Hvis Skatteetaten fører tilsyn og salget ikke er rapportert som en investering, må man kunne dokumentere at den er en samlermynt. Vanlige bullionmynter som Britannia, Maple Leaf, Eagle, osv vil de aldri godkjenne. Mynten må også ha vært eid over en viss periode.
Er du sikker på at dette stemmer? Tror du tar grundig feil.
Det er alltid en definisjonssak, men om skatteetaten mener formålet har vært å investere i sølv, så må man kunne bevise at formålet var til en samling. En investering er ikke skattefri, men et samlerobjekt er det. Kjøper du kunst å har det på et lager er det ikke skattefri gevinst, det må henge på veggen.
Er vel ikke bare “samlerobjekt” myntene går under. De er også klassifiserte som “gyldige betalingsmidler” som igjen fritar myntene for moms.
En går vel på formue og den andre mva
Mulig 
Måten sølvmyntene beskattes avhenger av om man ser på myntene som en investering eller som en myntsamling. Du kan altså ha en myntsamling på 1 million og betale 0% i skatt. Har du en myntsamling verdt 3 millioner blir ligningsverdi 720.000 kr, og du betaler 0,7 % i formueskatt, altså 5040 kr .
[image]
Skjønner. Da prater den ene om formueskatt og den andre om momsfritak ved salg av mynter.
Nei, begge prater om skatt av gevinst ved salg. Altså inntekt som skal føres opp på selvangivelsen om det har vært en investering.
Det er vel ikke aktuelt for privatpersoner?
Backwardation gapet tettes litt nå. Dvs futures øker mer enn spot.
Burde være bullish for miners.
Jo, alt man har i inntekt om der er lønn , utbytte, salg av investeringer, osv er skattepliktig. Fritaket gjelder for noe hvor formålet er at du samler og ikke er ute etter gevinst på en råvare.
Jeg tror det er en skjønnsmessig vurdering Skatteetaten eventuelt må gjøre. Hvis det er snakk om at en over lang tid har samler opp en lang rekke ulike serier med mynter, er det ikke unaturlig at også mer moderne bullionmynter inngår som en del av samlingen, nytt som gammelt. Husk at de er helt rå, de tar deg på det de kan. Ikke gi dem den muligheten. Dette er ikke Sveits, hvor selv saksbehandleren hos kemneren jobber i tråd med reglene men også gir råd om hva som er i din interesse.
Personlig tenker jeg at det er kjekt å begrense utfallsrommet for slike vurderinger. Jeg behandler det som en myntsamling, koser meg med det som en myntsamling og kjøper vel så gjerne eldre mynter som nye (sjelden eller aldri langt over spot). Handler fra ulike forhandlere i Norge og i utlandet. Videre er jeg varsom med aktivitetsnivå ift. salg av mynter, slik at det ikke skal kunne vurderes som næring. Jeg samler opp i et “evighetens” perspektiv og forsøker å ha en god buffer utenom for å slippe å likvidere mynter. Men det er meg, da.
Det vi ser nå er jo at behov etterspørsel endelig begynner og vise seg. En ting er jo short posisjoner , men det som er enda viktigere er jo at det selges papir sølv utenndekning.
Eks det selges 500 millioner papir kontrakter sølv som kan leveres og så finnes det bare 150 milioner disponibelt. Dette er jo ingen problem når nesten ingen tar levering.
Men det som skjer nå er jo at plutselig kommer det ETF behov på 120 milioner og folk vil ha levering på 80 milioner. Da er det - 50 milioner og det finnes jo ikke forde produksjon ikke er der. Så hva skjer? Vel prisen må opp kraftig for og finne 50 milioner sølv unce+ stoppe kjøp av etf osv.
Jeg selger ikke ett gram sølv enda. Kjøpte jo 100k for 1-2 uker siden og hvis jeg får mer frie penger tror jeg sølv enda er billig. (Jeg kjøper kun auag, tror miners er ekstremt bra når reprising skjer, men kommer til og bli volatilt)
Jeg tror vi fort kan få en ekstrem oppgang her, og jeg tror risk/reward for nedgang er meget god. ATH inflasjons justert sølv er sølv faktisk verdi i dag 12 dollar har jeg hørt.
Så dette stemmer ikke?
Skatt
Det beregnes ikke skatt på eventuell gevinst hvis du selger gullmynt/gullmynter. Merk at det er heller ikke fradrag på et eventuelt tap ved salg av gullmynt/gullmynter.
-Du skatter ikke for verdistigningen slik en bedrift gjør.
-Ved nedgang i verdi får du ikke fratrekk for tapet slik en bedrift gjør.
OMG
Må bruke noe av sølv salget til ny LEVER (som tydelig må skje i Tyrkia) for og slippe unna futen
.
Hvis oppgangen fortsetter blir det snart ny runde med don Perion

Det stemmer på en måte, men slaget må jo falle innenfor kriteriene for det som er fritak. Kjøper man for spot og selger for spot så vil skatteetaten fort si at formålet var en råvare investering. Et sølvkjede bruker du, en serie med myter samler du på, osv
Vet du eller anslår du?
Det jeg sier er at det ikke er rett frem, men om skatteetaten ser på salget som et en kapitalgevinst for hensikten med kjøpe var en spekulasjon i en råvare vil de kreve skatt.
«Jeg er en samler av sølvmynter i begrensete opplag. Dette gjør jeg som en hobby.»
Fant et svar fra skatteetaten som er relevant. Reglene er ikke endret siden 2009
Det gjelder altså formuesskatt som jeg tolker det. Skatt av gevinst ved salg handler om at du ikke ses på som en profesjonell forhandler ser det ut som