Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Sølv som investering 🥈

Savepig.
Resirkulering:
Alt er jo relativt. for hver dollar den stiger så blir det mer ettraktivt og utvinne / resirkulere. Men som du sier så er sølv i så små mengder og med si 20g sølv per solcelle panel så er levetiden 30 år. Det vil ta noen år før du får tilbakers det metallet, elbiler og (Bør vel leve 10 år) og hvis vi nå skal si at det øker med noen prosent hvert år så betyr det mye sølv skal låses vekk de neste (10-30 år) så har man AI og nye robot osv. Tror sølv behov kommer til og øke betraktelig frem over.

Inflasjon.
Jeg har tenkt litt hvis man skal “redusere dollar sin styrke” hvor kan land putte penger hvis de ikke vil kjøpe dollar (Forny bonds). Slik jeg ser det så er Kina usikkert, Europa er jo helt ut, Russland :frowning: . Hva med Gull / Sølv ?. Det vil kunne ta vare på veridene til land og kunne sikre mot penge trykking. (Si kina trykker enomrmt med penger før alle andre, kjøper alt gull/sølv fysisk de klarer) så vil det føre til enorm stigning. Dollar vil bli svekket (mot gull sølv) og USA må gjøre det samme trykke pener og kjøpe gull for og henge på… ELLER forby gull forde nå har Kina for mye av det…
Usikker hva som kan skje da.

Gjett hva som skjer. alle land bunkrer opp med gull og sølv… (hmmmm)

Absolutt, når (jeg tror det er når, ikke hvis) prisen går til 50 så forventer jeg både resirkulering vil øke og gruvevirksomhet vil øke, men det tar jo tid, så vil nok prisen antagelig stabilisere seg litt.

Men hva skjer når en trilliard papirsølv shorts går i stykker?

1 Like

Jeg tror jeg finner en annen jobb …
image

Bloomberg reported on Wednesday that China’s silver imports hit a three-year high of 390 tons in December and then hit 340 tons in April — well above the monthly five-year average of 310 tons.

China’s demand for silver is so strong that domestic prices of the precious metal are higher than international prices; Bloomberg reported that this would likely lead to more imports to the East Asian nation in the coming weeks.

1 Like

Ikke glem i denne diskusjonen om papir sølv at det er måten et gruveselskap selger sølvet sitt på om de vil sikre en fremtidig inntekt basert på dagen pris. Det samme gjelder shorting. Utvinner du 1 tonn sølv i uken å vil sikre deg mot prisnedgang shorter du papirsølv vil du låse gevinst det det du utvinner.

1 Like

Papirmarkedet er 400 ganger større enn fysisk tilbud, så da er det i såfall en liten promille som representerer faktisk hedging fra miners

1 Like

Det er ikke helt korrekt.

Som @holmes skriver er papirmarkedet 400x det fysiske markedet. Finnes egne produkter for leveranse til gitt pris en gang i fremtiden.

Papirmarkedet er ren svindel + at det er en måte å holde prisen nede på.

1 Like

Overraskende sterk i dag til tross for styrket dollarindex og økt ti-åring.

2 Likes

Enig. Men ser volumene synker. Litt slik vi så for ett par år siden. :crossed_fingers:t3: kursen holder til tros for volumene faller. Blir nokk viktig neste par ukene. (Får vi økt volum igjen tror jeg dette kan trigge shortskvis) hvis ikke kan det jo være vi får motsatt effekt med økt short.
Jeg er jo long men hadde vært gøy og fått ett nivå på over 30.


2 Likes

https://www.placera.se/placera/redaktionellt/2024/06/04/podd-silverpriset-kan-ga-till-120-dollar.html

1 Like
1 Like

Fæl dag for sølvet.Tror vi skal være i dette prisleiet( 28-32) i et år eller to før den store oppgangen kommer.Denne karen skal hverken selge i fysisk eller fond.Trua er sterkere enn noensinne.Bare venting som skal til.Lykken står den tålmodige bi…trur eg.

Brutalt på fredag ja :+1:

Shanghai inventory fortsetter nedover

https://www.ceicdata.com/en/china/shanghai-futures-exchange-commodity-futures-stock/cn-warehouse-stock-shanghai-future-exchange-silver

Fortsatt inne i ”kanalen” :sweat_smile:

1 Like

Ned til 721 tonn på lager i Kina

https://www.ceicdata.com/en/china/shanghai-futures-exchange-commodity-futures-stock/cn-warehouse-stock-shanghai-future-exchange-silver

1 Like

Sølv er kanskje ett av de beste loddene vi kan ta i disse dager. (Risk/Reward)

I de siste årene så har det vært ett underskudd på sølv demand vs supply, alikevel har sølv ikke fulgt normalt markedskrefter. Hvis det er ubalanse burde priser gå opp. så hvorfor kan det være slik.
Sølv er jo ett lite marked og de som trenger billig sølv har jo vært bedrifter og ikke minst militære. Kan det være at de har klart og holde disse prisene nede ?

Det er jo flere spekulasjoner på dette men la oss fortsette og kjøpe mens det enda er ‘‘billig’’

Her igjen en ny raport om at behovet er vesentlig større en det som bli produsert og kanskje med hjelp fra ASIA vil vi snart kunne få en etterlengtet opptur. Jeg tror sølv vil være 50-60 dollar innen 1-2 år om ikke noe skjer.

This sets the stage for a market deficit of 215.3 million ounces in 2024 — the second-largest in more than 20 years. This will likely mark the fourth consecutive year of a deficit, which bodes well for silver prices.

1 Like

Under 700 tonn :man_shrugging:t2:

https://www.ceicdata.com/en/china/shanghai-futures-exchange-commodity-futures-stock/cn-warehouse-stock-shanghai-future-exchange-silver

2 Likes

Er det sant. Snitt er 1.336 650 tonn (nå 697 522 (nesten halvparten )
Så synker det med nesten 25 tonn på enndag ?
(Ekstremt) så faller sølvprisene :joy:

Silver data was reported at 697.522 Ton in 12 Jun 2024. This records a decrease from the previous number of 721.977 Ton for 11 Jun 2024. China Warehouse Stock: Shanghai Future Exchange: Silver data is updated daily, averaging 1,336.650 Ton from Jul 2012 (Median) to 12 Jun 2024,

1 Like

Jeg måtte bare sjekke dette videre og her fant jeg hele listen (Fra you tube print screen )
Her er det oppdatert 13.Juni og fallet i inventory er ganske ekstremt.
5 juni: 782 265 til 13.jun 676 180 et fall på ca 105 000 unce (over 13%) (Og som vi sa i går at snitt er 1,336.650 så her er vi ca 50% under snitt)
Jeg vet ikke hva det har og si (I hverfall ikke noe på Sølvprisen i USA/EU) men kanskje det er ett lite håp om at strikken blir strukket mer og mer.

BTW - Så når man følger det opp med Sølv pris i kina på 33,09 dollar for fysisk sølv og 29 dollar i USA hmmm

Jeg vil da anta at sølv i fremtiden ikke vil gå til Europa / USA men heller over til østen, og med ett underskudd på 260 millioner kun i år vil vi kunne se ett press i riktig retning snart…


1 Like

Ned nye 21 tonn på et døgn. Nice
Klart dette før eller senere må gi utslag i prisen.

Toppen var over 3000 tonn i Shanghai.

3 Likes

Tavex kjører giveaway.

Man må bare melde seg på mailinglisten for å kunne være med å vinne.

1 Like