Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Sølv som investering 🥈

Problemet var at for 1-2 år siden når vi handlet sølv på 25-30 dollar i store mengder var gull kun 1500-2000 . Da var ikke mr Trump president og Venezuela og alt det Sinsyke han finner på ikke en del av beregningene.
(AI hadde ikke tatt helt av) så nå i dag legge til alt det…

Og alternativ hvor skal pengene gå ? Alkohol … da får man ikke nyte så mye, kokakin , njaa ikke min greie. Aksjer …:frowning_face_with_open_mouth: - ja der har vi det gruver :partying_face::grin:. Men trenger ikke selge de uncene jeg har for det.
Tenkte og selge scrap sølv som jeg kjøpte for 25 år siden til 3-4 dollar stk og dollar på 6-7kr (Norge 10, 25,50 og 200kr ) kjøpte alt jeg kommer over til under spot :+1:t2:. Ble ikke så mye da men gøy hobby.

4 Likes

De av dere som ikke har fysisk sølv men AuAg bullet B.
Hva tenker dere?
Sitte til kursmålet på 100Euro for fondet eller bli med videre?
Nå uttalte vel fondsforvalter at dette var et delmål og at han så for seg flere år med 3 siffret avkastning om enn kanskje ikke i 2026.
Noen snakker om sølvpris på opp i mot 400 usd. Er vel derfor man snakker om flere år med 3 siffret.
Tipper vi får en korreksjon ved 100 usd, men hva gjør vel det når man har hatt 150% i 2025.
Jeg blir nok sittende til 200 usd. Da bør fondet ha gått 2-3 ganger fra dagens nivå og kanskje på tide å sikre 🫣

@Tixis Tror også på en korreksjon rundt 100-110. Tar profitt i traderportefølje da sannsynligvis, men sitter i silverbullet til jeg skal selge alt. Vanskelig å trade med fondet når det går 3 dager å kjøpe seg inn og ut.

100-110 → korreksjon ned til 75-80 ? Men ting beveger seg ekstremt kjapt i denne delen av bullrunnet så hvem vet hvor lange eller korte konsolideringer/korreksjoner blir. Sist korreksjon varte 30 dager (okt-nov). Korreksjon fra 83 og opp igjen tok 14 dager…

Jeg er ikke overrasket om sølv står i 150 dollar til juni

2 Likes

AG gapper opp premarket

2 Likes

Det er viktig å huske på at det er forskjell på prisen på fysisk/papir-sølv, og aksjekursen til enkeltselskaper eller eventuelt fond som AuAg Silver Bullet.

Godt drevne silverminers, som klarer å holde kostnadsnivået nede, kommer til å tjene penger som gress. De kommer til å være helt sinnsyke pengemaskiner, selv om sølv skulle ligge på 60-70 dollar…

3 Likes

Shanghai close

6 Likes

Se på nest nederste raden!
Lageret tømmes i rekordfart.

4 Likes

Har ikke særlig mye sølv, men solgte likevel akkurat «skrap sølv», dvs rare, ubrukelige mynter ol for 50 000 sånn ca, og smacka inn litt ekstra på boliglånet.
Har noe litt mer ordentlig greier, sånn 0.999 sølv-mynter, og vurderer å likvidere det også.

Tanken er litt fra forrige post, sølv til olje er 40% over forrige ATH, og da i praksis er jo bytteforhold godt.
Samt at selv om sølv er fattigmanns gull, og ville få og fikk fart når gull ble dyrt så er det også et industrielt materiale.

Tenker at kanskje rotasjon fra fysisk sølv til silver miners kan være bedre hvis man tenker at priser vil holde seg over tid?

Hvis prisene holder seg på nåværende nivå vil det nesten ikke være mulig for selskapene å ikke tjene gode penger.

Selvsagt vil det være selskapsrisiko, men hvis man holder seg til store, velrenommerte selskaper vil det være trygt. Hvis man i tillegg fokuserer på royalty/streaming-selskaper, fremfor rene gruveselskaper, så eliminerer man ytterligere risiko.

I en gruve kan det jo skje uforutsette ting, ulykker osv., mens et royalty-selskap har ikke den risikoen.

Forhåpentligvis kan prisene også stige MYE fra dagens nivå, og da kan sektoren bli helt vanvittig gunstig.

For meg fremstår det som en case med enorm oppside og veldig begrenset nedside, men det kan hende jeg tar feil.

1 Like

Dette går jo med endring i markedene og. Før var olje eneste energi (mulig og flytte biler osv) nå har sølv blitt en enormt viktig del av ny energi. (Solceller , batterier, osv) Olje er det mye av, sølv lite og dyrt og vanskelig og få tak i.

Veldig viktig sølvmaekedet er bitte bitte lite, og hittil nesten ingen investorer , jeg tror virkelig i dette bull run kan man fintdoble ett par ganger til før ting blir hardt. Men 100 dollar så kan man få en trade, men jeg tørr ikke selge. Trading er enormt vanskelig for sølv.

5 Likes

5 Likes

Ser litt Nordea folk foran TOGET :frowning_face_with_open_mouth::joy::joy:
IMG_4719

7 Likes

Holder seg stabil idag. Hadde trodd den ville få en liten dropp etter gårsdagens oppgang. Spennendes:-)

1 Like

Ser ut for at produsentene har en fin start i pre handelen i dag.
Tipper vi får en liten boost i AuAg igjen i dag.

3 Likes

Hva er greia med Nordea og sølv/gull?
Har de uttalt seg bort i natta igjen?

Samme som denne «eksperten», i høst, som uttalte at de som samlet på gullmynter var de samme som fryktet de nye strømmålerne :man_shrugging:

Edit
87 Boys

6 Likes

Det sier seg litt selv ? Bankene elsker ikke akkurat tanken på at nordmenn har fysisk metall(ekte penger) og ikke arbeidende kapital stående hjemme utenfor banksystemet :sweat_smile:

3 Likes

Kula siger oppover.

Men det går treigt.

2 Likes

Opp 20% i år… Ganske vilt!

Ja, nesten bare 200% siden 1. januar 2025. :smiley: