Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Sølv som investering 🥈

Sølvet holder seg overraskende godt i forhold til rask økning av dollarprisen, og vs gull foreløpig. Er det sakte men sikker shortinndekning vi ser? Eller bare veldig stor interesse for sølv om dagen? Haller mot sistnevnte

Noen har spekulert i at de er tomme for amunisjon for å angripe sølvprisen, og derfor heller gikk løs på gull. For på den måten håpe at den naturlige korrelasjonen mellom gull og sølv ville dra sølv ned.

1 Like

Det høres for dumt ut til å være sant. Det blir nesten som å tro at det er mer effektivt å kjøpe opp sølvprisen via slv kontra å kjøpe fysisk sølv. De reduserer kraften ved å gå indirekte. Gullprisen har høy korrelasjon med rentene i USA, og det tror jeg er hovedgrunnen til droppet der.

Jeg er rimelig sikker på at det er algoritmer som holder mye av relasjonen mellom gull og sølv på plass, og de tenker ikke utenfor boksen. Derfor gir de seg ikke med det første, og det kan også hende det er de som har generert short posisjonen til hedge fondene. De må vel plugges ut før ting skal rulle skikkelig for sølv.

Korrelasjonen mellom sølv og gull er uansett ikke til å stikke under en stol, og en kan stille seg spørsmål hvorfor sølv presterer så mye bedre enn gull i dag ? Hvorfor fungerer ikke algoritmene i dag ? Jeg tror det er kombinasjon med at både retail og de store (blant annet blackrock som gikk inn med 600 mill $ nylig i sølv) ser at denne manipuleringen og den fysiske mangelen på sølv før eller siden kommer til å resultere i en eksplosjon av sølvprisen før eller siden. Det er heller ikke umulig at short’s ser muligheten for å dekke inn på sånne dager

Vurderer å ramme inn denne quoten :grin:

Så kan man jo faktisk eie sølvgruver med god cashbeholding og årevis med god stabil historie. Eller man kan eie en relativt ny YOLO gruve. akkurat som alt annet på markedet

1 Like

Dette er ikke maturemininginvestor.no, det er tekinvestor :smiley:

1 Like

Fuck. I forgot ! sorry :shushing_face: :stuck_out_tongue: Btw : Jeg pekte ikke direkte på SOSI :slight_smile:

1 Like

Relasjonen ryker/svekkes nok til slutt, og den er jo heller ikke helt konstant. Men det virker som algoene slår inn når det er større bevegelser spesielt i gull.

Bevegelsene siste dagene har vært helt kokko i sølv ja, og man kan selfølgelig ikke dra linjene etter et par dager, men blir uansett spennende å se utviklingen fremover, og jeg kan ikke forstå annet at sølv outperformer gull de neste årene. spesielt mtp den grønne bølgene vi har foran oss, og bitcon som konkurrerer med bitcon til en viss grad

Gull til sølv ratio pr nå (65 ish)

Ja, på type 5-10 års sikt stemmer nok det. Det som kan skje på lengre sikt er noe liknende skiferoljeskiftet. Jeg vet noen jobber med å grave/borre sinsykt dypt for å finne gull, og noe tilsvarende kan skje med sølv om behovet blir prekært nok.

At sølv går bedre enn gull er vel egentlig enn bull indikator for PM

1 Like

Behovet er allerede prekært. Neste som skjer nå er at sony, tesla, toshiba, panasonic you name it forstår at det blir vanskeligere å skaffe sølv til stabilt lave priser lenger pga mangel i markedet. Du kan jo prøve å finne ut hvor mye sølv som er i en tv, mobiltelefon, fryser, solcellepanel, tesla osv. Det er umulig å finne ut fordi de vil ikke at du skal vite hvor mye de bruker

:blush:Ja, det kan hende, men man klarer ikke å revolusjonere mining en så raskt, men det kan skje etterhvert.

Som nevnt tidligere så er jeg invistert for de neste 5-10 årene (i sølv) (noe jeg forstår er utrolig kjedelig for den typiske tekinvestor :grin:)

2 Likes

For å seile gjennom aksjemarkedet og ellers, er det lurt å være der vinden blåser :wink:

Godt å se at du har kommet deg ut av jordraset, og inn i vinden Morti

Fra ca 16:00 her spekulerer han i overnevnte konspirasjon :smiley:

1 Like

Det er ikke noe problem å mine mye sølv. Men ifølge Mr Neumayer vil det koste ca 100$ pr unse i de lave konsentrasjonene man vet om.

2 Likes

Det er såpass med trøkk på tråden og sølv for tida at det trengs en anonym avstemning her. Hvor mye fysisk sølv eier du?

Hvor mye sølv (fysisk) eier du?
  • Nada
  • 1-100 oz
  • 101-300 oz
  • 301-500 oz
  • 501-1000 oz
  • Mer enn 1000 oz

0 stemmegivere

1 Like