Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Sølv som investering 🥈

Ja Da er det sååååå nært. På pensjons konto opp Nesten 200% på litt over ett år ja:
Blir ok pensjon dette

Nå begynner renters renter og monne…

9 Likes

Grattis!

2 Likes

…og der var sølvprisen over 88…

3 Likes

OG Shitcoin

image

5 Likes

Helt sykt. 88.37 usd nå.
Kula opp 5.34% i dag og det var for oppgangen I går.
Nå dundrer sølvprisen videre og gruveselskapene er godt i pluss i dag også.
Slutter sølvprisen på 90 usd i kveld så ser vi nok en ny 5% på kula i morra.
Hvor jævelig gøy er ikke dette her.
Selger ikke før sølvprisen har passert 200 og da kan jeg le hele veien inn i pensjonstilværelsen om 3-5 år

5 Likes

Litt Off Topic ……
Men fant ingen vettuge plasser å skrive.

Hvis noen er sugen på Nikkel så fikk akkurat Canada Nickel Company Fast Track i Ontario. Hvor mye det vil ha å si for kursen vet ingen. Men endel må den kunne gå. I skrivende stund er kursen 2.00. Opp 10%.
Fikk haiet inn en skjerv på 1.95.

Edit

4 Likes

Er fast track like ubrukelig i denne sammenhengen som for biotek?

4 Likes

Tar profitt på traderportefølje i dag. Etter 7 % i går og 4.5 % opp i sølvprisen i dag, og minerene har så vidt beveget seg (juniors). Vi nærmer oss psykologisk 100 dollar, og vi har 9 mnd rett opp. Jeg sitter fortsatt med silverbullet gjennom bullrunnet, men tror oppside vs nedside på kort sikt er i favør for nedsiden i minerene her. Jeg tar sikkert feil. Ride well !

(Jada jada sølvprisen skal mye høyere i 2026 ta det med ro @jorg )

1 Like

Praktisk siden ingen retail tar levering på sånt :stuck_out_tongue:

Har du sett 😶‍🌫️

4 Likes

Alltid vanskelig og vite når en skal selge.
Selv har jeg solgt for tidlig mange ganger så nå tror jeg det blir og sitte stille med det meste.
Hørte igjennom video om behov og mengden med short det er i sølv er sprøtt. Men det var jo you tube. Skal se om jeg finner litt mer fakta rundt det og dele.

Her var orginalen. Nb sterke scener , hvis bare litt er sant…se etter 2.50 - WoW. Og tenk hvor lite sølv markedet er….

Jeg har lett litt etter hvorfor det enorme ned salgene vi så og det kan jo være når det shortest tung så kjøper Kina+ andre store…:thinking:

3 Likes

Det var vel fordi margin kost for kjøpere av kontrakter ble hevet og mange hadde da ikke finansielle muskler til å bli sittende og ble tvangssalg, slik jeg forstod det.
Men forstår jeg riktig nå så har disse reglene blitt endret og man betaler nå en prosentvis andel av summen man skal kjøpe for. Det betyr, at jo dyrere sølvet blir, jo mer må du ut med som sikkerhet.
De mener kanskje det skal stagge utviklingen av prisen, men jeg tror at så lenge etterspørsel er større enn produksjon så vil prisen fortsette oppover.
Jeg tenkte jeg skulle selge på rundt 97/98 usd fordi et psykisk punkt gjerne er 100 og sjansen for et pull back er tilstede. Kjøpe igjen på 85, men jeg vet neimen ikke om jeg tør være ute av frykt for at 100 ikke stopper utviklingen.
Prisen har i alle fall klart seg bra i kveld og selskapene AuAg er investert i er litt ymse. Kan bli en pluss dag i morgen også

3 Likes

Noen som på stående fot vet ish hvor mye penger silverbullet disponerer?
Ka det stemme at det er omtrentlig 8-9 milliarder SEK?

Jeg får jo litt høydeskrekk når jeg ser på porteføljen om dagen, men som noen andre har nevnt her er det også vanskelig å se at sølv i dagens situasjon skal falle under 55-60$ med det første. Blir spennende til våren når Q1 rapportene starter å komme inn.

Hadde vært en interessant øvelse og forsøke å beregne på de største posisjonene i fondet.
hvor mye av dagens sølvregime som faktisk er priset inn i fondets NAV?

Har forsøkt via gpt og finne sånn omtrentlig break even hos de største posisjonene i fondet, hvor den etter litt justeringer frem og tilbake peker på 20-22$ oz, da kan ikke jeg forstå annet enn at sølvpris på over 60$ ikke er priset inn?

1 Like

Men de øverste selskapene i porteføljen har jo også gått 2-300% i 2025. Er ikke sølvprisen basicly allerede innbakt der da?

Sølv befinner seg i et terreng hvor det er vanskelig å spå veien videre. Om prisen skal korrigere ned mot 50 eller fortsette opp mot 150, er det ingen som vet med sikkerhet.

Det fundamentale bildet viser tydelige tegn av at det er lite tilgjengelig sølv for handel på de store markedsplassene som Comex, LBMA og Shanghai. En sentral årsak er at ETF-ene holder unormalt store mengder metall for å dekke den voldsomme etterspørselen etter papirsølv.

En reell risiko i dagens situasjon er effekten av et eventuelt tilbakefall. Skulle prisen få en kraftig korreksjon å folk selger seg ut av ETF-ene, vil det kunne frigjøre store mengder sølv til markedet. Dette ville økt tilbudet i markedet betraktelig og kunne lagt en kraftig demper på situasjonen vi er i.

Samtidig går dagens oppgang svært fort. En så bratt priskurve er sjeldent et tegn på sunn vekst, og historisk ender slike bevegelser ofte med en brå vending snarere enn en myk landing. Selv om eget sølv beholdes, er det fullt forståelig at mange velger å sikre gevinst i et så volatilt marked.

5 Likes

Enkelt forklart, hvis et selskap har break even på $20 og prisen på sølv er $30, så har de $10 i fortjeneste.

Hvis sølvprisen da stiger med 66%, til $50, så stiger samtidig fortjenesten fra $10 til $30, altså en økning på 200%.

Sølvprisen har vel steget med bortimot 180% og dermed har mange selskaper økt marginene sine med 6-700%, eller mer.

De selskapene som er disiplinerte på kostnadssiden, vil få eventyrlig inntjening. Selvsagt kan alt skje, men her er det etter min mening nesten umulig å ikke tjene penger, dersom man holder seg til de store, solide, velrennomerte aktørene. Eventuelt et godt fond som AuAg Silver Bullet.

3 Likes

Noen som har tittet litt på Hycroft Mining?

Og der var vi oppom 90.

1 Like

Når man da ser direkte på gruveselskapene så har de gått mellom 1 og 3 ganger’n.
Det bør dermed være potensialet for videre oppgangen i disse selskapene selv om sølvprisen flater ut her?
Edit
Og d igjen vil vel gjøre at AuAg fondet stiger videre mot 100 euro som var delmålet til forvalter

1 Like