Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Sølv som investering 🥈

Jeg er med :+1:t2:

Frister å øke litt her :cowboy_hat_face:

1 Like

Jeg økte fredag på ca 29 dollar.
Teknisk er det enten eller. Og nå kommer jo sommeren med mindre aktivitet så faller den ned igjen kan vi jo se 26.
Men langsiktig tror jeg risk reward her er meget bra. (Kjørte kjedelig med coins og ingen gearing eller noe)

Så litt på denne og. Ikke den beste men dere ser tegningen.

2 Likes

Grunnen til jeg kjøpte ett lodd til.
Se. I 2023 1.5twh solceller og 2027 3.5 twh

Alt det sølvet blir jo liggende i 20-25 år.

Så er det alt det andre som krever sølv.

1 Like

https://www.ceicdata.com/en/china/shanghai-futures-exchange-commodity-futures-stock/cn-warehouse-stock-shanghai-future-exchange-silver

659 tonn i Kina

1 Like

Klarer du å regne om det i tonn sølv?

Fant ut selv:

  • 2023 : 25 tonn sølv
  • 2027 : 58.33 tonn sølv

Sølv kan lage store flater uten at det kreves så mye sølv…

I følge tall fra statista er det snakk om 161 million ounces eller 4,5 tusen tonn sølv til solceller i 2023

1 Like

Tror feilen var at @Silvertailfox skrev twh, når det skal være TW. Da blir det en del mer…

Det høres jo mer rett ut med TW også siden det ikke er noen begrensninger i form av timer, det er bare effekt.

image

1 Like

Hei @torsteinius , Jeg ser grafen er ikke same som teksten. TW er jo instalert kapasitet mens TWh er faktisk mulig og produsert pr time.
En ting er jo at 20g pr solselle panel er ikke direkte pr kw. Så litt usikker på om dette blir riktig.
det kan og være at solseler blir mer effektive og sølv vs strøm kan endre seg.

Jeg liker veldig godt og referer til silverinstitute, de virker veldig seriøse og treffer bra og som du ser under

Det som er så utrolig spennene og grunnen til jeg har økt med sølv siste årene, selv om jeg kjøpte min første kilo med sølv i 2000 så er det utviklingen mellom supply vs demand.
Vi vet jo at det har vært produsert sølv over lang tid til bestikk pynte gjenstander og diversse. Dette har jo akkumulert en stund men har blitt brukt opp mer og mer pgr underskuddet. Når det er ett underskudd på 142 miliner unce i 2023 og forventet 265 milioner unce i 2024 og vi ser at behovet har flyttet seg over til sølv som faktisk blir brukt opp hvert år (eller intil gjenvinning blir mer lønnsomt). Hvis vi da prøver og se frem over, så er jo sølv ikke sjelden i gruver hoved tingeng de utvinner (dette er som regel bi produkt i andre gruver) det gjør det utrolig vanskelig og øke produksjon. Og starte nye gruver krever og veldig lang tid, I tillegg så er ikke sølv dyrt nokk enda til at folk tror på at nye gruver kan starte. (Sølv kostet jo over 30 dollar i flere år i 2011-2013) og koster det samme i dag. (Juster en det for inflasjon er jo prisen på sølv helt ekstremt (i forhold til mat og forbruksvarer) og i forhold til andre asset hus, hytte, eiendomer aksjer osv… )

Så er det jo masse konspirasjons teorier om priser osv om at noen holder de nede osv, usikker og har de klart det 50 år vil de klare det videre. Jeg tror heller på at behovet kommer til og bli så stort i forhold til tilgjeelighet at prisene til slutt vil bli presset opp (I bølger)

Men blir det for dyrt 100 dollar + vil jo selvfølgelig enda mer av de andre katoegoriene forsvinne/bli redusert (smykker, photo, osv)
Gjenvinning vil bli lønssomt
Gruver vil komme kraftig.

Men som sagt rundt 30 dollar løp og kjøp er min mening.

Flere vedlegg som er info jeg liker og bruke. + den som ble vist over med tilgjengelighet i china
Silver data was reported at 659.185 Ton in 19 Jun 2024,previous number of 678.514 (Som bekrefter fysisk sølv forsvinner raskt i kina)

Gammel artikkel som sier litt om hva jeg mener

Opp eller ned ?

:crossed_fingers:t3:

1 Like

Hver jæ…. fredag bankes det ned

1 Like

Da var det vente spillet igjen men har enda troen på langsiktig … skal vi ned til 26…

Utrolig økning i Shanghai lager.

1 Like

And we Are back in the game again…
Og dollar 10.7….

1 Like

September futurene ligger litt høyere enn sølvkursen, så prisen har ikke passert 30.000 nå.

Ja det er sant.
Det er jo litt il-relevant og se på kortsiktig svingninger. Jeg tror dette markedet holdes nede til det sprekker (motsatt boble)
Om det er 1 10 eller 20 mnd er den tiden det tar. Men underskudd over lenger tid vil betale for seg. :+1:t2:

En annen fordel jeg måtte sjekke er jo Norge.

Ta ett eksempel.(helt vilkårlig :wink:)

Si du hadde 500k i gull og sølv samle mynter i safen.
De stiger til 1.000k . Alt er helt skattefritt.

Du selger 0 skatt (samlermynter )
Du har 0 formue skatt pr år.

Så risikoen på nedsiden erminimal (sparer jo 1% formuesskatt) som en bonus.

http://www.silverinvest.no/kjopsinfo/skatt.html

Jeg har jo samlett i mange år :grin:

Hvilken side er den beste å handle gullmynter på?

Hei Bio. www.norskmynthandel.no har et solid utvalg til meget god priser. Anbefales😀

2 Likes

Da er vel 20 tallet tilbakelagt for godt.Nå skal vi opp,opp,opp…laaangt opp!

2 Likes

Norsk mynthandel og Tavex er habile kilder. Kan anbefale begge.

2 Likes

Kraftfullt forsøk på å bryte opp fra den helt kortvarige nedtrenden:

3 Likes