Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-AB)

Tenker dette er et veldig viktig poeng som vil ha en betydelig effekt på resultatet fremover. De siste kvartalene er det nedskrevet verdier for 75-80M, hvilket natrulig nok fører til et negativt resultat. Sammen med redusert behov for “ekstra” investering i payday 3 så bør Q4 se bedre ut.

DIB har krav på 33% av net revenue inntil de har fått $40mill og tror det de er uenige om er definisjonen av net revenue. Prøvde å få noe mer info fra DIB men de ville ikke si mer enn det som stod i rapporten. Vil jo anta at siden de største eier så er de ikke like harde med SB som de ville vært hvis de satt uten aksjer.

1 Like

Direct costs amounted to SEK 80.6 million (164.7) and
consist of costs linked to game production and game
development. Direct costs include depreciation of
intangible assets of SEK 70.3 million (138.0), server costs of
SEK 3.0 million (21.1) and revenue sharing linked to thirdparty publishing of SEK 3.6 million (1.5).

Capitalized development expenditure reduced the direct
costs by SEK 52.4 million (32.4) and relates to the games
PAYDAY 3 and Baxter, and development of new IP.

Sales and marketing costs amounted to SEK 6.7 million
(18.3) and relate to marketing activities and personnel
costs. The decrease is mainly attributable to recording of
doubtful trade receivables in Q3 2023.

Administrative expenses during the quarter amounted to
SEK 7.1 million (17.9) and are related to office costs,
salaries to employees who do not work in game production
or marketing, as well as other external costs. The lower
expenses are due to reversal of previously expensed
personnel costs related to the company’s long-term
incentive program linked to the launch of PAYDAY 3, of SEK
8.0 million and lower personnel related costs.

Administrative expenses include depreciation of SEK 6.1
million (4.0). Capitalized development expenditure reduced
the administrative expenses by SEK 7.8 million (8.7) and
relates to the games PAYDAY 3, Baxter, and other IP

Alternativ måte å regne på cash flow :stuck_out_tongue:

10,3 MSEK i direct costs 52,4 MSEK i utvikling + 6,7 MSEK i markedsføring + 7,1 MSEK i admin = 76,6 MSEK
Net sales 42,7 MSEK
Underskudd blir da 33,9 MSEK ish i negativ “cash flow” i selskapet når man ser på hva de betaler utviklere, admin, markedsføring og publisher. (Ser da bort i fra avskriving/oppskriving)

Hvis man ser dette opp mot cash på 249 MSEK, så har de da litt over 7 kvartaler igjen hvis kvartalene framover blir som dette. De vil mao ha cash til og med Q2 2026 og så nesten til slutten av Q3 2026. Hvis man antar at inntektene vil falle slik som Inderes har antatt, så skjønner man jo hvorfor aksjen faller. De må få seg en publishing avtale eller kjøre emisjon for å komme i mål med Project Baxter.

Det er jo noe de må få avklart før de vil klare å skaffe seg en publisher tenker jeg. Hvis ikke DIB blir publisher igjen da. :stuck_out_tongue:

Så, dette er mine potensielle større positive triggere framover.

• Positiv avklaring med DIB om Net Revenue deling
  • Publishing avtale
  • Oppkjøp
  • Payday 3 gjør det bedre enn ventet

På den negative siden, så har vi

• Negativ avklaring emd DIB om Net Revenue deling
  • Payday 3 gjør det så dårlig som Inderes estimerer

Dvs at jeg tenker at hvis de klarer å levere som i Q3 2024 framover, så vil det være positivt. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Er vel snakk om 14 millioner sek, burde ikke være utslagsgivende

1 Like

Det er jeg enig i, så da er listen min som følger

Så, dette er mine potensielle større positive triggere framover.

• Publishing avtale
  • Oppkjøp
  • Payday 3 gjør det bedre enn ventet

På den negative siden, så har vi

• Payday 3 gjør det så dårlig som Inderes estimerer

Jeg tenker at Starbreeze vil klare å skaffe seg en publishing avtale. Jeg tror også det er sannsynlig at Payday 3 gjør det som Inderes estimerer. Jeg tenker at en publishing avtale er den viktigste triggeren her.

1 Like

Jeg klarte nesten å holde meg til denne strategien. Jeg burde strengt tatt ha solgt rett før den siste patchen. Det var ikke en binær event, men en hvor jeg ikke visste utfallet på forhånd eller hadde noen veldig sterk formening om. Endte med 5% gevinst på noen dager i stedet for 10%. Hadde jeg sittet til nå, så hadde jeg vært 31% i minus.

Kan vel trygt si trenden ble brutt med disse Q-tallene og oppdatert analyse fra Inderes

Jeg er ikke sikker på den kortsiktige utviklingen akkurat nå, så holder meg unna. Støtten jeg har tegnet opp er den siste.

1 Like
2 Likes

STARBREEZE

ANALYS Starbreeze: Bida sin tid (Analysguiden)

2024-11-15 13:00

Spelbolaget Starbreeze rapporterade ett kvartal något under vår prognos. Bolaget flaggar för minskade investeringar i PAYDAY 3 vilket fick aktiemarknaden att rygga tillbaka. Med nya projekt på gång och en finansiellt stark position kan aktien vara intressant för den långsiktige.

Låg spelaraktivtet håller nere resultatet i kvartalet
En fortsatt låg spelaraktivitet inom PAYDAY 3 (PD3) håller nere försäljningen som uppgick till 42,7 mkr under kvartalet. Jämfört med samma period motsvarar det en minskning med 91 procent. Nedgången förklaras av osedvanligt höga försäljningssiffror i samband med lanseringen av PD3. Även rörelseresultatet (ebitda) minskade i liknande paritet. Jämfört med föregående kvartal ökade omsättningen med 6,5 procent och rörelseresultatet förbättrades. Det är positivt men räckte inte för att övertyga marknaden. På förhand räknade Analysguiden högre försäljning kopplat till PD3. Särskilt med tanke på dem stora uppdateringar som lanserats under hösten.

Aktien – klart ner på lägre investeringstakt
Aktien backade kraftigt på rapportdagen trots att resultatet inte avvek nämnvärt från konsensus förväntningar. Vi tolkar nedgången som att marknaden är missnöjd med att spelaraktiviteten inte var högre samt att Starbreeze dessutom flaggar för minskade investeringar i PD3 för att i stället rikta mer resurser till utvecklingen av Baxter. Trots bättre recensioner efter omfattande uppdateringar har spelaraktiviteten i PD3 har inte lyft i den omfattningen marknaden och vi räknat med. I det fall blir det mindre lönsamt att fortsätta investera i spelet. Marknadens missnöje är inte obefogad men där bör tilläggas att Starbreeze har ett investeringsintensivt år i ryggen och ambitionen är att fortsätta utveckal spelet om än i mindre takt. Vi tycker att det är nyktert av bolaget att göra mindre uppdateringar och prioritera lönsamhet i PD3 för att i stället rikta kapitalet mot nya spel. Vi tror att sannolikheten där är högre för en bättre avkastning på det investerade kapitalet.

Hårt pressad aktie med uppsida vid vändning
Efter rapporten justerar vi ner våra prognoser. Vi räknar med en tillväxt för PD3 på 13 procent, drivet av konvertering från PD2. Men mindre intäkter från PD2 och stabila intäkter från förlagsverksamheten gör att nettoomsättningen förväntas minska med 2 procent under 2025. Vi upprepar vårt motiverade värde och menar att ett börsvärde under 300 mkr har för mycket elände inprisat. Med en nettokassa på 165 mkr värderas rörelsen samt bolagets IP-rättigheter enbart till omkring 120 mkr. Det är lågt. En lägre sannolikhet för en aktivitetsökning i PD3 ligger dock helt klart i aktiens negativa vågskål. Med svagare utsikter för PD3 saknar även aktien triggers i korta perspektivet. Starbreeze har dock finansiella muskler, IP-rättigheter och ett nätverk att kunna övervintra och utveckla fler spel. I ljuset av det kan aktien vara intressant.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format under bifogade filer.

Om oss

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden – Aktiespararnas uppdragsanalysverksamhet.
Läs mer här: https://www.aktiespararna.se/analysguiden

Bifogade filer

Analys Starbreeze Q3 2024

support@modularfinance.com (mfn.se)

MFN - www.mfn.se

2 Likes

Investorbasen er kanskje litt for fokusert på dette

Med litt bedre tall fra payday3, så hadde jeg hatt bedre tro på at de fikk til å dra i land prosjekt Baxter.

Jeg tenker vi får en bekreftelse for retningen neste gang de kommer med et nytt Heist. Tipper jeg prøver meg en gang til før det.

1 Like

Jeg ser at mange spillere har fått med seg at SB skal redusere investeringene i PD3 og de tolker det som om det ikke kommer noe nytt framover og at spillet er dødt. Det merkes også på antall negative reviews på steam .

image

EDIT :

Og gratis heist kommer i desember :

EDIT 2:

Starbreeze Q3´24: PAYDAY 3 keeps improving but player activity remains muted

3 Likes

Ikke et sekund for tidlig.tror nok star bør tenke seg om hvordan man formulerer seg i rapporter for fremtiden.gamere leser også slike rapporter.mye støy på forum og sikkert review bombing også.

3 Likes

Har de ikke sagt noe lignende på q rapporter tidligere som har vært helt bak mål? Det hadde nok vært bedre å tenke gjennom hva man skal gjøre og presentere det enn å si man skal gjøre mindre. For det kan godt være det ikke er så mye som skal til for å blidgjøre de som spiller og få reviews opp på 80-85%.

Når man ser reviews, så skjønner man jo at folk er irritert og ikke vanskelig å forstå hvorfor heller.

De er desverre ikke kjent for å være verdens beste på kommunikasjon :wink: Tenker jo mye av denne støyen hadde vært unngått hvis de hadde hatt en roadmap for season 2. Nå vet jo folk bare at det kommer et gratis heist og en char pack.

EDIT:

Jeg har jo tenkt at når de reduserer antall folk på PD3 så blir de flyttet over på baxter men ser faktisk ut som om det også er folk som blir sagt opp. Gjør nok uansett ikke de store utslagene på kostnader.

3 Likes

Det høres rimelig bakvendt ut. Si opp nå, ansette i 2026 før release? :thinking:

Er jo vanskelig å vite hvorfor akkurat disse har blitt oppsagt men ser i credits at han ene er oppført som “senior weapon designer” så passer kanskje ikke helt inn i baxter. Vet jo også at de har brukt Lion Game lion en del på level design så kan jo være de outsourcer mer til de.

1 Like

Snakk om å tråkke i salaten.sjekket steam forum og nesten alle handler om denne nyheten, reddit paydaytheheist også. Nesten ingen fokuserer på at det kommer et gratis heist i desember.

Her kan ikke tirsdag komme fort nok.Almir må ut å brannslukke.ikke første gang han gjør det btw.

Han har en formidabel oppgave foran seg.Han var forøvrig negativ til ny roadmap.

Vi får håpe det roer seg til julesalget begynner

3 Likes

Jeg er ganske uenig. De prioriterer helt riktig, men de burde kommunisere at de satser 100% på Payday 3 og også Payday 2 for den saks skyld. Her kan de lære litt av Donald Trump.

Jeg mener selv at Payday 3 er et blindspor å fokusere på for dem nå. Det er selvsagt en sjanse for at de kan snu dette spillet, men det er som å vinne i lotto. Mye bedre at de egentlig fokuserer alt på Baxter. D&D er en vanvittig bra IP. Så kan de med venstrehånd styre med publishing, leie ut Payday lisens til spill og filmer osv. og fylle på med content i PD2 og PD3. Først når de har fått suksess med Baxter eller senere spill kan de igjen prøve på nytt med Payday 4. F. eks. i 2028-2029.

Når det gjelder aksjekursen har man et stort potensiale her nå. Nedsiden finnes ikke og den vil kunne gå 10x fra dette nivået med riktig medvind inn i 2026.

2 Likes

Valget er korrekt, men de hadde ikke trengt å skrive det - i alle fall ikke på den måten

2 Likes

Eh jo, som sagt over, de må finne seg en publisher eller kjøre emi. Så sant de ikke klarer å holde inntektene fra payday3 oppe eller økende.

1 Like