Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Sølv som investering 🥈

4,9 milliarder

3 Likes

91 Boys :2nd_place_medal:

5 Likes

Gull 4645 og sølv 90.85 = 51
Skulle ha kjøpt enda mer når den var 100-1
Og kommer ikke til og bytte på 50-1 men prøver på 30-1. det ville blitt ca 3 gull unce pr 100 sølv. Ville vært god omrokering :grin:

2 Likes

Betyr d at hvis gullprisen står dønn i ro der den er i dag så må sølvprisen stige til 150 før du foretar deg noe?
Hvis vi forutsetter at gullet kommer enda litt mer opp ila året så ser vi fort 200 for sølv da

3 Likes

Gruveselskapene bør fint kunne gå 3-gangeren herfra, i løpet av et par år, selv med en 20% tilbakegang i sølvprisen.

Forvalter Eric Strand i AuAg Silverbullet har uttalt at det er realistisk at fondet kan gi en tresifret avkastning også i 2026.

Hvis sølvprisen i tillegg skulle etablere seg over 100, 150 eller høyere, så er det jo bare helt surrealistiske muligheter her…

2 Likes

Litt fristende å lage seg sitt eget lille fond med gruveaksjer og sitte på de igjennom 2027 med mindre d skjer noe drastisk

1 Like

Jeg har lekt med samme tanken, valgte å selge Silverbullet igår. dvs ordren er inne, er mer usikker på retning og kjenner at det å ha 3 dagers salgstid var litt uheldig.

1 Like

Det blir noe slikt ja. Jeg vet bare ikke hva som kan stanse oppturen akkurat nå. Må være krakk i markedet men det og ser ut som drar ut.

Vi ser jo Kina og India prøver også tak i så mye som mulig. Alle vil ha sølv og begynner og innse at noe har vært manipulert . Så hvor bør ikke sølv være 150-200 som ville vært mer riktig indeks regulert pris uten manipulering.

• behov for sølv Med AI og alt som har kommet siste 5 år det har vært underskudd burde ha økt sølv enda mer pgr det er mer attraktivt nå en for 10 år siden.

:heavy_check_mark: Et konkret eksempel er at $50 pr. unse i 1980 tilsvarer om lag $158–$200 i dagens inflasjonsjusterte dollar — altså mye høyere enn dagens pris i mange perioder.

2 Likes

Time for Silver from $20-$30: 145 days
Time for silver from $30-$40: 145 days
Time for silver from $40-$50: 39 days
Time for silver from $50-$60: 12 days
Time for silver from $60-$70: 13 days
Time for silver from $70-$80: 6 days
Time for silver from $80-$90 15 days

Litt kult.

6 Likes

Helt sinnsykt. MEN
Hvis en har sett på historikk så skjedde akkuratt det samme på 70 tallet , og da var det bare spekulanter ikke økt behov og ENORMT med penge trykking.
Tenk 25 ganger fra 25 dollar = 625….

• Fra under $1,50 i 1970 til nesten $50 i 1980 betyr en økning på over 25 ganger (eller >2 400 %) i løpet av 1970-tallet.
2 Likes

På 70-tallet var det også pessimisme rundt USA etter tapet i Vietnam og annet, men overhodet ikke på den måten man ser nå, med en president som tydeligvis ønsker å knuse dollaren for å overleve gjeldsbyrden og øke eksportmulighetene.

3 Likes

Hva var gjennomsnittlig ASICs i disse årene? Noen som vet?

Veldig unormalt at en råvarepris holder seg på 3-4x produksjonskost over lengre tid.
Så dersom ASIC holder seg på 20$ har jeg vanskeligheter med å se flere hundre dollar unsen…
Men chart-potensialet til en 50-års cup and handle er jo også enormt. Utrolig spennende tider.

Ja, men det har jo gått noe voldsomt allerede. Mest sannsynlig på grunn av Sprott sin spesifikke anbefaling her tidligere

2 Likes

Tja. Vannkratften vår koster vel bare en brøkdel å produsere ift hva vi kan selge den for i Europa, pga evnen til å skalere produksjonen ikke er spesielt elastisk. Litt det samme man ser i sølv også. Mye av produksjonen av sølv kommer som biprodukter i andre gruver, og det tar tid å komme i gang med eksisterende sølvgruver, eller økt resirkulering.

Over tid vil jo tilbud og etterspørsel komme i balanse har vi lært i bedøk, men det er et ganske langt tidsvindu her for å oppnå ekvilibrium,

3 Likes

Dette holder jeg på med. Jeg er ikke så ivrig på Silverbullet fondet, kjøper heller minere selv. Får både enklere handelsmuligheter med aksjer enn fondet og så får man jo utbytte som nok blir fine etter hvert.

2 Likes

Når det gjelder sølv. Hvilket instrument benytter dere for investering?

Jeg bruker WisdomTree Physical Silver (VZLC) via Nordnet, som har forholdsvis lav årlig kostnad, 0,49% , handles i euro og er sikret med fysisk, reservert Physical Silver holdt av HSBC Bank plc (depotmottaker). Følger LBMA (London Bullion Market Association’s )

PRIIP_KID-NO-NO-JE00B1VS3333-WisdomTree Physical Silver (3).pdf (118,5 KB)

1 Like

Fysisk sølv i form av mynter kjøpt gjennom Silverinvest.no og Tavex.
Fysisk sølv gjennom goldmoney.com som oppbevarer det for meg for en liten fee.
Gruveselskaper gjennom Nordnet Zero

2 Likes

Ikke tenk på det. (Rasjonalisme går fort ut under reprising)

Se på olje og , vi har vel olje på Ekofisk som fortsatt har 4-5 dollar. Hvis En skal lage rene sølv gruver (som ikke går vært lønnsomt før) så vil pris gå kraftig opp. Men problemet er at en gruve tar 6-8 år og få opp og gå. + for 1 år siden ville ingen investere i sølv pgr manipulering. (Så vi har ikke startet på noe )

(Og så — jokeren — hva med bitcoin (hvordan forklarer man den med BedØk kunnskapen vår) jeg lærte ikke direkte om det der. At spekulasjoner og hausing kan drive priser opp uendelig uten noe form for verdi. Kan jo lage 100 vis av shitcoin som gjør akkuratt det samme som bitcoin (og andre penger)
Å jo det er «store of value" :joy:

2 Likes

det er veldig mye papirsølv målt mot fysisk sølv, men gruvene har jo fysisk sølv som ikke kan trylles bort - så hvis etterspørselen etter fysisk råvare fortsetter å stige tenker jeg det er veldig bull for gruveselskapene

1 Like

Hvis man ser litt i retrospekt er det lite som slår fysisk sølv under senga. Formuesfritt og ingen skatt på eventuell realisasjon.
Puttet jævlig mye penger inn i PSLV (fysisk), og sitter nå på en skikkelig skattebombe. Skulle heller kjøpt en del monsterbokser a 500 oz.

Når det er sagt er mange miners nå priset til en sølvpris på 65$. Og oppsiden kan bli meget bra. Også herfra.

8 Likes