Hvilken pris er det miners får for sølvet de utvinner? Er det comex eller Kina eller noe annet?
Er ikke mye av sølvet som utvinnes sikret med lange kontrakter? Som gjør at miners ikke blir umiddelbart påvirket av spot-pris? Eller kjører de full produksjon rett ut i spotmarkedet?
Folk driter nå i comex.
Men tanken med comex har jo vært å sette en standard referansepris man skal bruke
Begge delee, noe er sikret annet er rett i spot.
Noen som vil dele noen tanker eller brainstorme litt om potensiell nedside i silverminers?
Jeg tror prisen på sølv (og gull) skal mye høyere, men så lenge sølvprisen ikke faller mer enn 20%, det vil si holder seg over 60 dollar, så skal det vel godt gjøres å tape penger på brede investeringsfond á là AuAg SilverBullet, eller på aksjer i de topp-5 mest safe gruveselskapene.
Er jeg bare naiv og helt på jordet? 
Jeg tenker det samme. Gruveselskapet Hecla er break-even på 17dollar mener jeg . De tjener ganske mye penger selv om dollarkursen kommer ned til 60.
Personlig tror jeg sølvprisen stagnerer litt nå, men at den går høyere etter hvert. Tror ikke de klarer å stoppe dette. Er vel etterspørsel og tilbud som bestemmer dette som med alt annet.
Falles sølvprisen ned til 20 igjen er det kjipt for miners.
Men virker som mer og mer handel gjøes utenfor comex.
Jeg mistenker flere gjør som samsung og tar langvarige avtaler direkte med gruveselskapene.
Helt tydelig at det er mangel på fysisk der ute, og da vil man sikre seg lange kontrakter.
Fysisk pris ligger enda over 80 og papirtullet på commex har ikke hatt noen effekt på fysisk.
Sikkert noen som skal selge i morgen (utsetter skatten til 2027).
Men nå som folk har sett kurser over 80 så svir det muligens å selge på 71 
Jeg blir ikke forbauset om sølvprisen holder seg over 70 og snart snuser på 80 igjen.
Sølvprisen åpnet opp i dag (kl 24:00 norsk tid). USD 70.80 på det laveste og USD 72.06 på det høyeste, enn så lenge.
Nedside risiko er jo krakk i markedet.
Da faller sølv normalt fort og MYE , men klarer vi oss uten det en stund så likte jeg veldig godt video vist over her og grunnen til jeg er i sølv markedet.
Risk / reward er lav (var jo sinnsykt lav da vi hamstret sølv på 25-30 dollar)
Men det som gjør sølv så utrolig spennende er underskudd og tilgjengelighet.
Siste 5 år har vært betydelig underskudd og det ser ut som neste 2-3 år (lite data og finne) men hvis en skal øke produksjon blir det jo alltid dyrer. Nye gruver er jo ikke startet pgr ikke lønnsomme , så nå med 50-60 kanskje 70 så blir ting nokk satt i gang.
MEN alle og over alt sies det jo at det tar minst 5 år normalt 10 år før dette skjer og gruver har jo ikke vært populært (så hvem skal inn med masse penger) når det er “billige gruver” og få kjøpt nå.
Jeg tror vi får stabilisering rundt her 70-80 og så et løp opp mot 100 som nokk blir en stopp for videre.
Men trade er enormt vanskelig og får vi krakk generelt må en ha cash klar.
En ting til. Hva har skjedd siste 3-4 handels dagene. Noe ekstremt i hvertfall ,
Sølv er god på vei opp på normale volumer , så enorme volumer som burde tatt knekken på sølv, men det gjør det ikke. Jeg tror dette er ekstremt sterkt tegn.
Så mange nye eiere på meget gode nivåer. Dette burde indikere videre oppgang spør du meg. Se her hva jeg mener:
Store papirvolum.
Betyr egentlig ikke, må følge med hvor fysisk vare tar veien.
Enda ikke sett stats på siste leveringsdag i 2025 men nest siste hadde kun 5% av kontraktene som blir levert.
Denne er meget bra. Eller forklarer basic.
Kan anbefale igjen boken : the greatest silver bull , har lest 3 ganger og etter den ble det all in.
I alt AI som er her så er denne ok, firalt jeg er dette og AI….
Noen gode poenger, som alltid bør tas med en klype salt.
I had a very interesting conversation today about SLV. The SLV ETF has an annual fee of 0.5%, however the storage cost of silver in large quantities alone is 0.5 to 1%+VAT. Why is this important? Because in order to allow for such a low fee there is only one way: those silver bars have to be leased in the market and the proceeds used to cover storage, administration costs and the profits for iShares.
JP Morgan is the custodian of SLV silver bars in London and it’s an open secret how those bars have been used to cover short positions at the Comex and in the OTC market. However, other authorised participants in SLV have been using long positions in the ETF to offset their short positions too under the assumption all the physical silver behind SLV is in the vaults.
Here is where the problem begins: it’s mathematically impossible all the bars backing SLV are present in the vault, the cost structure simply doesn’t allow it. This effectively crates re-hypothecation.
All this scheme could function well till most of the futures and OTC market trades were settled in cash, it breaks in the moment physical redemptions and deliveries are being requested in large amounts from SLV.
Problems escalate when lease agreements aren’t rolled or netted any longer but request to return the physical silver is being made. Once physical silver enters the manufacturing process of a company that supply is gone for good. When a company purchased silver that in reality was leased and the lessor has to return the metal, it cannot retrieve it any longer from that client.
Bottom line, the question everyone should be asking right now is: “assuming LBMA silver inventories can be trusted and aren’t even lower than that, what’s the real amount of claims over that silver?” If the net amount of all the claims is much greater than that metal and requests for physical delivery keep increasing, then the market is assured to break. Those who sold that metal under the premise it was being stored in a vault while it wasn’t, will be effectively holding a naked short position even if their books don’t show it yet.
First Majestic Silver sier alltid mye bra.
Han håper sølvprisen flater ut på 70 og legger seg der fremover.
Interessant teori om lagringskostnader, men her tror jeg han blander kortene. BlackRock betaler ikke “gatepris” for å lagre 13 000 tonn sølv. De har engrosavtaler som gjør at gebyret på 0,5 % dekker kostnadene med god margin. De må ikke jukse med utleie for å betale strømregninga. SLV har heller ikke lov til å leie ut eget sølv, men de har lov til å eie papirkrav.
Men selv om matten hans er feil, er konklusjonen om risiko skremmende riktig. Han ser bare på feil sted.
Det virkelige problemet gjelder alle fond, ikke bare SLV som slavisk følger Spot prisen LBMA. Vi må huske hva LBMA-kursen egentlig er: Det er en papirpris. Det er en pris satt basert på handel av uallokert sølv kreditt mellom banker, ikke fysisk vare som bytter hender.
Hvis markedet virkelig kollapser, en ekte fysisk skvis, vil vi få en total frakobling.
Prisen på fysisk sølv på gata kan stikke til $200 eller mer fordi det er tomt overalt.
Men papirmarkedet LBMA/Spot kan bli liggende igjen på f.eks. $80, enten pga. manipulering eller fordi det bare handles papirkrav.
Siden fondene er bundet til å følge denne papir-spoten, hjelper det ikke at sølv er verdt $200 i den virkelige verden. Fondet må verdsette andelene sine etter papirprisen på $80.
Hvis fondet da stenges og må løse oss ut i kontanter (Cash Settlement) fordi de er tomme for metall, får du utbetalt småpenger basert på papirverdi, mens toget går fra deg i det fysiske markedet.
Du blir rett og slett sittende igjen med fiat-valuta mens den reelle verdioverføringen skjer i fysisk metall.
Sikker på det?
Jeg vet SLV må ha 49,99% sølv i bøkene, men jeg har ikke funnet noe som sier de ikke får lov å låne det ut.

straffer seg til slutt