Hva er galt, E24 lager en artikkel ifbm Solstad sitt q3.
De kunne dog spart seg for bilde av JF.
vi fÄr se. men alt lover godt for de neste Ärene. alle vet at dette markedet kommer til Ä stramme seg til
ja fÄr mye negative fÞlelser nÄr jeg ser at john dukker opp
men rodjerâŠdet ligger inne nedskrivninger som er lik det som var i q2. nĂ„ er det 314 mill. viktigt Ă„ fĂ„ med seg. hvis markedet tar seg opp sĂ„ mĂ„ vi skrive opp bĂ„t verdiene og ikke ned. dette er meget interessant. dvs. hvis nedskrivningen hadde hvert 0 sĂ„ hadde vi hvert i overskudd pĂ„ nesten 150millâŠog uten valuta tap pĂ„ 90 mill sĂ„ hadde vi vĂŠrt i 240mill i pluss. her er det spennende hvordan man regner
uansett sÄ blir det ikke solgt noen solstad aksjer av meg fÞr om minst 2-3 Är
solstad er blitt vanntett. det blir ingen emisjonâŠdet er fĂ„ spĂžkelser nĂ„ i solstad
De 314 mill er ordinĂŠre avskrivninger.
Nedskrivninger som vi ikke liker(impairment) er 0
Lars Brandeggen i XI er fornĂžyd
Lars Brandeggen â° @larsbrandeggen
18:45
Netto rentebĂŠrende gjeld Ăžkte i kvartalet, men det er nok pga valuta. De selger skip men man bĂžr ogsĂ„ vĂŠre obs pĂ„ at de aktiverer (som normalt) âpayment of periodic maintenanceâ som belĂžp seg til 60 MNOK i dette kvartalet (165 MNOK sĂ„ langt i Ă„r). Den utgiften er ennĂ„ klart hĂžyere enn salgsprovenyet pĂ„ skip. De er neppe sĂ„ langt unna Ă„ kunne begynne Ă„ nedbetale, men fartĂžyene faller ogsĂ„ normalt i verdi Ă„r for Ă„r sĂ„ spĂžrsmĂ„let er egentlig hvor mye. Men et klart opplĂžftende driftskvartal for SOFF, absolutt.
FornÞyd med at jeg tippet over 1400 i inntekter og hadde hÄp om 1479 for Q3 nÄr vi diskuterte dette. Blir spennende Ä se effekten for hele nÊringen i morgen. La merke til at blant annet SIOFF ogsÄ dro pÄ litt mot slutten av dagen i dag. Til tross for fortsatt nedsalg sÄ tror jeg at jeg drister meg til Ä gratulere medaksjonÊrene og selskap med et opplÞftende Q3.
Hadde jeg vÊrt Hemen i morgen ville jeg lagt ut absolutt hele gjenvÊrende aksjebeholdning til salgs, synlig, pÄ 5 kroner. Da ville man hatt en oversikt over gjenstÄende mengde aksjer, og tror for Ä vÊre Êrlig at alt hadde blitt solgt. NÄr gjenstÄende volum faller gÄr den siste millionen aksjer veldig fort. Forutsigbart og greit
NĂ„ som vi har lest rapporten er det bare Ă„ se fram til presentasjonen imorgen tidlig, det kan ikke bli annet enn sjovt som danskene sier.
Det er et viktig poeng. Med gode rater i 2022 sĂ„ kan SOFF komme godt ut av nye langtidskontrakter. Dette er virkelig X faktoren til SOFF med mine brillerâŠ
Det jeg er veldig nysgjerrig pĂ„ er ratene til NM. Dette er vel innside-info, sĂ„ kanskje ikke mulig Ă„ fĂ„ et svar imorgenâŠ
Men med den forbedringen vi ser innen subsea, sÄ lover dette svÊrt godt for en mulig NM-lÞsning
Dersom du vet;
Hvordan regner de pÄ valutaen? Er det gjennomsnittet for q3 eller er det kursen pÄ sluttdatoen for q3 eller nÄr rapporten slippes?
Jeg vet ikke, men antar det er lĂžpende gjennom hele kvartalet
IfÞlge regnskapsloven sÄ skal utenlandsk valuta vurderes etter kursen ved periodens slutt, antar det er slik ogsÄ for IFRS.
§ 5-9. Utenlandsk valuta
Pengeposter i utenlandsk valuta skal vurderes etter kursen ved regnskapsÄrets slutt.
Flott, da er det avklart.
SÄ for en positiv valutagevinst i Q4 sÄ mÄ USD/NOK under 8,6, NÄ stÄr USD i 8,96 kr
Men bryr meg ikke sÄ mye om urealiserte valutaendringer da disse lever sitt eget liv og ikke har noe innvirkning pÄ cashflow. Tror man skal legge stÞrst vekt pÄ driftsresultatet
Tipper Hemen legger ut siste rest pÄ Äpning i morra pÄ 4.5. Det kun for Ä vÊre solidarisk sÄ vi alle kan fÄ. Kanskje bare Þnsketenking, men hadde vÊrt naise!
Jeg er mer enn fornĂžyd med 5. Jeg vekter opp
Det jeg fortsatt ikke forstÄr er den seigpininga, kunne han ikke bare solgt utenfor bÞrs til en solid rabatt og fÄtt det ut av verden?
Dette var, et for meg, svĂŠrt overraskende, gledelig og lĂžfterikt 3Q- resultat! (Cred til @Rodjer m.fl. for optimisme, kompetanse og god intuisjon)
Renewable/Subsea:
En Þkning pÄ 60MNOK hvilket representerer et snitt pÄ 302k pr. dag vs 272k pr. dag i 2Q, og dette bare basert pÄ et begrenset antall nye kontrakter. Dette sier litt om potensialet herunder muligheten for fremtiden!!
AHTS:
En Þkning pÄ 80MNOK hvilket representerer et snitt pÄ 200k pr. dag vs 159k pr. dag i 2Q. Med samme antall skip pÄ kontrakt og i spot-og et bare et par nye avtaler vitner dette om en solid Þkning i spotutnyttelse og rater vs 2Q.
PSV:
En Þkning pÄ 90 MNOK hvilket representerer et snitt pÄ 140k pr. dag vs 112k pr. dag i 2Q. Med fÄ skip i spot og en del nye kontrakter vs 2Q vitner dette om at vesentlig bedre kontraktratenivÄer hvilket vi som for OCVene vil kunne hÞste av ogsÄ i tiden fremover.
Med egenkapital pÄ 3414MNOK, og godt med arbeidskapital pÄ konto gis god trygghet fremover, samtidig som morgendagens marked , jf. flere av rederiene og markedet forÞvrig, kanskje kommer enda tidligere enn ventet. Dette ser- og hÞres lovende ut!
NM stÄr fortsatt som ulÞst usikkerhet/risiko, men med tidsestimat for lÞsning. Jeg antar pÄ denne bakgrunn at deadline for Ä fÄ pÄ plass en god arbeidskontrakt til skipet faller i 2Q22. Det kan vel de av oss som har tro pÄ OCV-markedet leve med.
Windstaller er allerede aktive tilbudsgivere i markedet. Flott, men la oss se hva dette kan bidra til fĂžr vi hever flagget og Ă„pner boblene!
Ingen nedskrivninger. Dette er derimot ingen overraskelse!
Dette mÄ anses som en god dag for SOFF-aksjonÊrer og alle andre med tro pÄ- og interesse for norsk offshorebransje.
Av denne- og andre grunner trer jeg nÄ rolig tilbake for Ä nyte en deilig temperert Amarone. God kveld!