Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Sølv som investering 🥈

Fysisk Sølv vs aksjer.

Si du kjøper 500k i fysisk sølv og 500k i indeks fond. Begge stiger 10% pr år

Aksjer
Kjøp gebyrer 0kr
Gebyrer 0.5% pr år (til fondet)
Formuesskatt 1.1% pr år
Salgs skatt 37.9
År 1 500 x 10% - 1.6% = 542k
År 2 542 x10% - 1.6% = 588k
År 3 588 x 10% - 1.6% = 637k
År 6 748 x 10% - 1.6% = 811k
År 8 953 x 10% - 1.6 % = 1033k

Skatt 533 x 37.84% = 331 + 500 = 831k

Sølv spot 300kr ved kjøp
Kjøp differanse (si spot + 5% 315kr og salg på spot.)
Verdi sølv 500k x.95= 475 dag 1
År 1 475x 10% = 522k
År 2 522x10% = 574k
År 3 574 x 10%= 632k
År 6 764 x 10% = 841k
År 8 1018 x 10% = 1.120k

Skatt = 0 = 1120
Differanse + 35%

Si aksjer stiger dobbelt så mye til 1566k (200% + )
1066x .6216=662 + 500 = 1162k
:face_with_monocle:

Konklusjon skatt av gevinst er dyrt. Og vi sier jo sølv/gull fond bør gå dobbelt av sølv. Men risiko for og eie sølv er - 0 (så lenge det er forsikret) ingen motpart . Her ser vi at reward er tilsvarende ved dobbel stigning.

1 Like

Så denne.
Hvis dette stemmer så prøver de som vil holde sølv nede febrilsk. Det er short 423 milioner unce.

Dette er på fredag og ikke bra for oss at de profesjonelle vedder mot oss og tror sølv skal synke. Men tenk om noe kan endre trenden (som nesten drap på en ex president eller lignende) …

Ikke lett dette……

Hmmmm noe stort på gang

Dollar opp 1+ % og store volumer…:grin::heart_eyes::partying_face:

3 Likes

Dette blir så bra :raised_hands:

1 Like

Ja og får vi slike volumer og økning kan de store Short posisjonene måtte løses inn.

Da får vi virkelig vakuum (hvem skal de kjøpe fra for og dekke inn ?)

Og skulle dette trigge interesse for sølv/gull aksjer :champagne:.
Ser jeg klarte og flytte enda mer in i går :sweat_smile: fra andre fond til auag (Nordnet) og black Rock work gold (Sbanken)

Spennende tider.

2 Likes

En shortskvis hadde ikke vært å forakte selvsagt. Sykt at ikke kursen er over 35 for lenge siden.
De 8 største shortaktørene er til sammen et halvt års av verdens produksjon i Short.

Barrick la frem produksjonstall for q2 i dag. Det bør smelle skikkelig når q2-resultatene kommer,

1 Like






3 Likes

Heftig nedsalg i dag.
Hørte et sted at det var 8 store banker som hadde shortposisjoner på sølv. Kan se ut som de lykkes i manipulering. Kanskje de fikk utløst et bull-skvis :upside_down_face:

På ett eller annet tidspunkt kommer det vel short-skvis.

Mye metall som er ned i det siste, kopper blant annet.

Generelt mye som er ned mange plasser.

2 Likes

Ja vi må nokk kjempe en stund not de store som shorter.

Håper og tror at 3 år med underskudd (og ser ut som mange år til) vil gi avkastning til slutt.

Men her må man være tålmodig (eller ikke med). Sølv er en underdog som kam dra ut eller plutselig ta av.

Gull er ikke en investering men en trygg havn. Sølv er i samme sjanger men bkan snu pgr ekstremt behov og lite tilgjengelig.

Fortsett og kjøp litt og litt , jeg tror dette vil gi meget god avkastning for de som klarer og være tålmodige.

Målet er etter sommer og de neste 1-3 år skal dette bli meget hyggelig. (Jeg handler jevnt og trutt)

:crossed_fingers:t3:

1 Like

Fristende å virkelig ta et bet i sølv for min del.
Noe sen inngang, men utifra denne trenden er det nok ikke dumt.
Gjør som min gullpos, 10% av portisen som en start.

1 Like

Nå når alt er ragnarok ville jeg distribuert kjøpene litt. Når alt faller vil sølv bli tatt med mye mer enn gull.

1 Like

Stygt i dag…

Da raller sølvet igjen så får vi se om det varer denne gangen

2 Likes

Silver bullet har hentet inn det verste, men mye er nok avhengig av risikovilje fremover

Spol frem 5 år så er vi ugly rich som @Nocturne ville sagt

4 Likes

Så lenge det ikke kommer noe store endringer på solceller og forbruk avvsølv tror jeg det til slutt må komme en er prising. (Varelager må ta slutt)
Tilbud etterspørsel henger jo ikke med.

Så får vi se om det blir 24-25 eller 2026…

Og gruve selskaper faller mer når sølv synker og stiger mindre på comeback. Mengde og må jo vise til økt inntjening.

Tror effekt vil komme mer i q3 /q4 ettersom salg skjer på priser noe frem i tid.
Gull er jo over 2500 på desember kontrakter

IMG_8317

Stiger 1.8%. Oppgang rund baut på sølvaksjene👍

1 Like

Huff og huff nå er vi bare 30% opp i år folkens :money_mouth_face:

1 Like

Rællllllllli

2 Likes

PM :chart_with_upwards_trend:
Krypto :chart_with_downwards_trend:

1 Like