Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Statsbudsjettet 2024 - Småprat

Lager egen tråd. Siden det kommer gnaske mye spennende.

5 Likes

Morsomt å være investert i de største selskapene her i dag.

6 Likes

Reagerer på denne

image

Dette er rent ran av kommunene. Men det virker som målet er å tvinge til fastprisavtaler under 70øre.

5 Likes

I praksis: noen tjener for mye penger, de pengene tar vi.

Lurer på hva de hadde funnet på for olje og gass hvis de ikke eide så stor del av EQNR allerede. Men kanskje de rett og slett avventer hva EU blir enige om før de bestemmer seg for noe der.

4 Likes

Vi har jo rimelig tung beskatning av olje og gass allerede.

3 Likes

Ja absolutt, men hvis de først skal gå etter de som har “ekstraordinær” gevinst, så ?

1 Like

joa enig.

Men husk at staten tar inn masse direkte av stor skatt. Så tjener vi masse på EQNR.

Men staten er jo medeier i rør og terminaler også. Så vi tjener liksom over alt. Jeg liker skattemodellen for O&S, staten bidrar når det letes og tar når det tjenes.

4 Likes

Er det noen som kan forklare grunnlaget regjeringen har for å hevde at der nå må øke skattene fordi staten har fått for store utgifter i forhold til inntektene?
Har ikke staten nå helt eventyrlige inntekter fra olje, gass og strøm?? Jeg trodde vi nå hadde større overskudd enn noen gang tidligere?

3 Likes

Se der ja, jeg spår at dette effektivt sørger for at prisen på strøm øker, prisen på mat øker, OG de kommunale avgiftene øker, det er tre APkatter i en smekk.

10 Likes

Gratulerer kamerater,- i dag minker forskjellene på fattig og rik.
En seier for oss vanlige folk.

Nå har de tatt rotta på :

  • private utleiere (>4 enheter)
  • privat velferd
  • laks
  • bilister
  • strømkunder
  • hytteeiere
  • matspisere
  • lånetagere

Hvem blir de neste i kampen mot profitt ?
Staten ?

19 Likes

Næringslivet rasende på regjeringens skattegrep – SV fornøyde

:rofl: :innocent:

Hva f,.,., skal vi med profittører ? (næringsliv)

9 Likes

Gribber til seg 33 milliarder her, 11 milliarder der.

Den totale mangelen på konktrete formål er for meg slående.
Et lite rasjonale annet enn må ha mer.

Hva skal de? Hvorfor trenger de 44 milliarder mer nå? Hva får vi igjen? :man_shrugging:

6 Likes

De enorme inntektene de får inn fra før på strøm eksport og oljen er ikke nok. Mye vil ha mer. Antar at flere lakse milliardærer kommer til å flytte ut for å spare seg i det minste for formue skatten.

7 Likes

Gud forby at noen skal ha noe mer enn den nye adelen - politikerne.
Jeg ser MOWI skriver i en børsmelding at med den nye grunnrenteskatten vil de ha en skattesats på 62%. Nå er jeg på ingen måte fan av oppdrettsnæringen sånn som de har ødelagt fjorder opp gjennom vårt langstrakte land, men hvorfor ikke motivere på annet vis enn å skatte dem ihjel?

Når man tar pengene fra næringen på den måten får en mindre innovasjon, mindre midler på kysten og en jevnt dårligere næring.

Videre er mange av disse laksemilliardærene entrepenører og samfunnsbyggere - ja de har tjent ufattelige beløp opp i gjennom, men de har også sørget for å bygge og videreutvikle mange småsamfunn. De fleste lokale har investert i nye næringer, bidratt med kapital til prosjekter som ellers ikke ville kunne blitt gjennomført å på den måten skapt arbeidsplasser.

Nå forsvinner disse pengene rett i lomma på politikerne, RIP småsamfunn langs kysten!

7 Likes

Eller kanskje man får MER innovasjon siden de heller bruker penger på R&D enn å skatte av de, for så å vente på en ny blå regjering? ;p

1 Like

Som jeg ser det, så er dette et godt poeng. Kanskje en generell reduksjon av skatter og avgifter samtidig hadde gjort seg? Så kunne noe annet enn laks, olje og strøm gjort det bra? :stuck_out_tongue:

1 Like

Gis det skattefradrag på investeringer ala oljebransjen? Burde jo være et tema.

3 Likes

Trålerederiene med de store kvotene slipper billig unna? :sweat_smile:

1 Like

1 Like

1 Like