Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Sølv som investering 🥈

Hvis man ikke investerer i fysisk sølv/gull, har jeg en god del mer tro på kobber enn sølv og gull, selv om hovedproduksjonen foregår i Sør-Amerika.

i hvert fall på relativt kort sikt.

Så kobber har gått 100% sølv er -50 (siden 2011)
Sannsynlighet for at kobber går videre vil (tror jeg) mindre enn at sølv tar tilbakets litt.
Og sjans for fall vil være vesentlig større i kobber en sølv. Så for neg er risk/reward stor fordel på sølv.

Tror vi ser minst 50 dollar innen 2022 er over.

1 Like

I følge silverinstitute vil produksjonen overstige 1000 mill oz i 2022, mens etterspørselen antas å ligge på ca 1100 mill oz.Ellers er økede forsvarsbudsjetter rundt om også gunstig for sølv da bl.a raketter inneholder store mengder av metallet.De største krysserrakettene kan inneholde opptil 20 kg sølv.

Men når prisen kan reguleres med å øke papirsølv volum er det vel lite sannsynlig med større prisrally med det første.Rart gruveselskapene godtar det.

1 Like

Kobber er i større grad en råvare enn sølv, som er tildeles en råvare, men også men en valuta som folk holder over tid.

Det gjør det vanskeligere å manipulere kobberprisene. Man kan se på sølvmynter o.l. som folk holder som et enormt lager som kommer inn i markedet igjen til rett pris. Høy eller lav etter som hvor lett man gir slipp på dem og lar seg manipulere.

Dessuten er det en enorm elektrifisering som vil forbruke kobber. Krigen i Ukraina kan gi et lite kick selv om Russland ikke står for en enorm kobberproduksjon. Men når markedet er tight i utgangspunktet skal det ikke så mye til.

2 Likes

Det er det som er bra med sølv. De neste 10 årene kommer forbruk til og ta seg kraftig opp. Fra før som sølv bestikk mynter og en del av valuta, til nå elektronikk i biler, solselker og elektronikk. Dette blir ikke hjem vunnet.
Våpen er det og lite gjenvinning og dette krever store mengder sølv.

Så det jeg mener er at kobber vet vi om men sølv kan bli den nye stjernen. Og sølv har falt og er lavt, mens kobber allerede har steget en del.

Men jeg er for akt av råvarer og mine investert i gruve fond (gull og sølv) har og masse kobber som bi produkt.

Eksempel:

Each Tomahawk missile contains 16 kilograms of silver which is more than five hundred ounces of silver 500 oz.

Bryter opp nå?

3 Likes

Ja så den. Sweeeet

Men tenk hvis vi får skikkelig shortskvis som ikke er fra youtubere men faktiske investorer…
:joy:

Mars handel unnagjort … omg ble hele 40kr (feb var 232 og nå 272)dyrere pr mynt en forrige kjøp.:scream: ble snitting opp. Men har jo fra 5dollar til dette er mitt aller dyreste kjøp)

3 Likes

Skal bruke helga på å legge ut mynter til sinnsyke priser på finn.no

7 Likes

Ja jeg har faktisk solgt 10-12 stk til 300kr for 2 mnd siden :joy:

Men nå beholder jeg alt og handler der hvor folk har glemt og prisjustere.

Pass på at du får kjøpt igjen, det begynner og gå tomt flere steder. Jeg tror papir pris begynner og rakne og fysisk vil få en ekstra boost opp, når krig og inflasjon vedvarer og blir verre hver mnd….

Krüger på 284kr nå.
Bra man tok skikkelig påfyll på 250.

Hva får du solgt dem for nå?

284 skulle jeg tro.
Mange på Finn som prøver seg høyere.

2 Likes

Den så litt optimistisk ut :grinning: Men for dere som investerer så er vel det relevante spørsmålet mer hva prisen blir skal man selge mange. Hvor selger man for eksempel 500stk og hva er kjøpesummen da?

2 Likes

Har aldri solgt noe. Men prisen til Tavex burde være en veileder.

Skal prøve å selge et skrin med norske mynter 24 stk. Det tar for stor plass i forhold til innhold.



4 Likes

Du får ikke tavex pris. De leverer nye usirkulerte mynter til topp pris. Hvis folk handler privat må du ned 10-30kr minst (som med ny bil straks bilen ruller ut faller verdien)
Og jo større verdien jo mer rabatt.

Hvis volumet går opp må man ned i pris
Jeg kjøpte 100 unce i sommer fir 220kr stk.
Så jo større volum jo nærmere faktisk sølv.
Men da var jo sølv upopulært , nå begynner trenden og snu.

Så jeg selger ikke ett unce disse dager men kjøper fast hver mnd + leter etter kupp.
(Fikk. 2 x100 års sett med 1.5unce gull + 3 unce sølv til under spot)
Kanskje ett blir solgt , men summer over 20k tar litt lenger tid)

Har du produkter ? Så si ifra :+1:t2:

Her er krugerrand til 282

2 Likes

Nesten ufattelig.
Hvis dette blåser opp så sitter noen med tap så store at hele økonomier kan gå i grus.

3 Likes

Ja jeg solgte alt av aksjer (og 2 leiligheter) i juni 2021 for jeg mente ting var for dyrt.
Nå vurderer jeg lån på bolig inn i sølv så attraktivt begynner dette og bli.
Men jeg kjøper med begge hender …

1 Like

K A Rasmussen kjøper ubegrenset volum og ligger 4-5 kroner under spot.

3 Likes

Jeg ville jo aldri (lenger lånt penger til investering lenger ) men sølv er jo en enorm mulighet.

Med siste kjøp har jeg nådd målet mitt og det er siste sølvkjøp og gull i år.:joy: (med mindre den faller ned til 23-24 dollar igjen. Noe jeg ikke tror.

Så vil den klare 30 dollar innen uken ?

1 Like

Sølv endelig på 26 :2nd_place_medal:

3 Likes