Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Sølv som investering 🥈

Shits on fire :fire:

5 Likes

Formuesskatten har i prinsippet samme kjøreregler når det kommer hva gjenstanden er, men jeg skriver om inntekt. Gevinst ved salg

Hovedregelen når det gjelder inntekt er slik:

§5-1 - Som skattepliktig inntekt anses enhver fordel vunnet ved arbeid kapital eller virksomhet, samt pensjon, føderåd og livrente.

Som skattepliktig inntekt anses gevinst ved realisasjon av formuesobjekt utenfor virksomhet……………

Dersom dette leses nøye vil nok alle dine spørsmål nærmest være besvart.

Noen klar grense for hva som er hobby eller kapitalplassering ligger vel i sin natur. Hobby er ofte knyttet til ønske om å samle på mynter/frimerker med historisk interesse der målet er å få samling så komplett som mulig - enkeltutgivelser, sett, serier der interessen nok hovedsakelig styrer kjøpene, ikke investering knyttet opp mot avkastning.

Bruk av gull/sølv i byttesammenheng. Det betyr at du realiserer verdiene og på det tidspunktet utløses skatteplikt for verdistigningen med en gang.

Lol!

1 Like

Og der finnes det også et unntak, som er grunnen til at du ikke må skatte for verdiøkning på dollaren du tok ut til ferien.

Hvis det er tvil så vinner staten :slightly_frowning_face:.

Vi må bare ikke selge :crazy_face:, eller selge i ett annet land. Dette er jo reneste form for penger. Så i teorien som sagt over, jeg bytter i sølv, dollar, euro og myntene har jo en verdi i seg. (Ikke rene varer da) 1500kr gull mynt. Og 1.5 euro sølv

Ikke om du tok ut 1000$ til en ferie du ikke dro på, men om du kjøpe 10 000$ for å spekulere i valuta så er det skatt. Alt handler om at skatteetaten må tro på historien din. De vil ha skatt om det er en kapitalgevinst som har vært utført i den hensikt.

Eller fratrekk om det er tap.

Men det vil ikke nødvendigvis være en selvfølge at du får det heller.

Jeg kan måtte betale, mens du ikke får fratrekk. Alt handler om hvor god dokumentasjon man har for å bevise hva hensikten var.

Som silvertailfox skriver over så er det dessverre slik. Å kjempe mot staten om de har satt seg et mål krever mye krefter.

Har du lagret bevis for at det er en hobby og kan vise til en lang historie med interesse. Kan man fint ikke rapportere det i selvangivelsen da man har fulgt hensikten med loven.

1 Like

Regelen er at du kan selge innbo og løsøre uten å skatte av gevinsten, sier Rolf Lothe, fagsjef i Skattebetalerforeningen.Ikke fradrag– Motstykket er at tap ikke er fradragsberettiget. Normalt vil du jo, når du selger din gamle sofa, gå med tap. Og dette tapet får du altså ikke fradrag for, sier han til Finansavisen.Den samme regelen gjelder for kunst, vin, antikviteter og samler-gjenstander som har vært i privat eie. Og det gjelder uansett pris. – Så selv et svært dyrt maleri du har hatt på veggen kan du selge skattefritt, sier Lothe.

2 Likes

du tok myntene med på båt tur? :sweat_smile:

1 Like

Ja det var utrolig trist. Jeg vil helst ikke snakke om det. Spesielt når prisene går så bra nå. Legger ved et bilde fra selve ulykken :cry:

9 Likes

Litt historie

6 Likes

Prøvde meg på en liten 15xbull litt tidlig på fallet i dag… jaja gikk jo dunke. :sweat_smile:

2 Likes

Disse produktene med f.eks 15xbull, hvilken erfaring har dere med disse ???

Dårlig

Man havner på feil side før eller siden

4 Likes

De er livsfarlige.

Samtidig er Market maker jævlig kjip, så det er vanskelig å komme seg ut. Si du har 100% gevinst. så prøver du å komme deg ut. Fordi det er lite volum og MM er kjip så ender du opp med 70% gevinst. resten spiser MM.

Samtidig er de dyre så det er kjipt å holde dem over natten.

3 Likes

Skal du trade gira sølv så bør du gå for CFDer eller ligennde som IG har. For de kommer du deg enkelt utav. MEN.

71% taper penger på dem, og jeg kan garantere at du ikke er blant de 29%.

2 Likes

Du er bedre unt å ta ut penger fra kredittkort å handle sølv med omtrent :stuck_out_tongue:

15x er ren gambling og du gir alle fordeler til leverandøren for å loppe deg

7 Likes

Skulle til å si det samme, mynter handlet på kredittkort er en bedre løsning😅

1 Like

Du har alltids pantekontoret. I Oslo er det litt vel høy rente (2,5-3% per måned) men har man mye gull så er det ikke noe problem å reise til Sveits og få et pantelån til 1% per måned. Slipper å stresse med margin call så lenge rentene betales.

2 Likes

Hva skjer med at det er så stort påslag når man handler sølvmynter hos K.A Rasmussen? Er det noen andre plasser som har mindre påslag som ikke er utsolgt?

2 Likes

Du svarer litt på ditt eget spørsmål.

Hva skjer med prisen på en vare dersom du er eneste butikken i gata som ikke er utsolgt?

8 Likes