Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Sølv som investering 🥈

Fondets verdi baseres på aksjekursene til gruveselskapene, og aksjekursene styres primært av selskapenes kvartalsresultater og fremtidsutsikter , ikke direkte av spotprisen på sølv.

Det vil si at alle disse eksemplene under kan presse selskapene i fondet ned selv om sølvprisen stiger

Høye investeringsutgifter capex i nye gruver eller utvidelser, maskiner, osv

Lavere malmkvalitet lavere grade enn forventet

Økte driftskostnader energi, arbeidskraft, reguleringer

Hedging-kontrakter som låser inn lavere salgspris

Problemer med produksjon eller tillatelser

Dårlig ledelse, drift i selskapet

Derfor kan et gruveselskap rapportere lavere overskudd eller tap selv om sølvprisen er høy. Markedet priser inn fremtidig inntjening, og hvis driften rapporteres dårligere enn forventet , faller aksjen.

Så å gå inn i dette fondet for å være med på sølv reisen er ikke spesielt smart mao

Tja, hvis du vil ha eksponering mot miners er det lurt.

Ja men husk og at alt sølv som ligger i bakke får vesentlig økt verdi nå prisene stiger så det og ha enkelt aksjer er mer risiko (pgr politisk og annet) men fond i gruver er kjempe smart. Om noe aksje selskaper er dårlige vil alt stige.

Tenk på alt land du kjøper med sølv i frem tiden og nå som det ser ut som sølv skal finne sin riktige pris på 30-50 x mot gull (egentlig burde det være 5-10) forde sølv brukes opp i forhold til gull)

1 Like

Det betyr jo at det faktisk er i 2026 eller 2027, hvis prisen fortsetter oppover mot 200 usd som mange begynner å tro på, kommer til å bli en skikkelig boost i kursen til AuAg.
Forvalter har vel uttalt at i første omgang er 100 euro målet for fondet.
Skjer det så kan jeg se frem til en god pensjon hvis jeg har vett på å selge på riktig tidspunkt.
Har alle pensjons pengene i fondet nå.
Gav meg ca 400k i avkastning i fjor.
Digg :+1::rocket::+1:

2 Likes

På tavex.no er prisen nå 78.28 usd

1 Like

Shanghai close.

7 Likes

Fint med litt røde tall!

1 Like

Ikke putt alle eggene i en kurv. Del det heller opp mot SLV-AuAg-Fysisk. Da tar du mindre risiko og går ikke glipp av moroa om sølv fortsetter. Husk å ha cash igjen for man må kunne fylle på når det evt går nedover igjen.

2 Likes

Takker!

Record Demand at BullionStar

We are currently experiencing unprecedented demand for physical precious metals. Every day is breaking records for both sales revenue and total order volume.

The Reality on the Ground:
Extreme queuing times with lines extending well outside our building. Serving up to 9 customers concurrently at max capacity.

Our management team is on the floor daily, serving customers directly to ensure every ounce is delivered.

When people are willing to wait in lines that extend outside the building just to convert their fiat into metal, that tells you everything you need to know about where this is headed.

https://x.com/BullionStar/status/2008515390935339227?s=20

5 Likes

image

7 Likes

6 Likes

Hecla altså

4 Likes

Kjedelig med sølvkula som ikke oppdaterer fordi svenskene er fulle.

3 Likes

mye som går bra nå.

4 Likes

what a beauty !

Btw Topp 5 i Silverbullet B er opp i snitt 13 % (fra 2-6 januar) (fra sist oppdatering)

8 Likes

Here we go again TO the MOON and beyond…

81 nå Boys :2nd_place_medal:

3 Likes

Først går de største gutta (her Fresnillo)

Så kommer Mid-Juniors (ser for meg lignende brudd opp her i AG (First majestic) i løpet av året)
Samme formasjon over 20 ish år. History rhymes osv. First majestic har mer sølv enn Hecla pluss årlig produksjon av 15.6 mill oz vs 9.2m oz i Hecla. Feilpriset spør du meg

3 Likes