Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Sapphire og prosper ledig i spoten nå, Sigma forlenget til 22.12, Drott til 24.12

Trodde selv ikke JF ville selge under 5, men kan godt være “avtalen” (om det i det hele tatt eksisterer en) gav rom for å selge under 5 i det tilfellet kursen havnet der. Er veldig fristet til å kjøpe mer her nå. Men det det blir et klassisk tilfelle av “sunk cost”. Teknisk ser det helt jævlig ut… Finner trøst i at det ikke er lenge til JF er ute…

Merkelig ingen vil ta den posten ut av hendene på han. På tide å få noen gode nyheter rundt Maximus. Har et lite håp på at Soff kan bli en julekule/nyttårs rakett

Det kommer nok, men litt av utfordringen nå er at et slikt første rally kun løfter flere fra minus til 0, og psykologisk selger mange ved 0 etter slike lange venteperioder.

Enig i at dette kan bli en faktor når stigningen begynner. Dette selvfølgelig med mindre det er noen av de mer fundamentale triggerne som slår ut i full positiv blomst a la:

• Varig NM-løsning uten emi
  • Flere nye gode OCV- kontrakter og som “sikrer” sorte tall over tid

Down she goes, like Debby in Dallas. Hadde gjort seg med noe innside kjøp nå

Samtidig vektlegger jeg mest att vi nå i en lengre periode kursmessig virkelig er trykt nedover av storeulv sine nedsalg. Han skulle ut, uansett kurs. Hva som er årsaken blir bare spekulasjoner, jeg tror ikke att han gjør dette fordi att han tror Soff ikke har en fremtid i olje/gass/vindmøller osv. Att kan “måtte” ut med alt, er for meg meget rart. Nok om det. Stemningen i aksjen er nå meget laber, for å si det mildt. Mange aksjeeiere er helt felgen etter så lang tid med negativ kursutvikling. Mange har snitt på 7-8-9kr. Når dette snur, når ikke viss, er jeg ganske sikker på att det kommer til flere kjøpere enn selgere. Det er ikke bare bekmørkt. De gamle skipene som skal bli solgt, blir færre for hver måned. Mindre kostnader for Soff. Flere skip får langtidskontrakter, senest 2 PSVer i Brasil. Jeg tror også att vi nærmer oss med stormskritt en løsning for NM. Forlatt tørrdokken nå, hvor mye gjenstår?
Jeg er sikker på att det sitter mange på gjerdet å bare venter på en eventuell langtidskontrakt og finansieringsløsning på denne båten. Er nok mange som tenker att det er for stor risiko å gå inn før løsning foreligger. Joda jeg er i minus, snitt på 6,55 Men etter hvert som dette har tikket nedover, har jeg bestemt meg for å ikke bli urolig og selge nå fordi jeg er “sliten” i hodet. Lang tids erfaring sier meg att når jeg har solgt vil jeg være meget reservert mot å gå inn igjen. Jeg har ihvertfall ikke tenkt å sitte ute når meldingen om NM kommer. NM er nå sertifisert for mange år fremover og Lars Peder har en egen evne til å lande med begge beina godt plantet på jorden. Det kommer han og Soff til å gjøre denne gangen også.

1 Like

Det verste er at omsettingen er ganske “høy” for SOFF å være. Var komfortabel rundt 5, men snart nede på 4,5… Uffa meg. Kan godt være fredriksen er lei nå…

Tror kursen bunner på 4 slik jeg kan se det nå. På en måneds sikt

Jeg valgte på et tidspunkt å vekte meg ned slik at offshorebiten ble fordelt 1/3 Sioff og 2/3 Soff. Fordelingen er nå 50/50 uten transaksjoner, så det sier sitt. Får avvente en flush for å vekte meg opp i Soff igjen.

Det er synd å si det, men god støtte finner vi ikke før rundt 2,8. På den positive side så kan jeg da kjøpe mer aksjer billigere på ett eller annet tidspunkt - når JF nærmer seg utgang.

For å komme dit tror jeg andre må fortsette salget etter Hemen. Tror Hemen kunne blitt kvitt aksjene sine ved å dumpe ned til 4 kroner. Begynner å bli en del mindre gjenstående nå

Man ser ofte nedsalget eskalere når beholdningen går mot slutt

1 Like

Korrekt, de siste aksjene går raskere enn de første. Gjelder fra store nedsalg, men også småpostene til hver og enkelt av oss. Greit å sette et punktum å komme videre

2 Likes

Jeg tror ikke JF har aksjer 31.12, målet er nok å tømme i regnskapsåret og ta tapet.

Ikke glem at JF er tungt inne i en av de nye konkurrentene til SOFF innen renewable- EddaWind

3 Likes

Tror nedsalget er mer strategisk i forhold til nye satsninger (Ref. Edda Wind) enn troen på Solstad som et fremtidig selskap. Ikke en heldig situasjon å være i en konkurransesituasjon og dominerende eierandel på begge sider. Så er vi heldige så er det kun slike betraktninger

Vi må heller ikke glemme at Røkke/Aker er største eier og var det før JF begynte nedsalget. Tror ikke JF er interessert i å være tungt inne i et selskap Røkke styrer, store minoritetsposter er ikke JF sin greie.

Nytt fra spotten:

NEW CNOOC R/M Prospector V, D/D 14 15/12/21 - 17/12/21
NEW Shell UK R/M Ocean Endeavour (4 x AHTS), D/D 14 16/12/21 - 18/12/21
NEW Wintershall Dea All duties, D/D 14 16/12/21 - 20/12/21

No kjem ho heilt heim

2 Likes

Ohhh glede meg te å knipsa bilder😄