Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Sølv som investering 🥈

Ja sorry jeg mente det ikke sånn. Enig at det fort kan komme en kraftig korreksjon, men jeg mente bare at så lenge det går oppover og spotprisene i Kina øker går det vel ikke ned her?

Altså, at prisene henger sammen. :sweat_smile:

3 Likes

Sprott sølv derimot. Handles til 10% discount :man_shrugging:
Veldig merkelig utvikling i går.

2 Likes

Da fikk jeg svar fra skattetaten om hvilken poster jeg skal føre gull/sølv-beholdningen .

Gull og sølv føres opp under “annen formue” ,der må man finne ut verdiene 31.12(slutten av året)

Ved salg skal beholdningen gå under posten:
“andre kapitalinntekter utenom lønnstakerforhold og næringsvirksomhet”

Litt greit å vite for oss som har møtt på hvitvaskingsloven fra før pr. Telefon fra banken :telephone_receiver: :roll_eyes:

Heh, nei du skal ikke nødvendigvis ha de på andre kapitalinntekter.

Du har jo handlet dem for å sammle ikke spekulere.
( also de som svarer på telefonen vet ikke nødvendigvis alt).

Men annen formue er korrekt.

3 Likes

Jeg deler tankene dine om prisen, Valkian. I mitt hode virker det ulogisk at vi skal få noen særlig korreksjon så lenge Shanghai-prisen handles skyhøyt over.

1 Like

Du kan endre selvangivelsen tre år tilbake i tid :sweat_smile:

1 Like

Hørte et intervju med CEO i First Majestic som mente det var lite produksjon å øke med de neste 3-5 årene.
Han sa d normalt tar mellom 5 og 10 år å få sparket i gang en ny gruve, men at mye av disse årene ligger på regulatoriske myndigheter.
De hadde hatt et møte med myndighetene hvor de lovet å korte ned på saksbehandling slik at han trodde de kunne ha en ny gruver oppe å stå etter 5 år

2 Likes

Flere som kaster seg på bølgen hvert fall

4 Likes

Som forventet nå skal massen inn når det endelig ble dyrt nokk for de :partying_face:

5 Likes

På langt nær dyrt nok

Noen som har tanker om Silver X mining Corp. Ser ikke ut til de er en del av Silver Bullet fondet.

Det er helt riktig, men ved ettersyn skal det vanskelig forklares at noen samler på am eagle, maple, osv med fritt opplag. Hva som defineres som en samling har egne forutsetninger.

Et eksempel er en kunstsamler. Står bildene på lager og samleren har 4 av hvert eksemplar så er ikke det skattefritt ved salg. Det skal henge på veggen/være i bruk.

Fra skatteetaten:
Som innbo og løsøre som er brukt i selgerens bolig eller husholdning, anses eiendeler som brukes privat av skattyter og hans husstand og som ikke er inntektsgivende. Skattefritaket gjelder selv om eiendelene er verdifulle, f.eks. kunstverk, antikviteter, smykker mv. Skattefritaket omfatter også eiendeler benyttet i skattefri hobbyaktivitet, f.eks. frimerker, mynter og andre eiendeler som er anskaffet som samleobjekter. Eiendeler som regelmessig brukes av andre, omfattes ikke av skattefritaket. Dette gjelder selv om eiendelene ikke er inntektsgivende, f.eks. hvor utleien er skattefri etter reglene om skattefritak ved utleie av egen bolig. Skattefritaket gjelder heller ikke for objekter anskaffet som investeringsobjekter, dvs. objekter som er anskaffet med sikte på å oppnå fortjeneste ved videresalg.

Har du 50000 eagles av samme årgang vil du slite med å forklare at du sammler.

Har du 500eagles av 25 ulike årganger er det noe helt annet.

Poenget er at det ikke automatisk skal føres opp som “andre kapitalinntekter utenom lønnstakerforhold og næringsvirksomhet”

Tja, jeg ønsker ikke tråkke noen på tærne, men å holde bare investeringsmynter som Maple leaf, Silver eagle, Britannia og Østerrisk filharmoniker tror jeg er risikabelt. Jeg råder alle til å ikke ta sjanser fordi vi bor i et sosialistisk land hvor Skatteetaten vil kjempe med nebb og klør for å “ta” deg når tiden er inne.

Det koster så lite å følge intensjonen: kjøp gjerne en hver av investeringsmyntene, men ut over det kan det gjerne være ulike mynter og serier. Selvfølgelig oppbevart hjemme med en god innboforsikring. Verre er det ikke. Man kan ikke kjøpe x-antall megabokser med 500 like sølvmynter som attpåtil klassifiseres som investeringsmynter, med antagelsen at Skatteetaten som er udyr i alle andre settinger, skal være medgjørlige på at det er en samling. Og den dagen kommer. De vil søke opp transaksjoner og foreta kontroller rettet spesielt mot kjøpere av gull- og sølvmynter. Akkurat slik de har hatt fokus på krytpo og samtidig föret mediene med artikler og intverjuer.

5 Likes

Vi får gjøre det definisjonen av å samle er🙌

4 Likes
6 Likes

Hmm :thinking:
Sølv stiger 10% og gruver (fondet ) går nesten ikke.
Enten så er det enorme muligheter eller så tror ikke folk på at dette er sant. :crazy_face:

3 Likes

Gruvene henger mer og mer etter. Må komme en kraftig økning snart. Om prisen holder seg over 100+ USD ved kvartalsrapporter som kommer i februar og mars, ja da kan det bli kjekt. Men akkurat nå lurer en litt:,)

1 Like

Keep calm and get rich. :shushing_face:

Når Q4-25 rapportene legges frem ligger sølvprisen på over 150 dollar og når Q1-26 rapportene kommer har vi passert 200 dollar.

2 Likes