Den gang så tror jeg sølvet var oppe i nærmere 70 intradag. Sølv har vel I mange mange år fulgt gull, men henger nå kraftig etter.
Ser vi på gullprisen så har jo den dobbelt seg og vel så det siden ath sist i 2021. Tror nærmere 140% opp.
Tar vi sølv da så bør jo den først opp til rundt 70 og så gå 140%. Da nærmer vi oss 170.
I tillegg så er det manko på sølv og det trengs for industriell behov.
En korreksjon måtte jo komme og det har vært forklart på nett av flere store aktører. Må bare håper jeg den bygger moment og så fortsetter reisen over nyttår
Denne artikkel om sølv fra india , forhold 1:10 vara utrolig viktig for prisutvikling fremover, india kommer til å suge til seg alt sølvet i market
1:10.
Med andre ord, en sølvpris på 400.
Forhandlere i Australia er vistnok også tomme.
https://x.com/MakeGoldGreat/status/1981190888014680164

Det påstås at forhandlere er villige til åbetale 15% over spot, men ingen har levert beviser på det så tar det som støy.
Spennende om Indias grep gir noen stor effekt i markedet. Du kan da låne 3000USD hvis du har 10 kilo sølv som sikkerhet (eventuelt 1 kg gull) hvis du først skal låne 3k usd, og så vil det jo være vesentlig bedre betingelser for lånetaker å stille med 10kg sølv kontra 1kg gull
skulle jo tro att dette vil suge sølv mot india,
Indias befolkning har alltid vært opptatt av å spare i PM.
F.eks så sitter folket på over 3x av USA sin påståtte gullbeholdning på 8.000 tonn.
25.000 tonn.
Tror fint vi kan få et kjør til, kanskje opp mot 100, men det øker sjansen for et dump på andre siden.
Det jeg liker med sølv er at det er «fattigmann sitt gull», dvs når gull får fart får sølv enda mer fart.
Dessverre er sølv også i industriell bruk så en resesjon vil sende sølv kjappere ned en gull.
Mange har hørt om gold to oil ratio, og i det perspektivet er gull historisk høyt på mange måter. Det var høyere i mars 2020, men da var oljeprisen på 20 dollar, og unormalt lav.
Kanskje færre har hørt om silver to oil ratio, men den er ganske «syklisk» og kan på mange måter tenkes som enda viktigere å ha i bakhodet siden sølv, tross at det er et monetært metall, kanskje først og fremst er et industrielt metall.
Se denne fra 23 til 32 min. Luke Gromen argumenterer litt for hvordan oljen utspiller seg denne syklusen, og gull/oljeratioen
Fikk denne tilsendt.
Her fra hjemmesiden til KA Rasmussen
Dersom du vurderer å selge sølv nå, anbefaler vi deg å tenke deg om – i mange tilfeller vil det ikke lønne seg å levere inn sølvskrot på nåværende tidspunkt.
Hvorfor er det slik?
På grunn av utfordringer i det internasjonale markedet er det nå svært begrenset etterspørsel etter sølv:
- Som oss, har flere raffinerier i Europa, Asia og USA også sluttet å ta imot sølvskrot midlertidig
- Det er lite kapasitet til å bearbeide sølv sammenlignet med gull
- Sølv som ikke kan selges videre med en gang, blir liggende og binder opp store verdier for selskapene
Dette er bakgrunnen for at vi – i likhet med mange andre aktører i Norden og Europa – har sett oss nødt til å justere prisene midlertidig.
Jeg sliter med å skjønne at det gir mening, at det skal være lite etterspørsel. Når det er stor etterspørsel?
Hørte noe om det, at pga at prisen kom opp mot $50 så begynte folk ( i US?) å selge sølvtøy og junk silver coins for å redusere gjeld/kjøpe mat. Dette må raffineres til 999 før det kan selges til industri og nye coins. Refineries klarte ikke økningen og det er kø der. Dvs det er for mye 80-92,5% sølv og for lite 99,9% akkurat nå.
Tipset var å holde/kjøpe junk silver coins fordi store deler av det forsvinner av markedet for alltid.
Ny podcast:
Schiff: Sølv har lagget, men det kommer nå
Jeg gjetter på at folk har gått mann av huse, og leverer inn alt av sølv slik at smelteovnen til KA Rasmussen er fullbooket, men hvorfor 5452,- kroner kiloen for fintsølv?
Spotprisen for sølv er 48,59$ per unse for sølv, 1 unse er 31,1 gram slik at det går 1000g/31,1g =32,15 unser på en kilo,
Dvs at spotpris på sølv er 32,15oz*48,59$*10,02 kroner per dollar = 15 665 kroner kiloen.
Mao så kjøper nå KA Rasmussen, som jeg vil tenke er pris-setteren på sølv i Norge sølv for 5452/15665*100% = 35% av spotpris…
Og så selger de for:
18065/15665*100% = 115% av spotpris.
Skjønner at det er litt transaksjonskosnader, med smelting om det er 830 sølv og 925 men 999 sølv?
Noen som vet hva tanken er?
Dette er ikke direkte sølv relatert , men dette sier litt om hvor dårlig stilt det er i usa.
Tenk snitt kreditt kort gjeld er nesten 100 000 kr med rente på snitt 22.6 % (for gen x 45-60 år) . Dette er jo ikke folk som ikke har jobb, men de som “burde” ha ok økonomi.
Så har du usa med trillioner i underskudd hvert år, og flere og flere bruker opp 401k (pensjons sparing) . Så kommer trump og topper alt men helt syk økonomisk tankegang.
Jeg tror frem over vil det handle mer om og sikre verdier en har og være forberedt på at mye rart kan skje. Gull er jo en måte, sølv litt mer risky men fortsatt enormt behov og nesten 0 sjangs for at det blir verdiløst.
Tror risk reward i sølv er virkelig bedre en mye.
De kan, etterspørselen er stor. DE hadde dog en advarsel om at de betalte dårlig fordi kapasiteten på å smelte skrapsølv var dårlig.