, det. Sioff er jo ikke dyr med markedet her og i svak bedring. Da tenkte jeg bare at for å få med seg den bedringen i markedet var det kanskje lurt å ta sioff, da det er et lokk over soff per dags dato, så man kan få oppgangen tidligere i sioff enn soff. Bare en tanke.

1 Like

Ikke glem at hovedårsaken til at Soff gikk til 10 ifjor var at selskapet meldte om 6mnd kontrakt for Maximus, i tillegg kom det kontrakter på løpende bånd fra nov til omtrent julaften i 2020

1 Like

Jeg har gjennom firmaet vektet om til 1:3 SIOFF/SOFF og er veldig fornøyd med det. SOFF er for meg den potensielt store gullkalven mens SIOFF er den lille. Privat sitter jeg kun i SOFF.

sant, men hva med den andre begrunnelsen, oppgangen kan komme tidligere i sioff, grunnet lokket på Soff?

Oppgangen for SOFF kan vel strengt tatt komme i morgen- avhengig av hva 3Q sier oss om NM, OCV-kontrakter og fremtiden forøvrig.

Edit:
Ikke at jeg tror den gjør det. Vi må nok vente litt til

Hm, vanskelig å si.
Og må bare si at jeg mener Sioff er et utmerket og flott selskap, har selv vært innom der flere ganger.
Men, det jeg tenker, finnes det triggere som kan utløse en ekstrem interesse og oppgang for selskapet?
I Havila og Eiof skyldtes oppgangen i all hovedsak tradere som skjønte at her kan man gi gass og sannsynligvis få noe ut av det.
I Soff har man blitt trykket ned grunnet store nedsalg samt uavklart NM situasjon.
Solstad er også et så stort selskap gjennom så mange år at “alle” har et forhold til eller kjenner navnet og således tror jeg det er lettere å få noe ut av aksjer der såfremt de leverer.
Men, igjen dette er bare min mening og mye mulig jeg har feil.

Ja, du har kanskje rett i det. Er nok bare jeg som er piss lei Hemen. Takk for svar.

Sr bank trykket ned sioff også, men kan jo selvfølgelig være at flere banker som skal selge der også. Men SR bank trykket ned aksjen fra 5-6,- så forventer egentlig at den skal tilbake dit. Strammer seg til både rigg og supply markedet nå

Jepp, der er vi i samme båt, få Hemen på huet ut fortest mulig, en sann plage disse nedsalgene, men har man trua har det skapt en ypperlig kjøpsanledning for det nærmer seg en utløsning på det meste her nå

Mulig, men personlig synes jeg NOK 5 er drøyt for Sioff.
Så dersom NOK 5 er riktig pris på Sioff tør jeg ikke tenke på hva som er riktig for Soff :joy: :joy:

Sett denne fra facebook da?

Jeg har sett på SIOFF, SOFF, HAVI, DOF og EIOF. Dette er mer overordnede tall - noe som gir visse problem noen andre kan bruke mer tid på :

I en del tilfeller eier de ikke 100% av de ulike båter – noe som vil forstyrre tall/sammenligninger. Flåtene er ulike – det er stor forskjell på PSV-båter og f.eks subsea båter mht verdi og marginer. Alderen er ulik på fartøy i samme type segment. Avskrivning og spesielt nedskrivningsmetodikken og beslutningene er annerledes, dermed kan bokførte verdier være helt tilfeldig. Backlog er annerledes og det er vanskelig å vite hvilke marginer som kan forventes på dagens backlog – og hvorvidt dagens inntekter/EBITDA-marginer kan sies å være markedsmessige eller et resultat av historisk inngåtte avtaler som i dag ligger over/under markedets rater. Og så har jeg kun brukt Q2 i sammenligning og til å regne årsjustert – ett kvartal er egentlig veldig kort tid og kan gjøre sammenligningen svakere – samt at det sesongmessige kan gjøre årsomregningen mer urealistisk. Det er garantert noen feile tall i farten folkens så bare meld inn så retter jeg.

Det som er viktig å se på mht disse rederiene er å finne lånegjelden – eller rettere sagt netto rentebærende gjeld (lånegjeld minus cash). Dermed kan man sette netto rentebærende gjeld pluss markedsverdi av selskapet på børsen (børsverdi) og finne Enterprise Value (EV). Alt dette gjør sammenligning av tall lettere og man kan også se forskjellen i belåningsgrad. Men ok – kjører litt sammenligning:

Gearingen – dvs børsverdi /EV viser at DOF har høyest med der børsverdien kun utgjør 0,9% av EV, etterfulgt av SOFF 2,1%, HAVI 6,2%, EIOF 11,4% og SIOFF 12,3%. Jo lavere forholdstallet som nevnt er jo større er risikoen – blir det fortsatt dårlige tider har man et betydelig problem. Snur markedet opp så kan knallhøy belåning snu fra å være en kvernstein om halsen til å bli en rakett i baken for kursen. Alle disse må anses ha svært høy gearing i forhold til børsverdi, de to laveste ganske abnormt.

Mange er interessert i pris/bok (børsverdi vs bokført verdi) der SOFF er på 0,12, SIOFF 0,23, EIOF 0,61 og HAVI 1,46. DOF har negativ egenkapital. Hvis man ser på hvilken rabatt børsen priser den bokførte verdien av flåten til (eller hvor mye den bokførte flåteverdien kan nedskrives for å komme til pris/bok = 1 ) så finner jeg 30% i SIOFF, 17% i SOFF, 7% i EIOF mens både HAVI og DOF må ha økte bokførte flåteverdier for å ha P/B =1. Men: Disse tallet avhenger voldsomt av hva rederiene har bokført fartøyene til – de senere års utvikling har vist at de gjerne har operert med alt alt for høye bokførte verdier. Mange har dog nedskrevet (i tillegg til vanlige avskrivninger) sine flåter betydelig. Jeg tok meg en sjekk på hvor mye de hadde nedskrevet sin flåte de siste 4,5 år og sammenholdt det med dagens bokførte verdi. Også det et nøkkeltall som av ulike årsaker kan vise seg feil å bruke men: Det mine tall indikerte var at HAVI hadde nedskrevet sin flåte med 45%, SIOFF med 37%, EIOF med 31%, DOFF med 29% og SOFF med 25%. Alt annet like ville jeg tenkt at de som skrev ned mest hadde en mer realistisk bokført verdi i dag – men igjen, flåtene er ulike.

EBITDA er resultat før av/nedskrivninger finans og skatt. Det er et godt tall for å sammenligne i forhold til både EV og bokført flåteverdi. EBITDA i % av inntektene sier en del om marginene man oppnår. EBITDA% av inntekter viser at SIOFF har høyeste Q2-margin med 40% etterfulgt av EIOF med 34%, HAVI 32%, DOF 27% og SOFF 21%. Så har jeg sett på EBITDA% i forhold til bokført verdi av flåten – ut fra tesen at jo høyere % desto mer realistisk bokførte verdi. Her ligger SIOFF og DOF på 12,3% margin etterfulgt av EIOF 10,8%, HAVI 10,2% og SOFF 5,5%. Merk dog at SOFF operer med et justert EBITDA-tall som er noe høyere – bruker man det så økes SOFFs EBITDA% av inntektene til 24% og % av bokført flåte til 6,5%.

EV/EBITDA som mange bruker som sentralt begrep gir da 6,0 på SIOFF etterfulgt av 9,4 EIOF, 9,9 HAVI, 10,8 DOF og 16 SOFF (på SOFF justerte EBITDA, på rapportert 18,9). Jo lavere tall desto bedre.

Så enig større oppside i SOFF, men også større risiko. Jeg liker begge, men tror kanskje man får oppgangen først i sioff, grunnet Hemen. Tørr ikke selge alt i soff da, kommer plutselig eksplosive news her.

Jg er så nervøs for at dt kommer NM melding etter børs idag eller imorhen tidlug at jg økte litt på 5,0🙈

2 Likes

Haha, det kan skje.
Som jeg skrev igår sliter jeg med å se at LPS nok en gang skal sitte å svare for med en hel slide hva status er for NM så det kan skje at NM meldes idag

Antar dette er Lars sitt.