Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Frontier har vel befunnet seg i S-Afrika regionen siden starten på August, og det ville blitt mye reiseaktivitet for det som eventuelt skulle gjenstå av denne arbeidskontrakten. Jeg tror og håper således dette betyr at både Frontier og Installer står foran nye spennende oppgaver.

De legger seg således inn i rekken av CSVér med en uviss- og uvarslet fremtid.

Vesselfinder opererer forøvrig med en noe mer miljøvennlig reiserute :wink:

3 Likes

Dårlige rater. Ja, da sender vi skip på kryss og tvert av Atlanteren, utøver sightseeing i Sibir og Kongo eller vi lar skipperne utfolde seg kunstnerisk. Her et eksempel fra Normand Sun

Det er nok en fornuftig plan bak det meste, utfordringen er at de vil ikke dele alle planene med oss.

Du har nok rett. Kjenner nå litt på en sånn “stille før stormen følelse” uten at det nødvendigvis foreligger noe som helst fornuftig grunnlag for dette. Men, det er ingen tvil om at oktober/november vil bli interessante måneder ift. NM, 3Q og ikke minst en rekke store skip som må/skal inn i nye gode kontrakter.

Jeg har forøvrig googlet SOFFDOF opp og ned i mente. Dette i håp om å finne tegn på gryende kjærlighet, men med dertilhørende stor sorg da jeg fant dette.

Er vel noe som heter “gammel kjærlighet ruster aldri”, men seriøst vil nok det beste være om Dof slås konkurs og at Solstad overtar deler av eller hele CSV flåten med tilhørende backlog.

Helt klart. Men, vi snakker da fort om en flåte med dagsverdi på 8-9 000 MNOK og en tilhørende gjeld på 178% så tror nok verken SOFF eller bankene finner dette økonomisk gjennomførbart. En fusjon vil, slik jeg ser det, derimot kunne være både gjennomførbart og fornuftig (økonomiske synergier og konkurransekraft)

Alt dette selvfølgelig sett i forelskelsens rus- og som ikke er noen optimal tilstand for fornuftige slutninger. Men, tenk for en subseaflåte dette ville blitt :money_mouth_face:

Bare spørs om ikke det beste og lureste er at Solstad fullt og helt konsentrerer seg om selv nå å få opp utnyttelse og inntekter og ikke minst NM.
Og dersom de skal gjøre noe fusjonerer med et selskap som har satset innen havvind som innehar større spesialiserte havvind fartøyer.

Tror den Dof greia er et rot og vanskelig å blande inn i soff paraplyen.

Bare det at de skulle vært ferdig med restruktureringen i 2020 og fortsatt tilsynelatende er langt unna luker svært dårlig.

Nå var det fusjonering uten gjeldsreduksjon som var mye av grunnen til Soffs kollaps 2017-1018😳 Soff+Dof ville vært verdensledende innen csv men imho måtte gjelden totalt ikke vært over 25mrd, maks 30…og den er vel 40-42 idag🙄

Fokus på core business er sjelden en dårlig strategi, så vanskelig å være uenig i det. Konsolidering er derimot et uttalt suksesskriterie og det er i alle fall få fusjoner som virker så fristende og fornuftig for meg.

Forøvrig enig med @Metallian ift. at eventuell fusjon (Med hvem som helst) må gjøres med allerede restrukturert selskap- eller som del av restruktureringen.

Totalgjeld for begge rederiene er i dag 41 800 MNOK, og legger vi øvrige rekonstruksjoner til grunn så vil vi neppe se denne redusert til mindre enn ca. 35 000 MNOK og som ville medført:
gjeld/flåteverdi på ca. 1,2
gjeld/ årsinntekt (2020) på ca. 3,1
Dette er ikke så hakkende gærnt

Subsea 7 melder om stor kontrakt | Finansavisen

da blir det garantert noe på solstad… positivt

eller har uk startet opp igjen kull kraftverk…
kina gjør det samme…
Kina frykter energikrise – satser på kull | Finansavisen

alt tyder på at olje og gass trengs… og aktiviteten letting og bårring
vil komme i gang igjen. kan ikke forstå noe annet at det blir full fart…

2 Likes

Hemen ned 30k på dagens liste

På 6,5 milliarder… det er voldsomt og bør ikke være illevarslende for sentimentet. Både EIOFF og SOFF med kontrakter i går i tillegg…

1 Like

100k ordre på 6,0 forsvinner nok før start tenker jg…

Hm, 410k posten du tenker på? :rofl:

1 Like

… er vel john fredriksen med hemen… men under posten er det 7 stk… dvs ikke en aktør

Spill i aksjen nå ser det ut til.

…nyheter?

Hentet fra fb gruppen.

Nybygg og stålpris med videre…!
Solstad er som vi vet priviligert med en flåte av nyere dato som er etterspurt. Ikke bare iht miljøet (hybrid), men type skip og arbeidsområde.
Når det er sagt så ligger mye på plass for en skikkelig rekyl i sektoren i alt fra dagsrater, oljepris / etterspørsel til Offshore wind m.v.
Her har Solstad et stort konkurransefortrinn ikke bare iht type flåte, men også med Røkke & Chuck prosjektene i ryggen.
Så tilbake til stålprisen som i dette har doblet seg siste år. Tenk hva det gjør med nybyggprisen… og igjen etterspørselen etter eksisterende skip av nyere dato. Men også flåteverdien iht faktisk prising av selskapet. Som vi vet har Solstad korrekt avskrevet verdiene iht gjennomførte salg, men da på gammel byggepris. Her kan det ligge store reserver på balansen. Merk også at NM er nedskrevet. Med økt stålpris bør også skrapverdien og / eller salg av gjenværende skip øke parallelt med økt etterspørsel på dagens flåte i sektoren (Solstad skal ned på 90). Poenget mitt er at her kan vi se en stor dominoeffekt på balansen samtidig som bransjen snuser på dagsrater på over 1 million med tilhørende nedbetaling på gjeld i tiden som kommer. At potensiel gearing er abnorm kan bli et faktum uten at dette skal oppleves som hausing. Jeg setter kun fingeren på det som faktisk skjer i og rundt Solstad Offshore.

Der ble salgsposten borte…
og kjøpsposten også

Jepp, spill