Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Sølv som investering 🥈

De sier at det ikke inneholder REE, og sølv er vel ikke klassifisert som det?

Selskapet sier at d ikke inneholder skjelde jordmetaller og sølv et jo klassifisert som det. Når jeg spør chatgpt så sier den at det batteriet ikke inneholder sølv.
Dermed forholder jeg meg til det. Ikke sølv

1 Like

Jeg veit ikke hva dette spesifikke faststoffbatteriet inneholder, men sølv er ikke klassifisert som Sjeldne jordmetaller. Det ble riktignok klassifisert som Critical mineral i 2025, som er noe annet.

3 Likes

Rare earth elements markert med rød sirkel.
Relativt sjeldne edelmetaller markert i grønt, inkludert sølv.

2 Likes

Har det skjedd noe her som tilsier en 5% korreksjon ned på sølvpris idag?

Olja er +1%, dollar-indeks -0,25%, så jeg får det lissom ikke helt til å stemme at sølv skal ned så mye idag.

1 Like

Sølv er shitcoin, du kan ikke sitte og se på kurs fra dag til dag og spørre om “hvorfor skal akkurat dette skje akkurat i dag”

3 Likes

Jeg synes hele greia er litt rar.
Lagrene tømmes både hos Comex og Shanghai og prisen synker, men får håpe med prisnedgangen de siste par ukene at noen begynner å se sølv billig å kjøpe mer så lagrene tømmes fortere.
Nå blir d vel spennende å se hvor mye sølv som blir krevd levert i mai.
Forståsegpåer’ne mente jo at det ville bli en skvis nå i mars, men slik jeg har forstått så ble de fleste kontraktene rullert til mai så da får vi se om et par uker da

1 Like

Noen som har oppdaterte tall på lagrene?

Shanghai: China Warehouse Stock: Shanghai Future Exchange: Silver | Economic Indicators | CEIC

2 Likes

Fra nesten 5% minus til nå, i pluss. Det er bare å smøre seg med en god gode tålmodighet og prøve å ikke bry seg om volatilitet.

3 Likes

Per siste CME/COMEX-rapport, er registrert sølv i COMEX-lageret 78,610,868.929 troy ounces . Rapportdatoen i den daglige silver stocks-rapporten er 13. mars 2026 .

Minker stadig.

3 Likes

Men ser ut for at lageret i Shanghai har økt siste tiden da

Men hjelper det vesten? Alt i alt blir vel behovet for sølv enda større nå med tanke på våpenproduksjon. Blir spennede å se i hvert fall, om alle profetiene om sølvpris på flere hundre dollar stemmer.

Hele oppgangen i 26 utradert for de fleste miners. Syns denne skrellen er krevende å forstå. Noen som kan øse av sin kunnskap?

3 Likes

Har ikke så mye kunnskap, men har nå et grunnsyn om at man skal være litt forsiktig med å lese inn for mye fra dag til dag og uke til uke og heller zoome ut.

Legg sølvprisen som en grå strek over First mining som en gul strek, så er det jo fremdeles i samme ball park bare at miners blir som en giret shitcoin som virrer rund den og shitcoinen sølv er.

Enda tydeligere hvis du setter sølv og first mining opp mot gull?

1 Like

Mulig first har klart seg ok. ser santacruz er tilbake på nivået fra september.

Shitcoin er vel hvis du speiler grafen opp ned

1 Like

Mulig korrelasjon med Iran krigen? Det har iallfall falt kraftig etter at krigen brøt ut. Skjønner ikke helt korrelasjonen dog.

2 Likes

Folk går til cash. Med alle sine svakheter, så er fremdeles kontanter det tryggeste av alt så lenge man har tillit til bankene.

1 Like

Høyere oljepris er jo litt negativt for miners