Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Styringsrenten: flytende eller fastrente?

Da har jeg valgt fastrente 5 år.

Kan jeg spørre hvilken rente / bank? Skal selv binde renten for 5 år. Venter på tilbud fra min bank.

Har 2.05 nom.,2.12% effektiv rente, flytende hos Spb1 NordNorge.
Blir nok å holde den på flytende rente.

1 Like

Har 2,8/5 år i Gjensidige.

Du kan også kontakte eksempelvis eiendomsfinans som er en agent.

1 Like

I beregningene er det tatt hensyn til at mange har annuitetslån.

– Mange har 5–6 ganger inntekt i gjeld. Men de aller fleste har annuitetslån. Med annuitetslån betaler du mindre i avdrag når renten øker. I tillegg får man økt skattefradrag grunnet økte rentekostnader, sier Bruce.

Så “mer å rutte med” fordi de betalere mindre avdrag når rentene går opp med annuitetslån. Seriøst… :slight_smile:

1 Like

I ett sånt scenario så må jo nødvendigvis løpetiden på lånet øke, hvis jeg f.eks går fra å betale 8000 i avdrag og 4000 i renter i mnd, til å betale 6000/6000 pr mnd.
Kan det stemme? Høres rart ut…
Har nok annuitetslån sjøl også.

Har regnet litt på forskjellige lånekalkulatorer, tåler greit en økning på 1,75-2 % på lånet.
Mer enn det går også, men da må sparekniven frem :sob:
Da finn æ fræm den store sparefinnkniven og fær å kræve ærstatningstilskudd hos han stat :stuck_out_tongue_closed_eyes::+1:

1 Like

Har ikke folk tatt høyde for rente på 5-7% på sikt?
Da blir det mye billige aksjer fra topp 10 Tekinvestor fremover :wink:

2 Likes

Lånerådgiveren regnet på en rente 5% høyere enn startrenten jeg fikk, som var 2,42% nominell.
Så 7% skal gå, men det blir nok litt patting på brødfjøla en uke før lønn da :joy::stuck_out_tongue_closed_eyes:
Anyway, Nano har gjort meg gjeldfri leeenge før det :sweat_smile:

Det er samme nedbetalingstid, men siden totalbeløpet (avdrag+renter) øker betaler du mer ned i fremtiden når det blir forholdsvis mindre renter (mindre lån). Det som er litt lureri er at du egentlig betaler mer i fremtiden da du ikke får like store fradrag på skattten.

1 Like

Poenget er vel at ved annuitetslån så øker kostandene langt mindre enn økningen i rentekostand tilsier. Månedlig terminbeløp øker når renten øker for annuitetslån også men langt mindre enn den faktikse rentekostanden. Ved serielån ville økningen vært lik rentekostnaden.
Derfor skal det mindre lønnsøkning til før folk oppnår økt kjøpekraft selv når renten stiger.

@Oilimp man vil ikke gå fra 8000 i avdrag og 4000 i renter til 6000/6000 men om rentekostanden øker til ca 6000 vil man betale drøye 7000 i avdrag.

Avdrag er vel ikke en kostnad? Vil heller si at det er redusert sparing når avdragene reduseres.

1 Like

Avdrag er forsåvidt ikke en kostand for det er jo ren nedbetaling av gjeld men når man ser på kjøpekraft så ser man vel på hva folk har å sløse bort etter at terminbeløpet på boliglånet er betalt. I hvertfall slik jeg oppfatter det.
Avdrag vil vel jeg kalle tvungen sparing :slight_smile:

1 Like
2 Likes

DnB tilbyr 3-års fastrente på 2,5% evt 2,9% på 5 år .

Har 2,25% eff nå , og ved å binde 80% av lånet på 3år vil jeg betale 306kr mer i mnd enn nå .
Vil jo tro at renten går opp 2-3 ganger iløpet av 3 år frem så kan vel lønne seg /sikre seg greit med 3års fastrente da vel !

Allerede imorgen kl 14-15 kan fastrentetilbudet ha økt vel …?

Jeg har bundet meg for 5 år! Kjør opp renta!

Det har økt noe i det siste. Lånekassen hadde 2.97% i Mars/April, og denne er nå over 3,125 %

https://www.lanekassen.no/rentesatser