Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Sølv som investering 🥈

Ett spørsmål , er det fortsatt vits at den korrupte gjengen opptrer ?

Vi vet jo de herjet sølv på 30 dollar og i ti taks år, men vil de fortsette nå når sølv er fritt.

Vil gjerne høre hva dere hører for jeg er usikker hva som kan bli gjort fra den siden. Mot enormt silver squeeze er de matesløse, men de har fortsatt makt… :thinking:

Jeg tenker spesielt prisen i comme/LBMA styres mye av folk som trader nå. Og da får vi oppganger som idag og nedturer som idag.

Shanghai viser uansett vei.

2 Likes

Nettopp, Shanghai viser vei. :+1:

Commex har snart gjort seg selv irrelevante.
Gruveselskapene kommer til å selge sølvet sitt til høystbydende, det vil si Asia.

3 Likes

Shanghai Futures Exchange har i dag slått ned på flere store aktører i tinn og sølvmarkedet. Børsen har ilagt handelsrestriksjoner på en rekke kontoer, noe som kan ha bidratt til å kjøle ned markedet.

Disse aktørene vil nå begrenses fra å åpne nye posisjoner.

2 Likes

Mer «breaking of trust»

5 Likes

shanghai rules.

Var vist noe oppsjoner i london som skulle roteres igår/idag. som forklarer hvorfor det hastet å bombe kursen

5 Likes

Er det ikke ganske crasy at spot prisen er 18 dollar høyere? Eller er dette normalt? :sweat_smile:

shanghai handler kun fysisk vare.

Commex og LBMA har masse papirkontrakter. Så det er helt ulike mekanismer som styrer.

Ja skjønner, men fortsatt ganske villt at prisen er kommet der allerede!

Ja det er crazy. men det viser også at noe er feil i systemet. Men vi vet jo at vi er på 5året med større forbruk enn produksjon

Årsaken til Hecla falt i går, var det noe med at de solgte en gullgruve for å prioritere sølv gruve driften?

Når jeg legger inn hecla og sølv på samme chart, så har hecla steget 638% siden mars.24 mens sølvet har gått 384% i samme periode…? Stemmer det så er vel hecla overpriset eller hva misforstår jeg?

Sølv i bakken mer verdt enn det som allerede gravd opp tolker jeg det som.

2 Likes

Jeg har prøvd meg med en tilt bort fra hecla over til First majestic på grunn av at hecla har gått så sykt, så får vi se om det funker

5 Likes

Hvilke andre aksjer sitter du på?

HAr både Hecla og AG.

Men ser jo at Hecla har gått mye.

Kun de to! :smiley: diversifisering diversischmering

4 Likes

Interessant spørsmål om hva «vanlige» folk gjør med sparepengene sine fremover. Folk flest har garantert begynt å få opp øynene med overskriftene som verserer med stadige nye høyder for gull og sølv.

Jeg har tenkt litt på trendene i markedet de siste årene, og interesse/oppgang i deler av markedet har en tendens til å vare mye lenger enn man tror.

Fondsaktørene er også notorisk treige på avtrekkeren, men jeg vil bli veldig overrasket om det ikke dukker opp noen nye fond med fokus på edle metaller i relativt nær fremtid. Se forsvarsfondet til DNB for eksempel.

Det vil gi en økt og konstant strøm til denne type fond når alle oppdaterer pensjonssparingen sin!

Gruveselskapene er i praksis giret mot sølvprisen, så når de kommer over break Even så skal de stige mye mer en spotprisen.

Selv har jeg fokusert på junior miners, men vurderer å flytte noe over til de større for å være mindre utsatt for enkelthendelser, i gruver eller land.

1 Like

Så en “vanlig”-kar kjøpe 10x bear gold på 5080 :stuck_out_tongue: Men fra spøk til alvor, de fleste bryr seg ikke. Det finnes muligheter for 5x hver dag hvis man tar risiko, i seg selv er det ikke så crazy at gull/sølv har steget mye i verdi, da totalen er sånn “ja det er bra, men ikke noe ekstremt sammenliknet med mye annet”. Vanlige indexfond er mye bedre enn sølv i de fleste investerings/spare-perioder, men traff man bra siste 5 år, så har man tjent litt mer i sølv. Jeg er jo en evig skeptiker til ting som har gått mye relativt til past performance, når jeg ikke vet helt hvorfor det skjer. Aner ikke hvor sølv/gull skal videre, men ville bare si at mannen i gata er interessert i ting som går opp jevnt og trutt, sølv er nok for spekulativt når det har vist at det kan falle i mange mange år på rad.

I tillegg til melding om salg av en gullgruve i Canada i går, så holdt Hecla en investor call i går (transcript og opptak osv finnes på Quartr). En ørliten svakhet var at selv om de guider en helt ekstrem økning i cashflow allerede på $75 i 2026 så guides det en nedgang fra 17 mill ounces til 15.1-16.5 mill ounces i 2026. På mellomlang sikt jobbes det med å øke til 20 mill ounces men det ligger noen år frem i tid.

Videre fokuserte CEO på at de er det selskapet i sektoren som har minst geopolitisk risiko da de har alle sine operasjoner i USA og Canada. Det kan det jo muligens være delte meninger om.

6 Likes

Skeptisk til ting som har gått mye og samtidig klage over at utviklingen ikke har vært så god :relieved: