Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Sur dag. Surt i USA i dag også. Tidewater får julig.

Volddomt drt, Tidewater ned 10% på det mesta, 7% nå

Mister market dag i dag og sikkert i morgen.

Blir vel blodrødt idag etter oljefallet og dollar svekkelsen igår

Det er litt krise tendenser nå pga. oljen. Helt sjuk hvor oljetraderne klarer å gruse oljene.

Bra omsetting om ikke annet. BTP for min del.

Trur den er nede for å fylle gapet på 33. Men det er min optimistiske side. :crossed_fingers:t3::crazy_face:
Tenker det kan være bra å fylle den no. For fremtidig oppgang.

Jeg utnyttet muligheten for rask profitt. Oljeprisen har overreagert ved å gå ned nesten 7 prosent på under ett døgn.

Ser ut som en overreaksjon at den skal så langt ned,men vi får se.

1 Like

Liten spot oppdatering idag:

Norge:
Drott ledig, Sitius på jobb til 8.1

UK:
Triumph ledig, på lang jobb 20.01
Serenade kommer inn 7.1
Skipper kommer inn 5.1

Australia:
Spring ledig (opplag?)
Ranger ledig

CSV:
Maximus ledig (ennså lenge jf melding)
Australis ledig

Ranger; dro fra West Louis i går oppført destinasjon Pluto, jfr Marinetraffic, så det kan komme en oppdatering på den

1 Like

Har skrevet det mang en gang tidligere at spesielt fb gruppen har bidratt til alt for stort fokus rundt daglige svingninger i oljepris.
Om oljen står i usd 80 eller 90 betyr ingenting for Solstad Offshore.
Legg også merke til at Soff svinger ofte betydelig mer enn de andre supply selskapene ved svingning i oljepris fra dag til dag, begge veier.
Dagens oljepris på usd 80 er med noen få unntak pris langt over hva man har sett de siste 5 årene.
Solstad er en av taperne på OSE idag, mens oljeselskapene som blir direkte berørt faller betydelig mindre.
Samtidig har det nå blitt slik med tiden at Soff følger oljeprisen og det er for sent å gjøre noe med det nå, men slik direkte korrelasjon mener jeg ikke henger på greip.

Det som betyr noe for Solstad er:
En bærekraftig oljepris over tid gir oppdrag
Kapasitet
Tilgjengelighet

3 Likes

Ganske artig å se tilbake på SOFF chartet og mine linjer (som er urørt for ganske måneder nå) og observere hvordan kursen er relativ reaktiv på og respekterer både glidende snitt og de horisontale linjene.

Vi har nå møtt motstanden ved ca. 36-37 og en relativt kraftig reaksjon tilbake - mest sannsynlig hjulpet av fallende oljepris som @Rodjer er inne på.

SOFF har gått mye mer og mye bedre enn jeg så for meg da vi var nede på intervallet 13-16kr. Nå blir det spennende å se om 26kr holder på veien ned. Der har vi en fin samling både tunge glidende snitt (MA100+MA200) og horisontal støtte som burde klare å ta imot.

1 Like

Tenker du den skal ned mot 26-28 nå?

Jeg er helt enig med deg. FB gruppa har blitt så stor nå og mange har begynt og trade denne så da blir det ofte sånn,men jeg er sikker på at dette er en kraftig over reaksjon med utløste SL så får vi bare vente til det roer seg igjen.Jeg har benyttet anledningen til å fylle på mer.

1 Like

Tror det kommer an på de samme faktorene du peker på. Kan være noen har litt høydeskrekk etter et rimelig sprekt run fra ca. 14-15kr for knappe 10 uker siden. Vil si det er romslighet i chartet for en slik bevegelse (ned til ca. 26) og setter relativt høy sannsynlighet på at det kan skje nå når vi først har litt motvind for olje/gass/offshore. Det er sunt med bevegelser tilbake til støttenivåer og 26-27 er et slikt nivå som ville redusert strekk og stress i chartet. 30kr er et annet nivå det kan snu.

1 Like

Ikke at oljeprisen spiller allverdens rolle, men den er toneangivende for sentimentet på Oslo børs og påvirker derav eksempelvis SOFF. En av grunnene til at SOFF kan gå til 26, 13, 4,8, 40 (bare for å slenge ut noen tilfeldige tall) har med sentimentet på børsen å gjøre, hvilket i stor grad styres av oljen. Solstand har bedre forutsetninger nå enn da kursen stod i nesten 50 - uavhengig om man syntes kursen på dette tidspunkter var oppblåst eller ikke. Summa summarum, nå er det mer enn fundamentale forhold som bestemmer.

Vet ikke hvor mange ganger jeg har vært gjennom dette nå, men det er mer enn en gang - soff kursen reduseres og dommedags profetene kommer som perler på en snor og kaster i fra seg med spekulantive spådommer om hvor langt kursen skal ned. Jeg puster med nesen fortsatt og selger når det er ubehagelig. Er nærme, men ikke enda.

1 Like

Helt klart og der er du inne på det “sentimentet”.
Sentimentet idag tilsier ikke en drop på 8-10% på Soff mener jeg.

3-5% ville vært innefor og helt naturlig.
Men, når man i en stor gruppe stadig vekk kjører på med det som kan virke som at Soff sin utvikling står eller faller utelukkende på oljepris 80 eller 120 så mener jeg det er feil fokus.
Når man mange ganger nok fokuserer i mine øyne for aktivt på jo høyere oljepris jo høyere soff kurs så legger dette seg i underbevisstheten hos en stor gruppe småsparere.
Og da faller naturlig nok soff bratt når oljeprisen faller.

Bare mine tanker og refleksjoner, mulig det er feil.
Men, jeg mener de kan underbygges når man sammenligner utviklingen på andre selskap i samme sektor

1 Like

Helt enig-

Edit: Jeg mente på ingen måte å kritesere deg @Rodjer! Mitt innlegg var mer en generell betraktning.

Normalt har jeg ganske god kontroll på oljen - forstår ikke det som skjer nå. Dette minner meg veldig om situasjonen før julen hvor de helvetes amerikanerne tradet oljen i dass. Asia og Europa, for uten om OSEBX er for det meste grønn. Tror USA futtene ikke er så værst heller, selv om det er litt tidlig. Følger Oljeprisen med argrus øyne

1 Like