Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Sølv som investering 🥈

Klokkerent teknisk kjøpssignal

2 Likes

Vi har jo den “grufulle” fredags syndromet… får håpe vi kan kjøre oss ut av dette sporet og sette ny kurs. :crossed_fingers:t3:

Denne fredagen presenteres arbeidsmarkedstallene i USA.Så da blir det nok en reaksjon opp eller ned.Spår opp jeg :smiley:

2 Likes

Hvis noen trenger litt påfull av alternative mynter. Ok pris vil jeg si ) spot + 30kr
(Dette er jo en mynt som normalt er litt dyrer en Philharmonic men nå til samme pris ish)
I forkant av tall … Skal en kjøpe før eller etter ?

Bra spådd det :+1:

Så får vi se om den vanlige grusingen kommer kl 20 :pray:

Kanskje ikke helt perfekt sted for dette innlegg. Men vi har jo snakket om tallene i dag.

De kom SELVFølgelig inn på det som var ventet ca 200 000 (Ca ……eller hmmmm)

I linjen under har vi tekst se under. Revidert 2mnd med 111 000 . Hvordan kan du bomme med så mye. Tenk på om denne og blir revidert med 50 000 pr mnd.

Aner noe ugler i mosen her.:face_with_monocle:

Men sølv er opp så pytt pytt …

Verdt å nevne er at jobbveksten for de siste to månedene revideres ned med 111.000, og demper dermed inntrykket tallene ga initielt – maitallene overrasket eksempelvis kraftig på oppsiden.

:point_up_2::point_up_2::point_up_2:

2 Likes

Blir ikke mye penere helgeclose enn det der

4 Likes

Så denne i en video 🥹

2 Likes

Jeg har prøvd og grave litt ned i forbruk av sølv fra sol i frem tiden: Det er jo vanskelig og finne riktig fakta. Men slik jeg ser det så er det ca 400 - 600 milioner unce pr år fra nå og neste 10 år.
Og produksjon vil ikke stige neste 0-5 år (gruver tar tid)
Så lenge tilbud/etterspørsel er slik som nå, kan jeg ikke skjønne at prisen ikke skal gå riktig vei.
(Se over og gjør egne vurderinger er veldig åpen for inspill)

Solceller per per Gigawatt instalert.
Fra google:
‘’ To put this into perspective, to generate a gigawatt of energy, 3.125 million solar panels would be required. Solar panel efficiency is also important, as this determines how much energy the panel can convert from sunlight into electricity.Dec 13, 2023’’
og vi har lest 20g / 2/3 unce per solcelle = 2062 milioner unce

Så ser vi fra artikkel under

The world could install up to 655GWdc of solar PV capacity this year, up from about 444GWdc in 2023, according to BloombergNEF’s (BNEF) 1Q 2024 Global PV Market Outlook .

655 x 2062 = 1 350 610 Unce men dette er totalt instalert pr nå
diffrenace i 2024 655GW - 444GW = 210GW i 2024
210 x 2062 = 433 020 milioner unce.

Så er det produksjon. Her ser vi under at den ser rimelig stabil ut de neste 5-10 år. (vi vet fra og ha lest boken om sølv at rene sølvgruver finnes nesten ikke. De fleste er gull og bi produktet er sølv. og det tar tid)

(Anene side)
Men ser vi på denne grafen så ser det ut som det er instalert ca 417 GW og det vil fortsette i 10 år…
417 x 2062 = 859 854 unce (Mer en produksjon…)

BNEF: Global solar additions could reach 655GWdc in 2024.

1 Like

Det som er responsivt i markedet er jo å øke graden av gjenvinning, eller at folk selger smykkene sine eller bullionen sin. Men da må prisen opp gitt.

Da nærmer vi oss ATH på sølv PAAS

Jeg kjøper jo kun Fond men dette er jo meget posetivt.

(Det er jo her vi får virkelig gearing)
Jeg så en rapport hvor kost per unce var ca 22-23 dollar. Alt over vil jo kunne gi meget gode muligheter.

Og bra analyse kinross

Så meget fornøyd med store kjøp siste mnd.

1 Like

Grei dag for miners :star_struck:

3 Likes

Miners vil fortsette i dag om spot holder seg nogenlunde stabil :2nd_place_medal:

2 Likes

AGAU fondet opp nesten 6%.Herlig!

2 Likes

Og ligger an til en ny pluss dag i dag

2 Likes

Fortsatt mulig og gjøre noen gode kjøp på Finn i dag.

Fikk 10kr sølv (18g rent sølv for 165kr) = 18/31,1=0.579unce
= sølvpris(31.44x10.72=337kr)
= pris pr mynt 195kr x .85 = 85% i forhold til spot. + 80kr frakt.

Men stort sett er det dyrt på Finn….

2 Likes

Fint å tenke på når man etterhvert skal selge litt :slight_smile:

Vær forsiktig når man handler på finn, spesielt større gjenstander. Mye fake der ute. Spesiely på gull. Men også sølv.

1 Like

Ja det er sant. Evilfreud
Jeg har en del forhånsmdsregler når jeg handler på Finn.
Husk taper du 1000-2000kr er det ganske mye kostnader pr mynt.
Spot hos forhandler er jo ganske lav. (+27kr or unse på tilbud hos mynthuset inni mellom) gullhøna justere priser litt sent. Osv.

Finn forhåndsregler:
Aldri store summer.
Få bilde av myntene tatt privat på kjøkkenbenk
Stort sett henting
Helst norske mynter (mindre risiko for kopi av 10-25-50-100-200kr sølv)
Gull kun henting og kun proff mynter (måle vekt og størrelse før kjøp. (Jeg tar med tilsvarende mynt som er kjøpt hos forhandler og sammenligner) i tvil - kanseller
Min 20-30 positive tilbakemeldinger
Google navn / face book ved litt større kjøp
Splitt frakt over 5k (verd de 80kr ekstra)

Som dere ser så er det ikke så ofte jeg finner gode ting på Finn. Men kan finne kupp som over.

1 Like