Det krever jo at noen vil stå på andre siden av kontrakten.
Over 50% av det som leveres på årsbasis går vel til industri. Ish 600mill Oz.
Dette sølvet er jo forretningskritisk for mange, og da vil jeg tenke at når det er manko på lager, har vel de større interesse nå i å låse kontrakter selv lenger frem i tid enn normalt?
Om de handler sølv til 50 eller 100 dollar betyr ofte ikke såå mye i det store bildet, men å ikke få levert det man trenger er jo fullstendig krise?
Uten at jeg har noe greie på papirsølv, vil vel miners ha mulighet til å prissikre i futuremarkedet.
Jeg tar meg den frihet å reposte et innlegg fra “symfoni” på Nordnet-forumet.
"for 35 min siden
Det som skjer nå i gruvesektoren er langt mer interessant enn mange tror. Gruvene er ikke lenger tvunget til å selge alt de produserer umiddelbart. Etter flere år med kostnadskutt, gjeldsreduksjon og høyere metallpriser sitter mange produsenter i dag med solide kontantreserver. Det gir makt. Makt til å bygge lager. Makt til å vente. I et marked med stramt tilbud og uelastisk etterspørsel er det ofte smartere å holde igjen metall enn å dumpe det ut til dagens pris. Når løpende utgifter kan dekkes av eksisterende cashflow, forsvinner presset om tvangssalg. Da blir produksjon et strategisk våpen, ikke bare en nødvendighet. Dette endrer dynamikken fundamentalt. Mindre metall i spotmarkedet betyr høyere sensitivitet for etterspørselssjokk. Små endringer kan gi store prisutslag. Og når mange aktører tenker likt samtidig, forsterkes effekten ytterligere. Markedet priser fortsatt sølv som om produsentene må selge for enhver pris. Det er en feilantakelse. Når gruver kan velge tidspunktet for salg, blir tilbudet langt mer rigid enn før. Resultatet er et marked som kan bli både tynt, nervøst og eksplosivt. Dette er ikke spekulasjon. Det er en konsekvens av kontantsterke produsenter i et uelastisk marked. Og det er akkurat slike strukturelle endringer som ofte blir oppdaget først når prisen allerede har flyttet seg langt."
Vet ikke om denne stemmer men ser og flere på you tube sier det samme. Sølv over 100 dollar Shanghai:
Også edelmetallene falt etter sterk oppgang dagen før. Sølv stupte mer enn syv prosent i asiatisk handel, mens gull, platina og palladium også svekket seg.
Prisbevegelsene kom etter at Trump valgte å ikke innføre nye tolltiltak på import av kritiske mineraler, noe som reduserte bekymringene for nye forstyrrelser i globale råvaremarkeder.

Noen tanker om saken fra e24 " Ifølge Bloomberg henger prisfallet også sammen med økt usikkerhet rundt USAs handelspolitikk. President Donald Trump har varslet at han vil sikre tilgang på kritiske mineraler gjennom egne avtaler, og har åpnet for både lovfestet minstepris og toll." Sølv faller kraftig etter ny topp - E24 Børs (beklager så ikke posten rett oppe her )
Den dippen varte ikke lenge.
Har kjøpt litt Sølvkule siste dager pga kursen på miners. Har ingen planer om å selge (Har solgt litt PSLV). Så hvis ikke Q4 innfrir, så MÅ Q1 gjøre det.
De smarte Miners har også hatt muligheter i lang tid til å sikre billig diesel til operasjonene.
Så kost bør være under kontroll.
https://x.com/calvinfroedge/status/2011474255028834769?s=20
Vet ikke men føler denne passer.
Ja det er vel 15g rent sølv i en kniv syntes jeg og huske. Og med 1000kr pr 31g blir for en kniv 2000kr + (du får jo moms på straks du lager ting)
Men jaggu har de hatt marginer før , nå blir det nokk mer IKEA ja.
Men kan jo bare legge sølv på utsiden
.
Endringen har jo skjedd. på rapporter ser man at etterspørsel etter sølv til smykker synker men så tar jo annen industri over alt.
Men så vil jo inflasjon gjøre at penger blir mindre verd så sølv har vært for billig.
Det utsagnet der startet min posisjon i Bitcoin 
Hvilken miner anbefales, og kan man kjøpe gjennom Nordnet?
Jeg synes selskapene AUAG eier er gode, alle kan kjøpes på nordnet.
Linken virker ikke - kun blank side