Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Sølv som investering 🥈

Anbefaler sterkt å sjekke ut nordnet mini futures.

De har ikke denne daglige rebalanseringen som knuser lønnsomheten i en del andre bull/bear produkter.

2 Likes

Vel, kanskje for taktisk kortsiktig trading, Men er man ute etter et mer langsiktig investeringsverktøy for sølv vil jeg nok holde meg langt unna mini futures.

Hvorfor: Daglig finansieringskost, knock out risiko, er ikke sikret mot fysisk gull.

Vil selv anbefale WisdomTree Physical Silver (VZLC) f.eks via Nordnet.
sølv

4 Likes

Så kommer DN

Alt måles mot gull og de fleste aktiva ser billige ut i forhold akkurat nå. Det gir sterk medvind for råvarer, særlig metaller, sier investeringsdirektør Hao Hong i Lotus Asset Management til Bloomberg.

https://www.dn.no/marked/metaller/ravarer/metallrallyet-fortsetter-solvprisen-til-nye-hoyder/2-1-1927568

3 Likes

Hvordan får du til å kjøpe VZLC på Nordnet? Jeg får ikke lov. Har prøvd både fra investeringskonto zero og aksjesparekonto.

Spennende.
Kan du lage en liste over dine miners så slipper jeg gjøre for mye arbeid 🫣
Du har kanskje gått igjennom disse og funnet ut hvem som gir utbytte også.
Jeg tenker å holde meg mest mulig unna selskaper som handles i USD.
Pls

Må handles via Aksje- og fondskonto (AF).

1 Like

92 Boys :2nd_place_medal::chart_with_upwards_trend:

7 Likes

Så langt eier jeg følgende:
Hecla Mining (utbytte)
First Majestic Silver Corp (utbytte)
Pan American Silver Corp (utbytte)
Endeavor Silver
Kinross Gold Corp (utbytte)
Coeur Mining

Det er ikke store utbytter historisk og varierende utbyttepraksis, men ved varig høy sølvpris kan det fort bli spennende de neste årene.

Jeg kikker på:
Aya Gold and Silver
Silvercorp Metals

2 Likes

https://x.com/RichardCabezza/status/2011424128557834515?s=20

Andre som har det sånn hjemme fortiden? :smiley:

1 Like

Og litt sånn:

https://share.google/df2a7oNlisr3Suq3E

Håper ingen går solgt ett gram :rocket:

2 Likes

Miners lagger noe jæ…
Har de solgt produksjonen lang tid fremover til tullepris?

3 Likes

Helt vannvittig at minerne er ned.

Jeg tror miners følger mer aksje markedet, og straks folk forstår det som skjer vil det ta av. Husk sølv kjøpes nå til produksjon av ting, lite spekulativt. Så når det spekulative forstår situasjonen vil gruver ta av.
Men O my Good, hvordan sølv går.

4 Likes

Det jeg leser ut fra det er at det først og fremst er en ekstrem skvis på fysisk metall tilgjengelig nå, men at markedet ikke tror at prisene kommer til å være så høye fremover. Så er det sikkert en del gevinstsikring og shorting.

4 Likes

Blir interessant å se hva som skjer om sølvprisen holder seg eller fortsetter oppover, og når kvartalsrapporter til desse gruveselskapene skal legges frem med resultater en bare kunne drømme om.
Da må jo kursen på desse komme drastisk etter om ikke før.

2 Likes

Miners har vel låst prisene sine til langt lavere enn dagens spot en stund fremover, så de får ikke umiddelbart skyhøy fortjeneste selv om prisen skyter i været.

Det ble linket til et intervju med CEO i ett av store gruveselskapene over her som mente at prisen må holde seg stabilt høy en god del måneder før det kommer miners til gode.

2 Likes

Ceo i First majestic ja. Det var nå ikke fullt så mørkt han uttrykket seg, han varslet vel rimelig klart at de svømmer i penger allerede nå.

3 Likes

Joda, de tjener nok godt uansett, poenget var bare at man ikke nødvendigvis kan forvente at miners følger spot fra dag til dag.

3 Likes

Men er det ikke slik at de også nå låser inn kontrakter mot spot, som da vil vises i bøkene utover 2026 uansett?