Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Sølv som investering 🥈

Jeg tror det er en del misforståelser rundt hvordan short-posisjoner i sølv fungerer, så jeg vil prøve å forklare litt.

Prisen på sølv styres i stor grad av futuresmarkedet, som i utgangspunktet er laget for at produsenter (som gruveselskaper) og forbrukere skal kunne hedge prisrisiko. For eksempel kan en gruve selge en short futures-kontrakt for å låse inn en god pris på sølvet de skal levere i fremtiden. Dette er helt normalt og en viktig del av råvaremarkedet.

I tillegg til disse kommersielle aktørene finnes det spekulanter, ofte omtalt som “Managed Money” i COT-rapportene. Disse kan selge short uten å eie fysisk sølv – men det er ikke unikt for sølv, det gjelder alle råvarer. Det er en del av likviditeten i markedet.

Når det gjelder narrativet om at “shortene ikke kan dekkes” og at det er en slags konspirasjon, så er det i stor grad clickbait. YouTubere og bloggere tjener godt på å skape hype, men realiteten er at alle posisjoner er synlige i offentlige rapporter hver uke (COT-rapporten fra CFTC). Det er ingen hemmelighet, og tallene viser at markedet balanserer seg over tid.

Når det gjelder short-posisjoner i SLV (iShares Silver Trust), så er det viktig å forstå at dette er ETF-aksjer, ikke fysisk sølv. Når noen shorter SLV, betyr det at de låner aksjer i fondet og selger dem i håp om å kjøpe tilbake billigere senere. Det har ingenting å gjøre med at det “mangler fysisk sølv” i ETF-en. SLV har en forvalter (BlackRock) som følger prospektet, og beholdningen av fysisk sølv justeres basert på innløsning og opprettelse av andeler. Shorting av ETF-er er helt vanlig i aksjemarkedet og betyr ikke at systemet er i ferd med å kollapse.

Kort sagt:

• Shorting i futuresmarkedet er normalt og nødvendig for prissikring.

• Spekulative short-posisjoner er en del av likviditeten, ikke en “skjult trussel”.

• Narrativet om “short squeeze i sølv” er i stor grad overdrevet for å generere klikk.

Vedlagt ser man at spekulanter er long i sølv, der er miners som short. Ikke unormalt når prisen har gått så mye. De skal sikre sitt selskap

11 Likes

Reguleringene forbyr eksplisitt “spoofing” og manipulasjon, men når enkelte aktører sitter med massive shortposisjoner som kontinuerlig rulleres (uten reell hensikt om levering eller hedging), kan det argumenteres for at man er i en juridisk gråsone. Dette er ikke fundamentalt annerledes enn å bruke derivater for å skape et prisnivå som favoriserer finansinstitusjoner på bekostning av reelle markedsaktører.

COT-rapportene viser at en håndfull aktører ofte sitter på uforholdsmessig store short-posisjoner. Når noen få banker kan dominere hele short-siden, reiser det spørsmål om dette egentlig er fri konkurranse eller et oligopol som manipulerer prisen. Dette minner mer om “cornering the market” enn om normal likviditetstilførsel. (Se på de x-antall 1 millard kroners bøtene til JPM f.eks)

Merk mine ord. I løpet av de neste 5 årene kommer store aktører til å gå store short smeller i sølvmarkedet, og nei da snakker jeg ikke om sølvselskapene som hedger

Du sier at det ikke nødvendigvis betyr at markedet kollapser. Hva skjedde da i nikkel markedet i mars 2022 ?

I nikkel ble prisene drevet av futures langt mer enn fysisk tilgjengelig metall. Da mange ville ha leveranse eller dekke short, var det rett og slett ikke nok fysisk metall tilgjengelig.
Sølvmarkedet er enda mer ekstremt: “papirsølv” i futures og ETF-er er mange ganger større enn fysisk sølv tilgjengelig. Hvis et skikkelig short squeeze starter, kan gapet mellom papir og fysisk marked bli like dramatisk – eller verre – enn i nikkel.

4 Likes

Takk for god forklaring og tydeligjøring!

Swap dealers aka banker manipulerer ikke markedet, de inntar en omvendt posisjon av hva kundene har kjøpt.

Nikkel og sølv er ikke sammenlignbart.

Resten av det du skrev gir ikke mening eller så skjønner du ikke hvordan futures markedet fungerer.

1 Like

opp 11 % intraday ! Just starting ! :cowboy_hat_face: Brudd ut av 17 års nedtrend (weekly)

5 Likes

Kan noen forklare forskjelden på AuAg silver Bullet , A og B, hvem av de er det nå lurt å gå inn i

A blir vel handlet i SEK, mens B euro mener jeg

1 Like

Stemmer godt det.

2 Likes

Har følgt litt med på futures-prisene en stund nå, bare 1-minutt chart her, men dette er ikke helt normalt. Noen formeninger fra teknikerne?

1 Like

To sterke viljer som kjemper mot hverandre for å skape henholdsvis frykt og FOMO

1 Like

Var noe slikt jeg tenkte ja, men føles jo litt konspiratorisk.:sweat_smile:

Mine kortsiktige tanker på daily chart. Mulig takeoff eller dump rundt FOMC 17 september ?
Liker hvor godt dippene blir kjøpt her. Support rundt 40 så får man se om man går rett opp videre her snart eller om man må ned til 39.5 ish for å riste av bulls ?

First majestic spennende her. Tror den kommer til å gå bra de kommende mnd.

2 Likes

Spot over 42 :2nd_place_medal:

2 Likes

Så en kommentar på investing om att comex/futures chartet har hatt slike glitch noen ganger før, da var det på tide å gå “balls deep” i følge han. Spent på de neste dagene før fed bestemmer seg for renter.:sweat_smile:

2 Likes

Kan du forklare hva en glitch er ?

Kjøpte mitt første sølv i dag

1 Like

Litt usikker på hvilket norsk ord jeg kunne brukt isteden.

1 Like

Surinam 10$
1oz ,999

6 Likes

Er det noen av dere som har Samoa Sea Horse- mynter og kunne tenkt å selge en? :blush:

43$ spot :grin:

2 Likes