Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Sølv som investering 🥈

Funket her, fikk AI til og skrive ett kort sammendrag fra lenken :

First Majestic rapporterte rekordhøy produksjon i 2025 med 15,4 millioner unser sølv, en økning på 84 % fra 2024. Total produksjon var 31,1 millioner unser sølv-ekvivalenter, hovedsakelig som følge av full årsdrift ved Los Gatos-gruven. Selskapet øker kvartalsutbyttet fra 1 % til 2 % av netto kontantstrøm fra og med 2026, med første utbetaling i mai 2026. For 2026 guider selskapet sølvproduksjon på 13,0–14,4 millioner unser, gullproduksjon på 116 000–129 000 unser, samt betydelig produksjon av bly, sink og kobber, samtidig som de fortsetter investeringer i drift, utvidelser og leteaktivitet.

3 Likes

Aner ikke hva forventning var, men synes det var ganske freshe tall.

De fleste miners har break even mellom 22-28$ pr Oz. Med sølvpris på 50-60$ sitter man da igjen med 22-32$ (som er ca den spoten de er priset til pr i dag.
Ved sølvpris på 90$ sitter de igjen med 62-68$ (mellom 2-3x av dagens verdigrunnlag) Da Capex ikke endrer seg vesentlig.
Enig i at rapporteringen her er god, men om ikke sølv faller betydelig fra dagens nivåer tror jeg Q1 og spesielt Q2 kommer til å vise helt sinnsyke marginer. Q1 vil nok fortsatt være noe preget av kontrakter fra høsten/slutten av året. Men tror folk vanskelig tar innover seg faktisk hvor mye miners lagger nå, eller rettere sagt investorene har tilsynelatende svært liten tro på at prisnivået her er noe annet enn midlertidig spike, og man forventer nok et dropp herfra relativt snarlig på 25-50% ned.

Jeg tror ikke det blir å skje.
What a time to be alive :grin:

4 Likes

AuAg må få seg en heidundrende løft i dag med tanke på miners oppgangen i går.
Kanskje spretter en flaske bobler i kveld da

Syntes ikke minerene bullet såå mye igår?

Ser Rick Rule solgte 80% av sin spekulative fysiske sølv beholdning som mange tolket som han hadde solgt alt sølv og miners.
Han har solgt fysisk og økt i miners, han har nok vært inne på tekinvestor og lest sølvtråden mistenker jeg…

3 Likes

Eric sprott har trua på miners.

3 Likes

Hmm nei men snitt på 2.5% på de 4 største er ikke så hakkende galt da.

Mener å huske break even for Hecla var rundt 11, og 14-15 for Pan American, så spurte google:

$19 and $24 per ounce for 2025, and projected to rise to approximately $22 per ounce globally in 2026

For some specific miners in early 2025:

• Pan American Silver (PAAS) reported an AISC of $13.94 per ounce for its silver segment, which was below its guidance of $21.00-$22.25.
  • First Majestic Silver reported an AISC of $19.24 per silver equivalent ounce .
  • One of the lowest-cost primary silver mines, the Juanicipio project, is forecasted to have an AISC between $6.00 and $8.00 per ounce in 2025.

Skal se om jeg finner mere om jeg får tid i helgen.

Edit: 11for Hecla var tredje kvartal, går litt opp og ned avhengig av bi-produkter.

4 Likes

Fikk denne fra TradeNation i dag.

1 Like

Marginøkningene som er varslet gjelder bare nye posisjoner i papirmarkedet, ikke eksisterende handler.
Det er i praksis risikostyring fordi volatiliteten har økt.

For Silver Bullet betyr dette lite negativt. Mindre overgiret spekulasjon gir riktignok færre ekstreme rykk på kort sikt, men det gir også en mer stabil prisutvikling. Det fysiske markedet påvirkes ikke, spotprisen er det som teller for inntjeningen, og margin-effekten hos miners er den samme så lenge sølv holder seg høyt.

Litt mindre støy i papirmarkedet, men fundamentalt like bra – om ikke bedre – for Silver Bullet :slight_smile:

4 Likes
1 Like

Er det nå man skal ta hele pensjonsfondet sitt ut av indeks og inn i sølv og kobber mon tro
Hva tenker dere ?

1 Like

Du vil gå all in på sølv her? Du tenker det er en fornuftig strategi å vurdere?

2 Likes

Vet ikke. Kanskje bedre med bredere commodities
Mange mener det vil outperforme aksjer fremover
Har hatt en bra avkastning i indeksfondet og vil bare prøve å unngå at verdiene går mye tilbake

1 Like

Jeg har hatt en eventyrlig avkastning i AuAg sine fond, og vurderer å rotere mot indeks for å gevinstsikre. Vi kan jo bare bytte? Så er vi trygge begge to :joy:

3 Likes

Jeg investerer i sølvgruvedrift for å ta del i stor oppside, ikke for å unngå å ta tap. Jeg er villig til å ta risikoen for store tap.

Men jeg er i leiren “selg huset, bilen og pantsett kona”, og har vært det i flere år.

Jeg vet ikke helt hva som er riktig for “lav risiko” i disse tider. Skal du ha MAG-7 aksjer? Statsobligasjoner? Jeg tror stadig flere vil ende opp med gull i porteføljen. Fysisk gull, sølv og noe gruveaksjer.

Du har fått med deg at Europa bedriver selvskading på et nivå man ikke skulle tro var mulig? At Trump glefser tilbake mot sine allierte og setter NATO i spill? Vi har glemt Ukraina for en skakket stund bare for å flytte blikket til Iran og krysser fingrene for at Kina ikke kidnapper presidenten i Taiwan og kapper hodet. Og så var Sør-Afrika da - hvor millitæret ser ut til å ikke lystre regjeringen. Hvis ikke dette er tiden for gull og sølv ja så vet ikke jeg.

Når vi er rundt $100 for sølv, blir jeg ikke overrasket om prisen faller tilbake til 80. Sannsynligvis ganske kortvarig (til stor ergelse for mange). Da benytter jeg muligheten til å kjøpe flere sølvgruveaksjer.

Men det er meg, da.

6 Likes

Timing er vanskelig, fokus mener jeg bør være på hvor mye eksponering man vil ha mot sølv og gull i porteføljen som helhet, så er det forskjellige strategier å nå dit, snitte seg inn, kjøpe dippene osv

1 Like

Har solgt indeksfond fra når Donald Duck ble innsatt.
Først gikk techno indeks ut så har andre fulgt etter utover høsten.
Kjøpte tidlig 50/50 i gull og sølv, men har nå solgt Franklin gull fondet i november og er “all in” i AuAg fondet.
Her skal jeg sitte til GSR 30 i alle fall før jeg gjør en vurdering.
Tåler glatt et fall på 20-30% med den avkastningen jeg har hatt siden i 3 april I fjor.
Jeg tror sølv skal mot 200usd ila 26

7 Likes