Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Sølv som investering 🥈

Da er det straks helt tomt for sølv i Norge.
Tavex er nå tomt for Krüger, Britannia og Maple. Gikk tom for både Phil og Kenguru på 1 unse i kapsel tidligere i dag. Mulig de «bokser om» noen av tubene.

8 Likes

Det er en litt overdrevet statement Mr.Oncoinvest. Er ikke kun Tavex som selger sølv i Norge. Norsk Mynthandel AS, www.norskmynthandel.no har mye sølv på lager med rask levering og gratis frakt på alle bestillinger over 25 000,-.

2 Likes

Skikkelig luksus :face_with_monocle:

Ok

Ser de ligger 12kr over for samme mynt (Kenguru)

Gullerpenger.no har noen igjen. Feks denne:

2 Likes

Kjøpte to stykker av denne selv en uke eller to siden.

8 Likes

Denne siden har sølv igjen:
gullerpenger.no

Bra utvalg, pluss får raskt inn igjen når det minker…

Du som eier den siden eller?

4 Likes

Jepp

Ja så det, men tuber med maple der er billigere enn tavex, samt på silver eagle og Lunar fra Perth Mint som jeg samler på :slight_smile:

Meget nice, Velkommen til forumet. Lagde en custom tittel til deg, synes det er ryddig.

Jeg har faktsik et spørsmål, og det er hvor butikker kjøper mynter og div fra?

2 Likes

Herlig, takk for det!

Du tenker på hvor jeg kjøper inn mynter til butikken fra?

Jeg har nå 3 leverandører (grossister), en i USA, en i Sveits og en i Østerrike. Bruker den i USA mest; best utvalg, utrolige kjappe til å levere og bra priser.

4 Likes

Hvilke sølvmynter egner seg best til investering ?

Maple leaf, krugerrand, britannia, kangaroo, philharmoniker, american silver eagle etc.

Lavest mulig pris mot spot. I Norge er det egentlig Philharmoniker. hos tavex.

Ellers er det bare å bruke spot som guide, av og til får man napp på gode dealer.

Viktig moment er også å tenke på salgspris den dagen du skal selge. Du vil som regel få noen prosent lavere ved salg av philharmoniker. Så ikke alltid lurt å tenke lavest mulig pris mot spot, men gjerne tenke på verdi dagen du skal selge. Tavex kjøper ikke tilbake igjen slik som f eks Norsk Mynthandel.

1 Like

5 Likes

Så en bør gjerne sikte seg inn på mynter som folk samler på ? Er medlem på FB siden metall børsen, ser 1oz mynter ligger på rundt 300 og oppover, spesielt disse Lunar myntene virker interessante.

Nei absolutt ikke. Det vil kreve betydelig mer kunnskap og samlemarkedet svinger mer. Samt viktig å tenke på hvor mye man skal investere. Ønsker man å investere en større sum så vil det være svært vanskelig å realisere dette raskt om man har kjøpt samlemynter. Slike samlemynter er det man kan kalle “krydder” om man har kunnskapen til å treffe riktige objekter. Skal man investere i sølv lønner det seg å holde seg til de store kjente merkene da de er lettere å omsette i stor skala kontra samlemynt / semi numismatiske objekt.
Poenget mitt i sted er at kjøper man philharmoniker kan man regne med å få noen prosent lavere pris ved tilbakesalg enn f eks maple leaf eller silver eagle. Dette bør man sjekke ut før man investerer. Ser at mange på forumet her fremsnakker Tavex, men ingen nevner at de ikke kjøper tilbake. De fleste som investerer om det skal være i råvarer, crypto eller børs har en exit strategi. Om man handler av tavex f eks må man selge til andre aktører. Handler man av f eks Norsk Mynthandel som jeg har nevnt tidligere vil de også tilby å kjøpe tilbake dine mynter basert på spotpris.

3 Likes

Takker så mye for utfyllende svar. Tenker kun og kjøpe litt og litt, som til slutt kan bli en gave til mine barn. Eller til meg selv skulle vi gå mot en resesjon de nærmeste årene. Tenker det beste er og ha fysiske aktiva, børs og aksjer har jeg en pause fra ( kun litt NANOV :grinning:). Til og med gått all in cash på pensjonen.