Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Sølv som investering 🥈

Mynthuset har noen mynt på lager nå, til den nette sum av 1300,- pr unse.

2 Likes

Snart tomt i Shanghai

1 Like

Det ble tidlig vår @Evilfreud :sweat_smile:

Her har du flere horoskop

2 Likes

Men om en ser på et år , så har sølvprisen gått 260% . Og mange av desse gruveselskapene har gått 260% +++.
Er ikke da en sølvpris på 100usd + tatt med i prisingen?
Eller forventer vi alle at gruveselskapene skal triple og firdoble seg pga inntjeningen etter produksjonskostnad har mangedoblet seg?

1 Like

120 takk :crazy_face:

3 Likes

Forvalter spår priseksplosjon: – Gull skal dobles, sølv tredobles

Aksjefondene til Eric Strand har steget 135 og 235 prosent på rushet etter gull og sølv og 15.000 nordmenn har investert. Forvalteren spår priseksplosjon. – Gull skal dobles, sølv tredobles og gruveselskapene tidobles, sier han.

Spørsmål:

Hvilket fond foretrekker dere for å få eksponeringen mot gruveselskapene?

Disclaimer!!

Skal man ta i mot råd fra en slik kar? :joy:

7 Likes

Om sølv? Ser jo ut til å være hans greie da. :stuck_out_tongue:

1 Like

10 dobles altså? Tatt litt mye tran idag?

Jeg lurer generelt på hvilke fond dere som er gode på råvarer anbefaler for å få eksponering mot gruveselskapene. Jeg har skjønt at flere her river seg litt i håret av at de lagger underliggende råvarer. Jeg skal ikke inn i enkeltselskaper, men tar gjerne en chunck i et fond som har eksponering mot 10 - 15 gruveselskaper.

1 Like

Hvis man går hit, så får man jo en indikasjon:

3 Likes

Syntes Blackrock World Mining ser bra ut. Gull, kobber og litt annet. Utbyttene fra selskapene i porteføljen vil bli bra, og reinvestert i fondsandelene.

Sølvkule og Global X Silver for sølv.

3 Likes

Når det gjelder “gull-investeringen” min har jeg plassert 2/3 i BGF World Gold og 1/3 i BGF World Mining.

Mining er jo som nevnt endel andre ting også, som kobber, jern og kull(!) m.m. For all del, avkastningen har vært hyggelig, men skuffende i forhold til World Gold.

1 Like

Jeg forventer minimum 100% avkastning i 2026, dersom sølvprisen holder seg over 70-80 dollar.

Og man kan forvente minst ytterligere 50% i 2027, og hvis noe først dobler seg og så øker 50%, så har det jo faktisk triplet seg. :slight_smile:

Det er ikke utenkelig med en dobling neste år også, hvis sølvprisen er på 150 dollar+. Faktisk tror jeg det da er et konservativt anslag.

3 Likes

Det er min tese også.
En liten andel av pensjonen her tror jeg kan vise seg å bli bra👏

Noe jeg ikke skjønner på Nordnet. Når det kommer røde tall på morran på kule fondet så indikerer det rød dag og når oppdatering kommer på ettermiddagen så kommer de virkelige tallene. Men i går var de fleste i pluss. Har lagt inn alle selskapene kule fondet har i portisen. Bare plusset alle oppgangen og nedgangen og delt på antall selskaper så skal d gå i pluss i dag. Har da ikke tatt hensyn til vektingen, men dog…
Blir litt irritert på denne laggingen kjenner jeg

2 Likes

Det gjelder vel alle fond

En ting man skal med når man sammenligner pris på råvare eller aksjer/indeks og på fond er at fondsutvikling er i din valuta. Hvis jeg ser på fond for gull, aksjer og obligasjoner (sek for meg siden jeg bor i Sverige) så ser det mye dårligere ut enn underliggende notert i usd

3 Likes

Forhåndsbestlling ;D

Bare ca 1200kr

3 Likes

Vet du antatt dato/mnd for åpning av Tavex Stavanger? Hadde vært deilig å lempe ut resten av myntene jeg har liggende uten å dra til Lillestrøm, hehe.

Antar det er noen måneder til, og det er en evighet i dagens sølvmarked.

5000 mynter hadde de på vei inn sto det i eposten