Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Sølv som investering 🥈

Så lenge du ikke får formueskatt så gjør det ikke noe. Dvs har du masse gjeld er det no stress.

2 Likes

jeg kjøpte mine gull og sølv i 2016,har rotet bort disse kvitteringene jeg fikk i en e-post som er slettet,og jeg kan kun gå bakover 3 år på transaksjoner på nettbanken :sweat_smile: ,-men mener jeg registrerte anntall og verdi tilbake i 2017(for utfyling av 2016 selvangivelsen)…og nei,jeg har litt lite gjeld idag.

betaler formueskatt idag…men gull/sølv stiger rett oppunder "formueverdsettelse på investeringsgull nå…,-jeg får ta kontakt med skattekontoret imorgen.

stay truned :sunglasses:

1 Like

Heldigvis skjer mye av stigningen i 2026.

2 Likes

Dette er typisk i gode tider som nå. Nesten alle jeg selger til er første gangs kjøpere. De ser samme videoer som oss med click bait om 500$ sølv , 1000 dollar sølv … så 5-10% extra betaler de.

(Å ja samler mynter med .999 har jeg solgt for 24k nå for 20x = 1200kr og da var sølv 1100 .
Så her er det pris / etterspørsel.
Men de fleste byr 2-3% over spot. Alt handler om hvor lang tid du skal bruke på og selge.

Jeg har jo flytta det inn i andre produkter som miners / junior. Fikk kjøpt i går men var litt for tidlig. Så nå er det bra. Måtte spre litt så det ble disse :

4 Likes

Holy shit… :partying_face::joy::nerd_face::sunglasses:

2 Likes

Kom med en oppdatering her takk ! :joy: :raised_hands:

1 Like

Hehe spør skattetaten om du får lov og betale mer skatt :joy:. Selvfølgelig.

Hvis det er samling for (som kunst , pokemon osv ) 0 skatt (typisk norske samler mynter etc)

Skal du tjene penger og det er en investering = skatt. (Typisk har du kjøpt barer og investerings sølv )

Nei, men aktørene på Comex da hvis jeg har forstått dette rett.
Saken er bare at de over flere år har solgt sølv de ikke har og når kundene ber om sølvet levert så må de ut å få tak i sølv.
Hvis jeg har forstått det riktig så er det det de kaller massiv shorting av sølv

fulgte mitt eget tipps om oppsjoner og slikt.

tok noen minifutures.

+46,68%

ok timebetaling:D

2 Likes

Du har delvis rett men også feil.

Commex selger ikke sølv, og kundene kjøper ikke sølv.

Det handles papir. Det er normalt ekstremt få som tar levering på kontrakter på commex fordi det heller ikke er hensikten. Det er en prismekanisme. Som pr nå ikke fungerer fordi fysisk pris i shanghai er så mye høyere.

Det har vært shorting og manipulering av sølv. ( flere banker ble dømt).
Men det mange tror er shorting på commex er også legite aktører som hedger. Så bildet er mye mer komplisert.

2 Likes

Shanghai close : 131

8 Likes

2 Likes

Men det er og noe av dette som driver prisen opp. Jeg hører flere steder at leveringer er kraftig opp (og gjorde raskt søk på chatgbt. (Som stemmer )
Og når du ser på produksjon på “kun 820-920”

Jeg vet ikke hvor det går men har og hørt at 40% går inn i etf , og behov fra industri er 650-650

Så hvis vi tenker at 2026 er året da "alle skal kjøpe " så tror jeg dette kan bli heftig avslutning. Vi ser òg at USA er åpen så presses prisene ned og når Asia åpner så går det bare videre.

Tror denne reisen er godt i gang men at det siste showet «the grand finale» så vidt har begynt og vise sine muligheter.

Year Approx. Total Ounces Delivered
2021 ~280.5 M oz
2022 ~213.4 M oz
2023 ~117.1 M oz
2024 ~162.3 M oz
2025 ~446.8 M oz (estimated full year)

:star2: Ca. 820–916 millioner ounces per år (830 – 916 million oz) kommer fra gruvedrift alene. 

:small_orange_diamond: Industriell etterspørsel: ca. 677 – 680 millioner oz i 2025

3 Likes

Her er 2024 tallene. 2025 tallene er ikke klare enda.

• Global mine production (primary new supply from mines): 819.7 million ounces (Moz), up 0.9% from the prior year. This was supported by recoveries in Mexico (e.g., Peñasquito mine) and gains in Australia, but primary silver mines (where silver is the main target) continued a long-term decline to about 227.5 Moz.
  • Total silver supply (mine production + recycling + other minor sources): Around 1.01–1.02 billion ounces (inferred from demand minus deficit; recycling rose 6% to 193.9 Moz).
  • Total silver demand (consumption across industrial, jewelry, silverware, investment/coins/bars, photography, etc.): 1.16 billion ounces, down 3% from prior peaks due to weaker physical investment (e.g., coins and bars fell 22% to 190.9 Moz) and minor drops in silverware/photographic use. Industrial demand hit a record high of 680.5 Moz (up 4%), driven by green tech (solar/PV), electronics, AI-related uses, EVs, and other applications.
  • Market balance: A structural deficit of 148.9 million ounces (demand exceeded supply), marking the fourth consecutive year of shortages. Cumulative deficits from 2021–2024 reached ~678 Moz (equivalent to about 10 months of global mine production).
3 Likes

Hva blir snittallene for Q4 for miners egentlig? 50 dollar per unse?

Det blir jo gøy å se hva resultatene ligger for på et sånt snitt, og så begynne å regne på hva de ligger på hvis sølvprisen de får i 2026 blir liggende på 60, 80, 100, osv :stuck_out_tongue:

2 Likes

Så fort man regner på dette med 100$ pr unse, skjønner man hvorfor Eric Strand mener AuAg Silver bullet forventes å gå et tresifret antall prosent også i 2026.
Så det store spørsmålet er jo om sølv faktisk kan klare å holde seg basert på industrielt demand, eller om den nye høyere prisen gjør at industrien og andre aktører tilpasser seg og etterspørselen synker såpass at prisen siger ned mot tidligere nivåer, dog har jeg liten tro på at vi noen gang igjen ser 30 tallet på sølv.

Dagens pris på sølv er neste allerede der hvor marginene er vekk for en del av selskapene som jobber med solpaneler osv, så de thrifter mot ny tech og kobber (som også har sine store ulemper)
Dog står denne delen av industrien for ca 8-10% av demand. Så ikke nødvendigvis drepen for sølv demand om de faser seg ut over et par år

3 Likes

Er veldig mye raskere for de som sliter med marginskvis å sende de kostnadene videre til sine kunder enn å gjøre r&d og retooling for å erstatte sølv.

Men det vil jo komme en pulback etter en sånn parabolsk økning som er nå. Prisen på spot er kunstig høyt på momentum nå pga papirmarkedet har styrt alt og det er kaos etter skaffe fysisk vare på kort sikt.

1 Like

Spørs når den korreksjonen kommer da? Skal vel mye til for at det går mye ned når spot pris i kina er på over 130??

Denne prisen er jo på bare fysisk sølv og skjønner det er litt anderledes enn prisene vi ser på her som handles gjennom papir også.

Men det henger vel sammen for det? Eller misforstår jeg?

Så lenge spotprisene i kina stiger som de gjør vil vel prisene øke her også?

1 Like

Jeg ser stikk motsatt på det. Det skal veldig mye til at det ikke kommer en kraftig korreksjon når prisen har steget så mye så fort.

Prisen øker så fort fordi den øker så fort, så lenge det varer.

Jeg håper egentlig på en god måned med konsolidering. La markedet finne ut veien videre. har vi nok supply. eller er det faktisk stor supply mangel.

Hvor fort kan produksjon skaleres opp osv.