Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Sølv som investering 🥈

Ja, for SLV er et Grantor Trust og et passivt fond. På side 19 står det hva de har lov til å gjøre, det vil si at alt annet ikke er lov.
p-ishares-silver-trust-prospectus-12-31.pdf (391,5 KB)

2 Likes

Takker og bukker.

Derfor bør man eie aksjer i gruveselskapene og ikke (kun) ha posisjoner i ETF’er.

2 Likes

Det er kanskje greit å regne en liten risiko på gruveselskapene og. Er vel ikke den mest forutsigbare geopolitiske stemmingen om dagen

Disse geopolitiske hendelsene er bra for metaller ? Eller kan det slå motsatt ut ?

Lang sikt så er det bra. Blir mer konkuranse rundt metall og råvarer.

1 Like

https://www.scottsdalemint.com/articles/2026/u-s-secures-silver-smelter-deal-to-process-latam-metals/

sikkert ingenting

1 Like

Råvarer pleier å gjøre det bra i usikre tider. Jeg ville bare vært forsiktig med selskaper som har gruver i land hvor endringer for kan skje. Fortsetter Trump i tempo han gjør skal vi ikke se bort ifra at det kan bli mer nationalisering av råvarene. Det kan bli katastrofalt for noen selskaper.

1 Like

image

Morro hvis det stemmer. Lurer på hvilken båt det ligger på.

4 Likes

Ang artikkelen, hvis Mexico stenger kranene eller nasjonaliserer eksporten, kollapser hele premisset for den amerikanske redningsplanen i Tennessee.

USA gjør det ikke lett for seg selv om dagen heller.

2 Likes

Meget gode diskusjoner her. Alt er jo om Risk/reward.

Sølv er jo helt klart tryggest men begynner og bli vanskeligere og få tak i (til fornuftig pris, betaler man 10-15% over kost ordlag selge på -5% så blir det verre.

Jeg tror fond i gruver. Enkelt gruver kan være ekstremt risiko og pr i dag (trump og politikk) og en har en ikke fått betalt for risikoen i 2025.
Kanskje vi får i 2026. (Sølv + 150% og auag + 160% burde / kunne vært 300% ) tror det er derfor gruver vil ha stabilt 70 , da vil de gå 100% i år.

Så SLV - etf - Inge påslag , følger det sølv kursen som normalt vil kjøp og salg være bra, MEN som dere sier 0 kontroll. Og kanskje manipulert , men…:thinking:

Jeg tror fortsatt gruver er mest attraktivt nå, men dette er min mening (og hva jeg kjøpte noen lodd før nyåret)

3 Likes

Hva med auag fondet ?

1 Like

Er sykt mye rykter i markedet rundt sølv nå.
JPM, Deutsche, Kina, 120$ for fysisk i Japan.
Venezuela (US) olje til Kina mot sølv og REE

Dessuten stiger PM samtidig som DXY stiger, noe som tilhører sjeldenhetene. Så er det ikke heller en vanlig mandag.

5 Likes

:100:

Derfor man skal være ekstra nøye med å sjekke kilden før man legger ut x innlegg eller click bait fra YouTube.

Det vi vet er at knappet på råvaren er en realitet.
Tegnene på at det begynner å gå tomt er her allerede. Se bare på hva Samsung gjorde nylig. De tok ikke sjansen på å kjøpe sølv på børsen. I stedet gikk de rett til Silver Storm Mining som har gruve i Mexico og betalte på forskudd for å sikre seg absolutt alt de produserer de neste to årene av sølv. Det er et klart signal om at industrien ikke lenger stoler på at papirmarkedet kan levere varene. De panikkhandler direkte ved kilden, noe som egentlig ikke skjer.

Dette hastverket skyldes nok situasjonen i Mexico. Det er ingen skult plan, men Mexico har i praksis stengt butikken for fremtiden. Det deles ikke ut nye lisenser, og krigen de fører mot dagbrudd gjør at produksjonen fra verdens største sølvnasjon går mot et stup. De store gruvene begynner å tømmes rundt 2026-2027, og siden det tar ti år å bygge nytt, finnes det ingen erstatning klar.

Hvis vi ser tre år frem i tid, til 2028, ser bildet ganske mørkt ut for vestlig industri. Hvis vi trekker fra usikre land og nasjoner som beholder sølvet selv, sitter vi kanskje igjen med en trygg produksjon som bare dekker en brøkdel av det vi trenger. Resten er vi avhengige av at land som Mexico og Kina vil selge til oss.

Dette er en realitet som handler om den lange horisonten, rykter om kortsiktige spekulasjoner blir ofte bare støy og sprer seg med click bait som ill i tørt gress.

4 Likes

Bra fond med hvis du ønsker eksponering mot miners.

fin close i shanghai

1 Like

Har du link til Shanghai ?

https://x.com/oriental_ghost/status/2008082181244293358?s=20

Jeg plukker dem bare opp fra den kontoen her, mistenker han setter sammen den oversikten selv.

Ellers har du denne.

Silver Price Today | Silver Spot Price Chart | Historical Price of Silver - Shanghai Metal Market

Men den er ikke priset i USD og 99,999 unser.

Denne er fin. Oz pris i dollar, og VS comex/vesten

4 Likes

AG er plutselig opp over 11% :man_shrugging:
Bud på gang?

1 Like