Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

hei Rodjer. dette ble mye bedre enn hva jeg ventet.
men omsetning på 1500 mill er jo fantastisk. en ting som er sikkert og det er at solstad er på rett vei. gratulerer all som eier aksjer i solstad. dette ble meget bra etter min mening

1 Like

Personlig veldig imponert over framgangen Solstad Offshore viser nå altså.
Forventet 1400 mill i inntekter(endte på 1500 mill) og bunnlinje i nærheten av Minus 100 mill(endte på minus 144 mill).
Og mine estimater var i øvre kant ift de fleste jeg har sett uttalelser fra som følger selskapet tett.
Dette var råsterke tall. De øker også backlog i q3 med hele 2mrd. De øker total backlog til NOK 5mrd hvorav 3mrd er for de neste 12mnd.
LPS kriver at selskapet nå øyner høyere etterspørsel og høyere rater.

Hadde det ikke vært for Hemen nå ville den gått 20-25% imorgen på disse tallene mener jeg.
Jeg har sett etter og ment at i q3 MÅ DE BEVISE at de er på riktig bærekraftig spor og det synes jeg så absolutt at de gjør.

2 Likes

Dette var råsterk. Bør åpne over 6 kr i morgen. Så blir det spennende om Hemen dumper.

Swebank burde i hvert fall ha tømt seg allerede.

helt klart at dette er på rett vei. jeg så ikke for meg 1500 mill i omsetning. minus på 144 mill forstår jeg ikke enda. mye bedre enn hva jeg så.
mest interessant er jo EPITDA på 500 mill.
jeg har ikke sett på nedskrivingene enda så er spent

Vi begynner nå også å se virkningene av reduserte kostnader :slightly_smiling_face:.

QyQ så økte omsetningen med 18,6 %, mens driftskostnadene bare økte med 2,25 %.

Det blir spennende å se hvordan de klarer seg gjennom de 2 neste utfordrende kvartalene.

QyQ, så økte dessuten Justert EBITDA-margin QyQ fra rundt 25% til 33% :slightly_smiling_face:.

Det går i riktig retning :slightly_smiling_face:

Ingen nedskrivninger, kun ordinære avskrivninger.
90 mill i tap på valuta.

Hemen sine siste aksjer går raskt nå. Ikke mer enn at noen større tar resterende post

ja men valuta er noe som kan snart endre seg i vår favør. godt det ikke var kursen vi har nå.

men hvor finner vi Q3 resultatet . jeg fant ingen ting på solstad sidene

Enig, tror også at dette virkelig kan sette fart.
Kun NM igjen og der kommer det visst ingen finansiell løsning før et stykke ut i 2022(q2) om jeg skjønte det riktig i farten.
Men, det betyr ingenting ift ny kontrakt når som helst tenker jeg, kanskje den meldingen kommer i morgen tidlig.

ja pga at båtene er nedskrevet nok. snart må de skrives opp igjen

Vi kan hvertfall med 100% sikkerhet konkludere med at selskapet inngår kontrakter på betydelig bedre betingelser nå.

Meget fin rapport viser at markedet er i bedring. Reduserte en del i soff i dag, i henhold til plan nevnt tidligere. Ser nå at det kanskje ikke var den beste beslutningen. Enorm oppside her om markedet strammes de neste årene, noe alt tyder på.

LPS kødda heller ikke da han sa at han så en klar forbedring innen subsea:

image

Ifølge denne oversikten, så er EBITDA marginen på 45% innen subsea-segmentet :slightly_smiling_face:

I Q2 var denne på 28%.

image

2 Likes

Oljeinvesteringer skal økes fram mot 2025, får vi litt mer scrapping i tilllegg kan det bli stramt

Må si backlogen ut året var imponerende høy på nesten 1mrd, med tanke på at dette ikke inkluderer noe på NM og spot kommer på et par hundre mill i tillegg (over 700mnok i q3) om ratene kan holde seg godt oppe. Klarer de mellom 500-750 mnok i spoten i Q4 også vil det bli veldig bra

Nå er det slik, men opplagt, dersom man ikke hadde hatt 90mill i valutatap og 25-30 mill i ekstra kostnader grunnet Covid så hadde de faktisk gått i break even.

1 Like

Veldig positiv utvikling i Soff nå i Q3.

«Ordreinngangen i perioden var på cirka 2 milliarder kroner, og ordrereserven er på cirka 5 milliarder, hvorav 3 milliarder gjelder de kommende 12 månedene. Solstad Offshore øyner dessuten ytterligere bedring.

Av backloggen på 5mrd, er 3 mrd innen de kommende 12 mnd.
Det betyr at en fortsatt bedring i markedet vil være fordel Soff. De kan bygge ny backlogg i løpet av 2022 til enda bedre rater. Og dette er før vi får NM svarene vi venter på.

4 Likes

Det er stille før stormen, sies det. Stille var det for kursen i dag. Spent på om den blir stille i morgen.